آرشیو خبرها

ضیاء الدین قزوینی شاعر قرآن پژوه دوره صفوی

ضیاء الدین قزوینی شاعر قرآن پژوه دوره صفوی

«ضیاءالدین محمدیوسف قزوینی» از شاعران، نویسندگان، دولتمردان، حکیمان و مفسران قرآن کریم به شمار می‌آید که به خاطر شخصیت چندبعدی‌اش مورد غفلت و اشتباه واقع شده است؛ «مجمع‌البحرین» از آثار برجسته قرآنی او به شمار می‌آید.

پازل بی‌تدبیری و ناکارآمدی دولت

پازل بی‌تدبیری و ناکارآمدی دولت

پازل بی‌تدبیری‌ها و ناکارآمدی سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت پیامدهای پسینی بسیاری را به همراه خواهد داشت که تاثیر آن به صورت کوتاه مدت و بلند مدت هویدا می‌شود. مهم‌ترین چالشی که در سیاست‌گذاری کلان دولت مشهود است و گویا دولتمردان نسبت به آن بی‌توجه هستند از بین رفتن سرمایه اجتماعی و انسجام و همبستگی میان دولت و مردم است.

ایران، عربستان؛ چشم‌اندازی تازه

ایران، عربستان؛ چشم‌اندازی تازه

در اواخر دولت روحانی مذاکرات دو طرف برای احیای روابط آغاز شد؛ مذاکراتی که در دولت رییسی نیز ادامه یافت و سرانجام با میانجی‌گری و تأثیرگذاری چین و محوریت شورای‌عالی امنیت‌ملی، بیستم اسفند ۱۴۰۱ در پکن به نتیجه رسید و طی آن، ایران و عربستان توافق کردند که تا دو ماه آینده روابط کامل دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد

اینک، با حلول بهار و برآمدن نوروز، دفتر سال کهنه بسته خواهد شد و دیوان سالی نو، در آیینه تقویم ایرانیان گشوده شده است؛ سالی که بیش از پیش به فضل و عنایت الهی دل بسته‌ایم؛ همو که مقلب القلوب است و محول الاحوال و امیدواریم سال نو، سال گذر ملت بزرگ ایران از آلام و مشکلات و سختی‌ها و نامرادی‌ها باشد و دل مهربان و پُر عاطفه مردم ما، به میمنت بهار و نو روز و سال نو، به امید و شادی بیفتد و نعمت و برکت و...

تئاتر قزوین و سال‌های رونق دوباره

تئاتر قزوین و سال‌های رونق دوباره

با رونق دوباره تئاتر قزوین در دهه سی و شکل‌گیری گروه‌های تازه نمایشی در سال‌های پایانی این دهه و دهه چهل، نمایش‌ها این بار در آمفی تئاتر دبیرستان‌های تازه تاسیس از جمله محمدرضا شاه پهلوی (پاسداران)، رهنما (مسجد -مدرسه حیدریه)، محمد قزوینی، شاهدخت (توحید) و ثریا (شهید بهشتی) به‌روی صحنه رفتند و برخی از روسای این مدارس نظیر امیر شاهی، سعدآبادی، موسوی، مشفقین و... را باید بانیان گسترش و...

دو رفیق دربند

دو رفیق دربند

عباس کوثری گفت: «ناهار بخوریم؟» گفتم: «نه، به سعید لیلاز قول داده‌ایم. ناهار منتظرمان است»، این منطقی‌ترین حرفی بود که می‌توانست مرا از آن وضعیت بغرنج خلاص کند، اضافه بر اینکه نوعی وفاداری به رفیق هم در آن وجود داشت، گیرم این وفاداری در حد یک ناهار بوده باشد، بالاخره وفاداری، وفاداری است و رفیق، رفیق، مرتضی گفت: «این ماهی‌ها را برای من نگه می‌داری؟» دو...

تاملی بر آنچه بر آیت الله مدرس پس از کودتا گذشت

تاملی بر آنچه بر آیت الله مدرس پس از کودتا گذشت

صبح روز کودتای سیاه (سوم اسفند ۱۲۹۹) شمار زیادی از چهره‌های سیاسی به دستور سیدضیاء که حالا به رییس‌الوزرایی رسیده بود؛ دستگیر می‌شوند، مدرس در میان بازداشت‌شدگان است. مدرس چند روز در قزاقخانه قدیم زندانی است و سپس به قزوین تبعید می‌شود و تا پایان دولت سید ضیاء در تبعید باقی می‌ماند.

روابط مالک و مستاجر و چند نکته

روابط مالک و مستاجر و چند نکته

همه ما ممکن است در طول زندگی خود، بنا به نیاز، مستاجر ملکی بوده باشیم و یا صاحب ملکی که آن را اجاره دهیم، شاید یکی از مسایلی که باعث مطرح شدن دعاوی حقوقی زیادی در مراجع قضایی و یا شوراهای حل اختلاف شده و می‌شود، موضوع املاک استیجاری اعم از مسکونی و تجاری و... است و با تاسیس شوراهای حل اختلاف، دعاوی موجر و مستاجر به این شوراها محول شده تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

به جرم زن بودن

به جرم زن بودن

تلاش برای ممنوعیت خروج زنان از کشور بدون اجازه سرپرست درحالی‌است که «توران ولی‌مراد» مدیر شبکه ایران زنان و شورای همکاری‌های زنان، قانون اجازه همسر برای خروج زنان متأهل از کشور که سالیان طولانی است در کشور اجرا می‌شود را نیز تحقیرآمیز دانسته و آن‌را تنزل جایگاه انسانی می‌داند که حق انتخاب را از او سلب می‌کند.

لجبازی و خواسته‌های نابجای کودکان

لجبازی و خواسته‌های نابجای کودکان

نحوه واکنش و برخورد والدین در برابر خواسته‌ها و درخواست‌های کودکان می‌تواند تعیین کننده آن باشد که کودک خواسته‌های مطلوب یا نامطلوب داشته باشد. در نتیجه بهتر است والدین از ابتدا با شیوه صحیح تربیت کودک و برخورد با خواسته‌های کودک آشنا شوند.

جایگاه محوری زنان

جایگاه محوری زنان

نقش یک زن فقط به مادری خلاصه نمی‌شود. در بُعد خانوادگی، زن دارای نقش‌ها و کارکردهای مختلفی است و می‌تواند نقش دختری، خواهری و همسری نیز داشته باشد و در بُعد اجتماعی به واسطه فعالیت و شغلش می‌تواند نقش‌های دیگری را نیز بر عهده‌دار شود.

بازنده‌ای که برنده بود و خود نمی‌دانست

بازنده‌ای که برنده بود و خود نمی‌دانست

برای آن‌ها هر بازی، زمانی نتیجه خوبی دارد که برنده خودشان باشند، منظورم از بازی فقط مسابقات ورزشی و بُرد و باخت‌هایی از جنس قمار، شرط‌بندی، قرعه‌کشی، لاتاری و امثال اینها نیست. این کلمه در ذهنم جای خیلی از اعمال و رفتارهای انسانی می‌نشیند؛ از جنگ گرفته تا انتخابات و تجارت و ازدواج و... که در هر کدامش انگار دو طرف وجود دارند؛ دوطرفی که در بیشتر مواقع در حرف به عدالت می‌اندیشند و وقتی...