نگین اقتصاد خزر

نگین اقتصاد خزر
نگین اقتصاد خزر
سرمایه‌گذاری‌های مستمر دولت سیزدهم در بندر امیرآباد به عنوان یکی از راهبردی‌ترین بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر سبب شد، رکوردهای تجارت کالا از این بندر در این دولت شکسته شود و بندر امیرآباد مازندران به عنوان نگین خزر برای صادرات کالا به کشورهای مختلف تبدیل شود.
سرمایه‌گذاری‌های مستمر دولت سیزدهم در بندر امیرآباد به عنوان یکی از راهبردی‌ترین بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر سبب شد، رکوردهای تجارت کالا از این بندر در این دولت شکسته شود و بندر امیرآباد مازندران به عنوان نگین خزر برای صادرات کالا به کشورهای مختلف تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، همزمان با شکل‌گیری دولت سیزدهم تحولات منطقه‌ای در شمال خزر به گونه‌ای رقم خورد که کشورهای منطقه به برخی از کالاهای تولیدی مازندران نیاز جدی داشته باشند و همین وضعیت نیز فرصتی برای این استان پیش آورد تا با افزایش صادرات سهم خود از بازار کشورهای حاشیه خزر را بیشتر کند.

یکی از جدی‌ترین مولفه‌های رونق صادرات ارتقای زیرساخت بنادر است که دولت سیزدهم این مهم را در دستور کار خود قرار داد. بندر امیرآباد بهشهر نیز از جمله بنادر راهبردی کشور محسوب می‌شود که با توجه به موقعیت مکانی و احیای کریدور شمال – جنوب، سرمایه‌گذاری کلان زیرساختی در این بندر اهمیت بالایی دارد.

بازدیدهای پیاپی مدیران ارشد دولت سیزدهم در سه سال گذشته و تخصیص اعتبارات کلان برای راه‌اندازی زیرساخت‌ها در این بندر نشان دهنده عزم جدی دولت سیزدهم برای رونق تجارت در یکی از بزرگترین بنادر کشورهای حاشیه خزر است.

همزمان با دور دوم سفر هیات دولت به مازندران که اواخر اردیبهشت انجام شد دولت فقط برای تکمیل اسکله رورو در این بندر هفت هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.

رفع نیازهای ضروری این بندر با سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت در بخش‌های مختلف سبب شد که امیرآباد به یکی از راهبردی‌ترین بنادر کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود. رکوردشکنی‌های پی‌درپی حجم مبادلات تجاری این بندر در سه سال اخیر بسیار هم این سیر تکاملی را ادامه‌دار کرد.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیرآباد سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی مهمی انجام داده و مسئولان مرتبط با این حوزه تاکید کرده‌اند که در صورت نیاز و ضرورت طرح‌های مورد نیاز دیگری هم در این بندر آغاز خواهد شد.

ساخت پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت 70 هزار تن و با سرمایه‌گذاری حدود 13 هزار میلیارد ریال، احداث مخازن روغن خوراکی با ظرفیت 26 هزار تن و سرمایه‌گذاری یک‌ هزار و 220 میلیارد ریالی، ایجاد محوطه کانتینری به ظرفیت 12000TEU و سرمایه‌گذاری حدود 14 هزار و 800 میلیارد ریال، ساخت کارخانه تصفیه روغن و بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت با سرمایه‌گذاری حدود 13 هزار میلیارد ریالی از جمله طرح‌های مهم زیرساختی است که به زودی عملیات اجرایی آن در این بندر اغاز خواهد شد.

بندر امیرآباد در کنار آن‌که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانه‌های متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای مختلف از بنادر نسل سوم کشور است و سالانه حدود7.5 میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ‌کالا وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از 15 پست اسکله با ظرفیت 7.5 میلیون تن و بهره‌مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر امیرآباد است.

به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل در مسیر رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رییس‌جمهور شهید و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

اعتبار 7 هزار میلیاردی برای تکمیل اسکله رورو

استاندار مازندران اظهار کرد: تکمیل زیرساخت‌های بندر امیرآباد از دغدغه‌های جدی در 2 دور سفر استانی هیات دولت به مازندران بود.

یوسف نوری اظهار کرد: با توجه به اهمیت طرح اسکله رورو با موافقت وزیر راه و شهرسازی برای پرداخت اعتبار 7 هزار میلیارد ریالی برای این طرح در ماه گذشته موافقت شد.

استاندار مازندران ادامه داد: این طرح راهبردی که به پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصدی رسیده است فرایند تکمیل آن با اعتبار جدید شتاب خواهد گرفت.

نوری با بیان این مطلب که طرح اسکله رورو از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به مازندران بود، خاطرنشان کرد: دولت در راستای دیپلماسی اقتصادی و رونق تجارت با کشورهای اوراسیا مصمم به تکمیل طرح‌های بندر امیرآباد است.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه با موافقت وزیر راه و شهرسازی با ترک تشریفات مبلغ 7 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل اسکله رورو ریلی بندر امیرآباد اختصاص یافت، بیان داشت: سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت سیزدهم در بند امیرآباد زمینه رونق صادرات کشور را فراهم می‌کند.

افزایش صادرات مازندران

در این پیوند ناظر گمرکات مازندران بیان داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت، یک میلیون و 317 هزار تن کالا به ارزش 413 میلیون و 773 هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری این استان مبادله شد.

امیر جمشیدی با اشاره به صادرات بیش از 120 قلم کالا نظیر فرآورده‌های لبنی، مواد پلاستیکی، سیمان و مصنوعات معدنی، مرکبات، چوب و اشیای چوبی خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی 323 هزار و 983 تن کالا به ارزش 53 میلیون و 896 هزار دلار از مبادی گمرکی مازندران شامل نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدون‌کنار و آمل به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 69 درصد و از نظر ارزشی 11 درصد رشد را نشان می‌دهد.

جمشیدی در مورد مهم‌ترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران اظهار کرد: 17هزار تن کالا به ارزش 21 میلیون و 189 هزار دلار به عراق صادر شد که از نظر ارزی برای استان نخستین مقصد صادراتی این کالاها بود. پس از عراق هم روسیه با 228 هزار تن به ارزش 12 میلیون و 762 هزار دلار، ترکمنستان با 18 هزار تن به ارزش 4 میلیون و 127 هزار دلار، قزاقستان با 41 هزار تن به ارزش 2 میلیون و 802 هزار دلار و ترکیه با 2 هزار تن به ارزش یک میلیون و 709 هزار دلار پنج کشوری هستند که در مجموع بیش از 264 هزار تن کالا به ارزش 40 میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کرده‌اند.

وی افزود: صادرات به این کشورها 82 درصد وزن و 74 درصد از ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص با توجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و 300 هکتار وسعت و همچنین 220 هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یک‌سره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر 300 میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده 7.5 میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از 15 پست اسکله با ظرفیت 10 میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر امیرآباد است.

منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می‌کند.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/19144

مطالب پیشنهادی از سراسر وب