آینده پیش روی اصلاحات در استان قزوین

آینده پیش روی اصلاحات در استان قزوین
آینده پیش روی اصلاحات در استان قزوین
امروز و در وضعیت کنونی متولیان امر اصلاحات در استان از هر حزب و گروهی که داعیه اصلاح طلبی دارند، باید میزگرد آسیب شناسی برگزار کنند و با شنیدن انتقادات یکدیگر نسبت به هم، زمینه را برای مشارکت گروهی و مبتنی بر خرد جمعی فراهم نمایند تا در سایه وحدت رویه، بار دیگر بتوانند اعتماد عمومی را برای حضور در مناسبات سیاسی و تصمیم سازی استان جلب نمایند.
امروز و در وضعیت کنونی متولیان امر اصلاحات در استان از هر حزب و گروهی که داعیه اصلاح طلبی دارند، باید میزگرد آسیب شناسی برگزار کنند و با شنیدن انتقادات یکدیگر نسبت به هم، زمینه را برای مشارکت گروهی و مبتنی بر خرد جمعی فراهم نمایند تا در سایه وحدت رویه، بار دیگر بتوانند اعتماد عمومی را برای حضور در مناسبات سیاسی و تصمیم سازی استان جلب نمایند.

یادداشت نشریه تقاطع شماره 1 | سالی که گذشت، از نقطه نظر سیاسی، سال خوبی برای اصلاح‌طلبان استان نبود. از تغییر استاندار محبوب قزوینی ها تا استعفای آقای شهردار سابق، انتصاب شهردار جدید و همچنین دودستگی اصلاحات در استان و در خاتمه حضور منفعلانه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شاید مهمترین وقایعی بودند که در سال گذشته برای جبهه اصلاحات در استان حادث شد.

شاید بتوان گفت به همان اندازه که در کل کشور مردم نسبت به موفقیت اصلاح‌طلبان در عرصه اداره کشور نا امید شدند، در استان قزوین نیز به همان اندازه مردم دچار سرخوردگی و ناامیدی از مسئولین و منسوبین به اصلاحات و عملکرد آنها شده‌اند.

باید پذیرفت به همان میزان که در سال‌های 1392، 1394 و 1396 به اصلاح طلبان اقبال نشان داده شده، امروز وضعیت متفاوت و البته برعکس است و این مسئله باید توسط فعالین سیاسی این جریان در استان آسیب شناسی گردد.

 باید توجه داشت، تا زمانی که نقد درون جریانی، توام با پرخاش و تعصب است، مانعی جدی برای برون رفت از وضعیت کنونی اصلاح طلبان وجود دارد و نمی‌توان برای آینده نزدیک، جهت حضور در مناسبات سیاسی و تصمیم سازی استان قزوین مشارکت فعال و قدرتمند داشت.

امروز و در وضعیت کنونی متولیان امر اصلاحات در استان از هر حزب و گروهی که داعیه اصلاح طلبی دارند، باید میزگرد آسیب شناسی برگزار کنند و با شنیدن انتقادات یکدیگر نسبت به هم، زمینه را برای مشارکت گروهی و مبتنی بر خرد جمعی فراهم نمایند تا در سایه وحدت رویه، بار دیگر بتوانند اعتماد عمومی را برای حضور در مناسبات سیاسی و تصمیم سازی استان جلب نمایند. عملکردها باید نقد و آسیب شناسی شود و برای آینده به صورت هدفمند و با رعایت اصول حزبی و قواعد بازی سیاسی، برنامه ریزی هوشمند صورت بگیرد.

باید توجه داشت که جلب مجدد سرمایه اعتماد مردمی، تنها در صورتی واقع خواهد شد که مردم بدانند حساب اصلاح طلبان از فرصت طلبان جداست.

باید از وقایع سالیان گذشته بیاموزیم که فرصت را برای دلسوزان واقعی مردم فراهم نماییم و راه ورود سودجویان به جریان اصلاحات و رخنه آنها را بگیریم.

جریان اصلاحات متعلق به مردم و برخاسته از میان خواسته‌های مشروع مردم است و انحصار آن به فرد یا افرادی خاص، تبلور تمامیت خواهی و استبداد است. باید توجه داشت، وضعیت امروز ناشی از غفلت دیروز است و امروز هم اگر غافل بمانیم، اصلاحات مردم ایران و استان عقیم خواهد ماند.

 برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند باید حضور مقتدرانه داشت و این حضور ناشی از پذیرش تکثر درون جریانی و سهم‌خواهی نکردن است.

باید توجه داشت، احزاب و افراد دارای وزن سیاسی، سرمایه اجتماعی اصلاحات هستند و تضعیف آنها، فراهم کردن زمینه انزوا و انشقاق همیشگی و طرد شدن از طرف مردم است.

مردم دلسوزان واقعی استان را می‌شناسند و تلاش برای منزوی کردن آنها، تلاش برای انزوای جبهه اصلاحات است. فرصت را برای انتقاد باید فراهم کرد، زمینه را باید برای حفظ و حراست از تکثرگرایی فراهم کرد، اما نباید در جهتی گام برداشت که مردم احساس کنند فرصت طلبان، از اعتماد آنها به بزرگان اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب، سوءاستفاده می‌کنند.

برای ساختن آینده اصلاحات در استان نباید عجله کرد. باید فرصت‌ها و اتفاقات پیش رو شناسایی و تهدیدها به فرصت تبدیل شوند. ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در حوزه های گوناگون وجود دارد و برای ارتقای این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرد. هدف باید مشخص باشد و رسیدن به این هدف در دستور کار همه مدعیان اصلاح طلبی باشد. ساختارهای خوب باید حفظ و تقویت شوند و چنانچه ساختاری نیاز به اصلاح دارد، اصلاح شود و در نهایت در عین کثرت، صدایی واحد از جبهه اصلاحات به گوش برسد. همان گونه که در سال 1392، 1394 و 1396 صدایی واحد به گوش رسید.

 علاوه بر نکات ذکر شده، مهمترین مسئله برای حضور نقادانه در عرصه سیاسی استان، توجه ویژه به نظرات کارشناسان در حوزه‌های مختلف مدیریتی، اجرایی و تقنینی است که باید توسط فعالین و سیاستمداران، نهادینه شود. به این معنا که همواره در قدرت بودن مهم نیست؛ احزاب و جریان اصلاح طلب در استان می‌تواند با حضور فعال در عرصه رسانه، عملکرد همه مسئولین و فعالین سیاسی استان را نقد کنند و جهت بهبود اوضاع به نفع مردم، مسئولین استان را از هر گروه و دسته و جناحی که باشند، راهنمایی مشفقانه نماید و حسن نیت خود را با ارائه طرح‌ها کارشناسان منتسب به جریان اصلاحات ثابت نماید.

این امر مهم می‌تواند با حمایت بزرگان از جوانان صاحب نظر و کارشناس در عرصه‌های مختلف صورت پذیرد و راه را برای حضور و فعالیت نسل جوان برای آینده فراهم نماید. واضح است که جوانان مشتاقند تا در صورتی که زمینه این مسئله فراهم باشد، مسئولیت را به دوش گیرند و حضوری موثرتر از حال حاضر در فضای سیاسی استان داشته باشند.



https://www.titrqazvin.ir/news/7333

مطالب پیشنهادی از سراسر وب