آرشیو خبرها

اصلاحات در اصلاحات

اصلاحات در اصلاحات

نیاز است با رویکردی جدید و با نگاه منتقدانه و اصلاح‌گرایانه در وهله اول به خود اصلاحات و ضعف‌ها و دلایل شکست آن و سپس این نگاه منتقدانه به ساختارهای قدرت و جامعه و در نهایت تلاش برای عبور از موانع سیاسی و فرهنگی برای توسعه همه‌جانبه کشور شکل گرفته و فعال شود.

سانسور رسانه‌های رسمی؛ نقش‌آفرینی فضای مجازی

سانسور رسانه‌های رسمی؛ نقش‌آفرینی فضای مجازی

محمد مهاجری در گفت‌وگو با تقاطع به موضوعات مختلفی مانند درباره چرایی نقدهای مهاجری به جریان سیاسی متبوع خود، وضعیت اصولگرایان، عملکرد دولت رییسی در حوزه اقتصادی، سیاست خارجی و برجام پرداخت و جریان اصولگرایی را نیازمند نقد از درون دانست.

ضیافت سیاسی در شب رمضانی

ضیافت سیاسی در شب رمضانی

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در استان قزوین در سایه فروکش کرونا و پس از ماه‌ها وقفه در روزهای پایانی ماه رمضان با یکدیگر دیدار کرده و این ضیافت فرصتی بود تا اصلاح‌طلبانی که این روزها با نگاه سیاسی حاکمیت به انزوا کشانده شده‌اند، گردهم آمده و از نیازها، چالش‌ها، چشم‌اندازها و برنامه‌های آینده خود بگویند.

انفعال یا تاکتیک

انفعال یا تاکتیک

اصلاح طلبان و یا اصولگرایان هرگز اصول مدوّن ترسیم شده‌ای نداشتند و با تحلیل از شرایط پیش آمده، راهبردها و تاکتیک‌های خود را به صورت جمعی یا فردی انتخاب می‌کردند؛ بنابراین نباید انتظار داشت اکنون که در شرایط تاریک قرار دارند، بصورت سازماندهی شده، به اتخاذ مواضع بپردازند با این وجود هر چقدر این حلقه‌ها به هم نزدیک‌تر باشند، از راهبردها و مواضع هماهنگی برخوردار هستند.

حاکمیت در هزار توی رویارویی مطالبات مدنی

حاکمیت در هزار توی رویارویی مطالبات مدنی

چهار دهه از انقلاب می‌گذرد و پنج اعتراض عمومی به خشونت کشیده شده است و نام اغتشاش و فتنه به خود گرفته است و این نشان می‌دهد انقلاب با تمام دست آوردهای ریز و درشت‌اش در این سال‌ها در عرصه‌های گوناگون هنوز نتوانسته، ایده یا طرحی برای شنیدن اعتراضات عمومی و مشروع ارایه دهد.

ناهمخوانی بلوک‌های قدرت در بین اصولگرایان

ناهمخوانی بلوک‌های قدرت در بین اصولگرایان

بلوک‌های مختلفی درباره اصولگرایان شکل گرفته و به نظر می‌رسد پس از انتخابات سال ۱۴۰۰ تضادها در بین بلوک‌های قدرت طیف موسوم به راست، دو چندان شود و انشعاب‌های بیشتری پیدا کنند؛ چراکه اصولگرایان جوان، اعتقادی به واگذاری عرصه‌های اجرایی به پیران را ندارند و معتقدند زمان انتقال قدرت از چهل سال در حاکمیت بوده‌ها، به نسل جوان و فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران فرا رسیده است.

گذر از اصلاح‌طلبی قدرت محور

گذر از اصلاح‌طلبی قدرت محور

باید اصلاح طلبان قدرت محور، جای خود را به اصلاح طلبان جامعه محور بدهند تا بتوان از طریق «جامعه محوری» و «بهبود خواهی» شرایط را برای گذار به دموکراسی از طریق جامعه‌مدنی هموار سازند. برای تحقق چنین گذارهایی باید به دنبال ایجاد یک قدرت همسنگ در حاکمیت جامعه مدنی بود.

تابعان قُدرت

تابعان قُدرت

در رابطه اصولگرایان و اصلاح طلبان با مردم، اشکالی هست؛ این دو جریان فکری مانند هر جریان سیاسی دیگری برای نقد درونی نیاز به فاصله گرفتن از قدرت دارند و تا زمانی که در قدرت‌اند، کمتر به نقد درونی می‌پردازند.

آینده پیش روی اصلاحات در استان قزوین

آینده پیش روی اصلاحات در استان قزوین

امروز و در وضعیت کنونی متولیان امر اصلاحات در استان از هر حزب و گروهی که داعیه اصلاح طلبی دارند، باید میزگرد آسیب شناسی برگزار کنند و با شنیدن انتقادات یکدیگر نسبت به هم، زمینه را برای مشارکت گروهی و مبتنی بر خرد جمعی فراهم نمایند تا در سایه وحدت رویه، بار دیگر بتوانند اعتماد عمومی را برای حضور در مناسبات سیاسی و تصمیم سازی استان جلب نمایند.