چرا «پزشکیان» سیبل تخریب راست‌گرایان قرار گرفته است؟

چرا «پزشکیان» سیبل تخریب راست‌گرایان قرار گرفته است؟
چرا «پزشکیان» سیبل تخریب راست‌گرایان قرار گرفته است؟
طرفداران شماری از کاندیداهای اصولگرا براساس نگرانی‌ها، با بد اخلاقی و به‌کارگیری روش‌های مغایر با موازین شرعی و قانونی، به تخریب دکتر پزشکیان کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان به‌ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند.
طرفداران شماری از کاندیداهای اصولگرا براساس نگرانی‌ها، با بد اخلاقی و به‌کارگیری روش‌های مغایر با موازین شرعی و قانونی، به تخریب دکتر پزشکیان کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان به‌ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند.

تحلیل نشریه تقاطع شماره 37 | تا چند روز دیگر با برگزاری زودهنگام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سکاندار جدید قوه‌ی مجریه شناخته خواهد شد و دولت به‌عنوان متولی دستگاه اجرایی کشور که در پی شهادت رییس‌جمهور رئیسی و هیات همراه وی در نتیجه سقوط بالگرد حامل آنان در استان آذربایجان شرقی، دچار نوعی خلاء شده، روال معمول خود را از سر می‌گیرد.

با این همه، اعلام اسامی شش کاندیدای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان و آغاز رقابت‌های انتخاباتی آن هم بین پنج کاندیدا از میان طیف‌های مختلف اصولگرا و یک کاندیدا از جبهه اصلاحات، سه سال پس از به دست گرفتن قدرت اجرایی کشور توسط اصولگرایان ویک‌دست شدن حاکمیت، شرایط سیاسی جدیدی را در کشور رقم زده است.

اصولگرایان و بیم از دست دادن دولت!

در حالی که در روزهای آغازین رقابت‌ها با فعال شدن ستادهای انتخاباتی کاندیداها، اصولگرایان تصور می‌کردند به سهولت می‌توانند بار دیگر یکی از پنج کاندیدای خود را بر صندلی سید ابراهیم رئیسی بنشانند، اما این روزها که به‌سرعت در حال نزدیک شدن به هشتم تیرماه، زمان اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری هستیم، اقبال نسبی عمومی به مسعود پزشکیان، سبب ایجاد موجی از نگرانی در میان آنان، از بیم از دست دادن دوباره قوه مجریه شده است.

طرفداران شماری از کاندیداهای اصولگرا براساس همین نگرانی‌ها، با بد اخلاقی و به‌کارگیری روش‌های مغایر با موازین شرعی و قانونی، به تخریب دکتر پزشکیان کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان به‌ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند. این اتفاق درحالی‌است که آنان از خالص‌سازی در درون اردوگاه مشترک انقلابیون و اصولگرایان نیز دست نکشیده و هم‌چنان به تخریب برخی از کاندیداهای همسو با این جریان سیاسی ادامه می‌دهند!

به‌رغم نزاع درون اردوگاهی اصولگرایان که مشخصا با صف‌آرایی طرفداران سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف مقابل یکدیگر تشدید شده است، اما آنان در مواجهه با پزشکیان، همانند دو لبه قیچی همسو عمل کرده و از دست یازیدن به هر اقدام تخریبی علیه او و اصلاح‌طلبان ابایی ندارند؛ اقدامی که هم مسبوق به سابقه است و هم، نشان از نگرانی روزافزون اصولگرایان از احتمال افزایش مشارکت عمومی در انتخابات پیش‌رو و باقی ماندن هر پنج کاندیدای آنان در صحنه رقابت‌ها، و در نتیجه پیروزی پزشکیانِ اصلاح‌طلب با تَفَرُّق آرای نامزدهای این جریان سیاسی دارد.

 حمله خانم نماینده به کاندیدای اصلاح‌طلبان

سخنان اخیر فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی که خبرگزاری بسیج آن را منتشر کرده، نمونه‌ای از این نگرانی‌ها و در عین حال، روند افزایشی فعالیت‌های تخریبی طیف تندروی نزدیک به جبهه پایداری علیه جریان اصلاحات و کاندیدای مورد حمایت آنان است.

او در یک نشست بصیرتی و تبیینی انتخابات در قزوین با تاکید بر این‌که، انقلابی بودن، رفتارهای انقلابی، خدمت خالصانه، مدیریت جهادی، روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی، تجربه کار، کارنامه اجرایی، کارنامه برنامه‌ریزی، کارنامه هماهنگ بودن با ارکان نظام و... از شاخصه‌های انتخاب [کاندیدای] اصلح است، گفته است: «کسانی که در فتنه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند، مواضع غیر اصولی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه ملی اتخاذ می‌کنند، مردم را به سمت شورش می‌برند، به قانون احترام نمی‌گذارند، شکیبایی و سعه صدر ندارند و کسانی که تواضع و فروتنی در مقابل مردم ندارند، شایستگی ریاست جمهوری [را] ندارند».

این نماینده اصولگرا بدون توجه به تایید هر شش کاندیدای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، به یک یا برخی از آنان تاخته و افزوده است: «امروز در مناظره‌های انتخاباتی... کسانی که با لجن‌پراکنی دل رهبر را به درد می‌آورند باید از دور انتخابات حذف شوند. کسانی که به گذشته باز می‌گردند و مواضع دروغ خود را تایید می‌کنند، نباید در انتخاب مردم قرار گیرند. [همچنین] کسانی که در فتنه‌های اخیر، مردم را با رفتار خود به خیابان‌ها کشیدند، در مورد حجاب اباحه‌گری کردند و در مورد فضای مجازی بی‌حد و حصر [حرف] می‌زنند، باید از انتخاب مردم حذف شوند».

محمدبیگی در عین حال، نگرانی خود را از تشدید اختلافات درون جریانی در میان هواداران کاندیداهای اصولگرا پنهان نکرده و با تاکید بر این‌که؛ «هیچ‌کس نباید کاندیدای انقلابی را به سلیقه خود تخریب کند»، صریحا خواستار صف‌آرایی علیه جریان سیاسی مقابل انقلابیون شده و اضافه کرده است: «[باید] در مقابل جریاناتی قرار بگیریم که هر زمان دولت را به آن‌ها واگذار کردیم، یا اقتصاد را ورشکسته کردند، یا کشور را وابسته به خارج کردند [و یا] خدمات به مردم را فراموش کردند و در پشت میزهای خود ریاست کردند؛ هم‌چنان که این مدل حکومت را هرگز فراموش نمی‌کنیم».

او در حالی‌که اصلاح‌طلبان را آماج انواع تهمت‌ها و سخنان تخریبی خود قرار داده بود، در سخنانی متناقض با اظهارات پیشین خود خاطرنشان کرده است: «امروز ما نیاز به چند مولفه در عرصه انتخابات داریم، اولا شناخت دقیق نامزدهای انتخاباتی [و ثانیا]، پرهیز از لجن‌پراکنی، حفظ وحدت و همدلی و پرهیز از تهمت و دروغ‌پردازی». به‌نظر می‌رسد آن‌چه این نماینده اصولگرا بر آن تاکید کرده شامل اصلاح‌طلبان یا نیروهای سیاسی اعتدال‌گرا نمی‌شود و رعایت آن‌ها صرفا محدود به کاندیداهای اصولگرا خواهد بود، که اگر بود خود چنین بی‌محابا به جریان سیاسی مقابل خود نمی‌تاخت!

بازتاب یک نگرانی در توئیت مسئول انقلابی

نگرانی از فرجام تشدید اختلافات میان طرفداران نامزدهای جریان انقلابی انتخابات ریاست جمهوری، محدود به فعالان سیاسی نیست که برخی مسئولان نیز از بیان نگرانی خود در این باره اجتناب نمی‌کنند. مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قزوین یکی از این مسئولان است: «ما می‌توانیم برای معرفی خود، توانمندی‌هایمان را عرضه کنیم، اما در دین ما اجازه تخریب دیگران وجود ندارد و تخریب رقبا نوعی حرام شرعی است. اما امروز متاسفانه تفکراتی در جامعه ما که برگرفته از تفکرات غربی است، در حال پرداختن به این امر ضداخلاقی هستند که گروه ظاهرا مدعیان دینداری هم [برای حذف رقبا] کار تخریب انجام دهند».

حجت‌الاسلام علی یوسفی با بیان این‌که، مطمئنا بخشی از سناریوی جریان وابسته به غرب، به جان هم انداختن نامزدهای انتخاباتی جریان انقلاب است، می‌افزاید: «متاسفانه گاهی کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها در برخی از افراد مدعی انقلابی‌گری دیده می‌شود که در واقع، بازی در زمین دشمن است. امروز بازی در زمین دشمن در جبهه انقلاب، به‌ویژه از سوی افراد همسو، تخریب نامزدهای انتخاباتی است».

او پیش از این با انتشار توئیتی نوشته بود: «اگر بتوانیم نرم‌افزار ذهن‌مان را از نسخه 1392 به 1403 ارتقاء دهیم و جبهه‌ای فکر کنیم، جبهه انقلاب را پیروز کرده‌ایم! وگرنه باید تن به یک بدافزار مخرب دیگر بدهیم»!

به‌نظر می‌رسد اشاره مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان به انتخابات سال 1392 ریاست جمهوری و رقابت محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی و محسن رضایی (کاندیداهای اصولگرا) با یکدیگر است که در نتیجه این رقابت درون جبهه‌ای، حسن روحانی به پیروزی رسید؛ کاندیدایی که با هجده میلیون و 613 هزار و 329 رای به‌عنوان رییس جمهور برگزیده شد، اما امروز شیخ علی یوسفی، او را یک «بدافزار مخرب» می‌خواند!

او البته به این توئیت بسنده نکرده و در فرسته دیگری با اشاره به توئیت بالا، نوشته است: «این توئیت تمام کسانی را که از اختلاف جبهه انقلاب بهره‌مند می‌شوند، سوزانده است. در نشر حداکثری آن کوشا باشید که مخالفین جبهه انقلاب، حسابی پخته شوند»!

مشخص نیست مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان که اخیرا از برخی رفتارهای تخریب‌گرایانه در جریان انتخابات انتقاد کرده و تصریح نموده بود: «هرگونه تخریب چهره‌های انتخاباتی آسیب‌زا بوده و کارهای تندروی و متعصبانه می‌تواند در نهایت به نظام و کشور خسارت بزند»، چگونه خود وارد این عرصه شده و کنار نکشیدن چهار کاندیدای انقلابی به‌نفع یکی از پنج کاندیدای این جبهه برای رقابت‌ با پزشکیان را به منزله پیروزی «یک بدافزار مخرب دیگر» می‌داند!

از تخریب خودی تا تخریب جبهه مقابل!

آن‌چه به‌عنوان نگرانی از احتمال پیروزی پزشکیان در نتیجه عدم اجماع پنج کاندیدای اصولگرا بر سر ماندن یک نفر از میان خود در صحنه رقابت‌ها، ذکر شد را می‌توان در فرسته‌های برخی فعالان سیاسی یا کنشگران رسانه‌ای منتسب به جبهه انقلابی در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد. یکی از این فعالان سیاسی در استوری خود در شبکه فیلتر شده «اینستاگرام» نوشته است: «تخریب دکتر قالیباف و دکتر جلیلی توسط طرفداران این دو نیروی مجاهد، یک فتنه برنامه‌ریزی شده است تا در صورت اجماع، نتیجه به نفع جبهه انقلاب نباشد. کسی که تخریب می‌کند بعد از اجماع نمی‌تواند از کسی که تخریبش کرده، حمایت کند؛ یا شکایت خواهد کرد و یا سکوت... هر چند تخریب کنندگان نا آگاه اندک هستند و جبهه انقلاب آگاه است، اما بیش از پیش مراقب فتنه‌گران باشیم»!

محمد کشاورز، رییس سازمان بسیج رسانه استان هم در توئیتی با اشاره تلویحی به این موضوع، تاکید کرده است: «رهبر حکیم انقلاب همواره جناح‌ها را از مخلوط کردن دوست با دشمن نهی کرده و خواسته‌اند رفتاری را که با دشمن باید داشت با دوست انجام ندهند. شاید همه جناح‌ها توفیق عمل به فرمایشات رهبری را نداشته باشند! ولی از دوستانی که مدعی ولایت‌مداری هستند توقع دیگری است... لجن‌پراکنی ممنوع!»

با این همه، محمدعلیخانی رییس ستاد انتخاباتی »مسعود پزشکیان» در استان با اشاره به اهمیت رعایت بحث اخلاق در انتخابات به «فارس» گفته است: «مسعود پزشکیان کاملا مقید به اخلاق و رفتار اسلامی است و با روحیاتی که از ایشان سراغ داریم هرگز به بحث تخریب و بداخلاقی ورود پیدا نمی‌کنند و همواره در این زمینه به ستادهای خود توصیه دارند که با رعایت چارچوب‌های قانونی و اخلاقی، کارها را پیش ببرند».

او در آیین گشایش ستاد انتخاباتی پزشکیان در قزوین با تاکید بر این که، امروز شاهد تخریب دکتر پزشکیان توسط شبکه‌های معاند و رسانه‌های بیگانه هستیم»، عنوان کرده است: «با توجه به این‌که رسانه‌های معاند در تلاش هستند تا قهر اکثریت مردم با انتخابات همچنان ادامه داشته باشد و نفع آن‌ها در حضور حداقلی شهروندان در پای صندوق‌های رای است، از حضور پزشکیان در انتخابات احساس خطر می‌کنند».‌

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزوده است: «این حق مردم است که در انتخابات پیش‌رو، رئیس‌جمهور مورد نظر خود را انتخاب کنند و امیدواریم که مسئولان برگزار کننده انتخابات با بی‌طرفی و امانت‌داری از رای مردم صیانت کنند».

میزان مشارکت؛ تعیین کننده پیروز انتخابات

یک هفته‌مانده به انتخابات، پیش‌بینی این‌که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، چه کسی به ساختمان پاستور راه یافته و سُکان اداره کشور را به دست خواهد گرفت، در فقدان نظرسنجی‌های علمی و معتبر در کشور، کار سهلی نیست، اما براساس بررسی‌های میدانی و تحلیل فرایند انتخابات در دوره‌های پیشین می‌توان بر این نکته تاکید کرد که به هر میزان بر درصد مشارکت کنندگان در این انتخابات افزوده شود و این درصد از 50 درصد فزونی یابد، آرای ریخته شده به صندوق بیش از آن‌که به کاندیداهای اصولگرا تعلق یابد، بر سبد رای «پزشکیان» می‌افزاید.

در همین چارچوب، این تحلیل وجود دارد که چنان‌چه میزان مشارکت به 60 درصد برسد، پیروزی کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات در مرحله اول، قابل پیش‌بینی است، اما چنان‌چه این مشارکت، بین 45 تا 55 درصد باشد، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که به موجب قانون باید یک هفته بعد، یعنی 15 تیرماه برگزار شود. کشیده شدن انتخابات به مرحله بعد البته از چند منظر به نفع اصولگرایان نخواهد بود و «پزشکیان» از ظرفیت بیشتری برای پیروزی در نتیبجه تقابل دو جریان فکری برخوردار است.

اصولگرایان، نگران از شکست احتمالی، این روزها می‌کوشند تا با اقناع پنج کاندیدای منتسب به خود، آنان را به اجماع بر روی یک یا دو کاندیدا مجاب سازند تا از تَفرُق آرای اصولگرایان و تکرار شکست سال 1392 پیشگیری کنند. هر چند پیش از این نیز کنار کشیدن فردی چون زاکانی محتمل به‌نظر می‌رسید، اما چهره‌هایی چون قالیباف، جلیلی، پورمحمدی و حتی قاضی‌زاده هاشمی، نیامده‌اند که با توصیه این یا آن صحنه رقابت‌ها را ترک کنند! مگر آن‌که اتفاق خاصی در پشت پرده رخ دهد که بین یک تا دو تن از آنان مجاب یا ناچار به ترک صحنه رقابت‌ها شوند!

اتفاقی که البته دور از انتظار نیست، اما کاندیدای پیروز این انتخابات را باید در میان دو چهره «قالیباف» اصولگرای انقلابی و «پزشکیان» اصلاح‌طلب جستجو کرد و میزان مشارکت شهروندان واجد شرایط رای دادن در انتخابات پیش رو. مشارکت حداقلی، سردار قالیباف را بر کُرسی ریاست‌جمهوری خواهد نشاند و مشارکت حداکثری، پیروزی دکتر پزشکیان فوق تخصص قلب را... این دیگر انتخاب و حق مردم است که چه کسی را برگزینند و فرمان اداره کشور را به دست کدامیک بسپارند. انتخابی که قطعا، مردم ما را از آثار و پیامدهای تصمیم خود در هشت سال آینده بی‌نصیب نخواهد گذاشت!


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/19557

مطالب پیشنهادی از سراسر وب