تخلیه و بارگیری از راه‌آهن شمال 2 رشد 14 درصدی دارد

تخلیه و بارگیری از راه‌آهن شمال 2 رشد 14 درصدی دارد
تخلیه و بارگیری از راه‌آهن شمال 2 رشد 14 درصدی دارد
مدیرکل راه‌آهن شمال2 گفت: در سه ماهه نخست امسال 899 هزار و 402 تن کالا از راه آهن شمال 2 تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با 786 هزار و 993 تن حدود 14 درصد رشد دارد.
مدیرکل راه‌آهن شمال2 گفت: در سه ماهه نخست امسال 899 هزار و 402 تن کالا از راه آهن شمال 2 تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با 786 هزار و 993 تن حدود 14 درصد رشد دارد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، غلامحسین ولدی افزود : در بخش تخلیه 561 هزار و 730 تن کالا از این مسیر حمل و نقل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با 431 هزار و 493 تن حدود 30 درصد رشد یافته است.

وی اضافه کرد: در بخش بارگیری 337 هزار و 672 تن کالا از این مسیر حمل شد که عمده کالاهای تخلیه و بارگیری شده شامل خاک، کود اوره و آهن آلات است.

مدیر کل راه آهن شمال 2 از رشد 21 درصدی مبادلات ریلی از پایانه مرزی آستارا خبر داد و اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال 220 هزار و 992 تن کالا از پایانه ریلی آستارا حمل و نقل شد درحالی که مجموع مبادلات از این پایانه ریلی در مدت مشابه سال قبل 182 هزار و 269 تن بود.

وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته 84 هزار و 219 تن کالا به این پایانه مرزی وارد شده که نسبت به 55 هزار و 291 تن سال قبل حدود 52 درصد رشد دارد.

ولدی با بیان اینکه در سه ماه نخست سال 1403 در مجموع 42 هزار و 867 تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا صادر شده است، گفت: ترانزیت کالا از این مسیر هم در سه ماه نخست امسال 93 هزار و 906 تن بود که نسبت به69 هزار و 856تن مدت مشابه سال قبل با رشد 34 درصدی همراه بوده است.

مدیرکل راه آهن شمال2، عمده کالاهای ترانزیتی در پایانه ریلی آستارا را شامل آرد، ارزن، گندم و جو، چوب و الوار، کالاهای وارداتی را ذرت، عدس و چوب، الوار و انواع مرکبات، انواع میوه و کالاهای صادراتی را نیز شامل؛ سیمان، مواد شیمیایی، نمک طعام، سنگ گرانیت و غیره اعلام کرد.

حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال2 از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال 97 افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین‌سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این محور در حال حاضر شامل 10 ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

راه آهن قزوین - رشت 53 تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود 9 کیلومتر پل بزرگ و 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال 98 از مبدأ خوزستان به رشت رسید.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/19384

مطالب پیشنهادی از سراسر وب