18 حافظ کل قرآن استان قزوین تجلیل شدند

18 حافظ کل قرآن استان قزوین تجلیل شدند
18 حافظ کل قرآن استان قزوین تجلیل شدند
مدیرعامل موسسه مهد قرآن کشور در این مراسم گفت: از استان‌های شاخص و سرآمد در تربیت حافظان قرآن کریم است و در این عرصه بخوبی می‌درخشد.
مدیرعامل موسسه مهد قرآن کشور در این مراسم گفت: از استان‌های شاخص و سرآمد در تربیت حافظان قرآن کریم است و در این عرصه بخوبی می‌درخشد.

به گزارش تیتر قزوین، مدیرعامل موسسه مهد قرآن در مراسمی از 18 حافظ کل قرآن که در سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی حد نصاب امتیاز را کسب کردند تجلیل کرد.

سید محمود چاوشی افزود: در سال 77 که مهد قرآن قزوین شکل گرفت دنبال یک نفر حافظ قرآن می‌گشتند و امروز با تلاش انجام شده حدود 4 هزار حافظ جزء‌های مختلف و 300 حافظ کل قرآن در این استان حضور دارند که امروز از 18 حافظ کل قرآن تجلیل می‌شود.

در سال 71 موسسه مهد قرآن در تهران شروع بکار کرد و بانی آن حجت الاسلام حائری فومنی بود که این حرکت از یک هیئت مذهبی شکل گرفت و تعدادی از جوانان و نوجوانان با استفاده از نوار صوتی قرائت ترتیل استاد پرهیزگار شروع به حفظ قرآن کردند.

تشویق‌های خوبی از حافظان توسط حجت الاسلام حائری انجام شد و با اهدای ابزار‌های آموزشی به عنوان تشویق شاهد استقبال حافظان بودیم به طوری که در مدت یک سال چند شعبه موسسه نیز راه اندازی شد.

مدیرعامل موسسه مهد قرآن کشور خاطر نشان کرد، همزمان با افزایش تعداد شعب موسسه در تهران از شهرستان‌ها نیز درخواست‌هایی برای ایجاد شعب استانی داشتیم و استان‌های قم، اصفهان، یزد و قزوین تقاضای تاسیس شعبه را اعلام کردند که در قزوین با حمایت مرحوم آیت الله هادی باریک بین این موسسه فعال شد.

 وی عنوان کرد، در حال حاضر موسسه مهد قرآن در 20 استان کشور بیش از 143 شعبه دارد و 4 هزار حافظ قرآن در آن‌ها فعالیت می‌کنند و تلاش می‌کنیم در مسیر تحقق رهنمود رهبری و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گام برداریم.

 وی تصریح کرد، اساتید هیئت علمی موسسه مهد قرآن در سال 75 پیشنهاد دادند که فقط حفظ قرآن در حوزه آموزش‌ها کافی نیست لذا رشته هایی، چون تدبر و مفاهیم هم اضافه شد و کتب آموزشی قرآنی در 9 جلد تالیف و برای آموزش فهم قرآن در اختیار قرآن آموزان قرار گرفت.

استراتژی موسسه این بود که فعالیت‌ها فقط در رشته حفظ قرآن خلاصه نشود لذا امروز رشته‌های تدبر، مفاهیم و تفسیر هم آموزش داده شود.

هر سال یک دوره آزمون از حافظان قرآن به صورت ویژه در دو مرحله استانی و کشوری به صورت شفاهی و کتبی برگزار می‌شود.

در سال قبل سیزدهمین دوره این آزمون با حضور 200 نفر از قاریان استان‌ها برگزار شد که 79 نفرحد نصاب را کسب کردند و گواهی گرفتند.

 چاوشی افزود، برای تشویق نوآموزان قرآنی در سال‌های گذشته سکه تمام بهار آزادی تقدیم شد و امسال 79 نیم سکه به حافظان هدیه می‌دهیم تا جوانان و نوجوانان با انگیزه بیشتری در این راه حرکت کنند.

مهد قرآن قزوین از شعب سرآمد کشور است و حافظان بسیار شاخصی را در صوت و لحن، ترجمه، تدبر و تفسیر تربیت کرده است.
فعالیت 3 هزار مربی قرآنی در کشور

این مسئول ادامه داد، در حال حاضر تعداد 3 هزار مربی قرآنی در کشور داریم که یک سرمایه عظیم معنوی محسوب می‌شود.

وی از حمایت خیرین از فعالیت‌های قرآنی تقدیر کرد و یادآورشد: اگر کمک خیرین نباشد بسیاری از کار‌های قرآنی کم رنگ و یا تعطیل می‌شود و این خیرین با هدایا و کمک‌های ارزشمند خود به توسعه فعالیت‌ها کمک کرده اند.

باید خیرین پای کار باشند و در این 30 سال بخش کمی از هزینه‌ها از سوی دولت تامین شده و بیشتر آن را خیرین پرداخت کرده اند.

پرویز خوش پنجه مسئول مهد قرآن کریم استان قزوین هم در این مراسم گفت: در سال اول فعالیت برای پیدا کردن یک حافظ که فقط 5 جزء را حفظ باشد دچار مشکل بودیم تا بتوانیم مربی تعیین کنیم، اما امروز بیش از 300 حافظ کل قرآن در استان داریم.

چندین هزار حافظ جزء قرآن کریم داریم که برخی به عنوان مربی آن را به دیگران هم آموزش دادند.

مقام معظم رهبری نسبت به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تاکید جدی داشتند که در همان مقطع تکاپویی ایجاد و سهمیه استان‌ها مشخص شد و در ابتدا بروشور و تبلیغات هم صورت گرفت، اما این حرکت زود فروکش کرد تا امسال هم رهبری یادآوری کردند که این موضوع پیگیری شود، اما همچنان در عمل مشکل داریم.

تمامی کلاس‌های مهد قرآن رایگان است و وظیفه خود می‌دانیم در این مسیر حرکت کنیم تا فرزندانی قرآنی تربیت شوند.

یک زمان 50 هزار دانش آموز قرآنی فعالیت می‌کردند و ثمره آن را امروز می‌بینیم و اگر امروز هم مسئولان پای کار باشند آماده خدمتیم و در صورتی که 20 نفر در یک جا جمع شوند آماده ایم در رشته‌های مختلف قرآنی کلاس‌های رایگان دایر کنیم.

قزوین این ظرفیت و استعداد را دارد که در سطح کشور به عنوان استان حافظ قرآن مطرح شود.

 

 



https://www.titrqazvin.ir/news/6716

مطالب پیشنهادی از سراسر وب