حمایت چین از وحدت، همکاری و آشتی میان کشورهای خاورمیانه

حمایت چین از وحدت، همکاری و آشتی میان کشورهای خاورمیانه
حمایت چین از وحدت، همکاری و آشتی میان کشورهای خاورمیانه
رئیس جمهوری چین در دیدار با پادشاه بحرین، رئیس امارات عربی و همتای تونسی خود تاکید داشت: پکن از وحدت، همکاری و آشتی میان کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کند.
رئیس جمهوری چین در دیدار با پادشاه بحرین، رئیس امارات عربی و همتای تونسی خود تاکید داشت: پکن از وحدت، همکاری و آشتی میان کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، شی جین پینگ به ترتیب با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات عربی و قیس سعید همتای تونسی خود دیدار و درباره مساله اقتصادی و فلسطین گفت‌و گو کرد.

شی در دیدار حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، تاکید داشت: بحرین دوست و شریک خوب ما در خلیج فارس است و ما مایل به همکاری با مقام‌های بحرینی برای توسعه مشارکت راهبردی بین 2 کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پکن از توسعه مستقل بحرین در چارچوب‌های «چشم انداز توسعه اقتصادی 2030» و «توسعه راهبردی این کشور» حمایت می‌کند، تصریح کرد: چین برای پیشبرد طرح «یک پهنه، یک راه» مایل به گسترش همکاری با بحرین در زمینه‌های انرژی، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، انرژی نو، اقتصاد دیجیتال، تبادلات مردمی و فرهنگی، تسهیلات روادید و سایر زمینه‌ها است.

حمد بن عیسی آل خلیفه نیز در دیدار با شی، اظهار داشت: بحرین امیدوار است که با ایجاد یک مشارکت راهبردی جامع به عنوان یک فرصت برای همسویی توسعه راهبردی بین 2 کشور، در جهت گسترش همکاری‌های عملی در زمینه‌های مختلف و دستیابی به توسعه متنوع، استفاده کند.

وی با اشاره بر اینکه چین زمانی می‌تواند توسعه یابد که کشورهای در حال توسعه هم بتوانند به‌خوبی توسعه یابند، افزود: این تنها روشی است که می‌تواند روند چندقطبی شدن جهان را توسعه دهد.

شی در دیدار محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات عربی خود نیز اظهار داشت: ابوظبی یک شریک راهبردی مهم و جامع برای پکن است و ما مایل به همکاری برای گسترش روابط دوجانبه راهبردی و طولانی مدت هستیم.

وی افزود:‌ چین مایل به همکاری با امارات برای پیشبرد طرح «یک پهنه، یک راه»، اتصال توسعه‌های راهبردی با یکدیگر، استفاده از ایجاد کمیته عالی «چین- امارات متحده عربی» برای سرمایه‌گذاری بین دو کشور، گسترش همکاری‌ها در زمینه تجاری، انرژی، توسعه زیرساخت‌ها، فناوری پیشرفته، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، انرژی‌های نو و همچنین همکاری‌های انتظامی و امنیتی است.

شی با بیان اینکه روند چند قطبی در جهان غیرقابل توقف است و باید به معنای احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز بین کشورها باشد، خاطرنشان کرد: کشورهای خاورمیانه بخش مهمی از کشورهای در حال‌توسعه و نیروی مهمی در چندقطبی بودن جهان محسوب می‌شوند.

رئیس جمهوری چین در دیدار با محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات عربی خود نیز اظهار داشت: روابط امارات و چین بر پایه «اعتماد متقابل»، «احترام متقابل» و «منافع مشترک» است.

وی با بیان اینکه ابوظبی به توسعه روابط با پکن اهمیت زیادی می‌دهد، افزود: امارات، چین را اولویت‌ اصلی دیپلماتیک و شریک راهبردی بلندمدت و قابل اعتماد می‌داند و از روابط بین دو کشور به عنوان فرصتی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، انرژی، علمی، فناوری، آموزشی و علوم انسانی استفاده می‌کند.

شی تاکید کرد که اولویت اصلی پکن را دستیابی به آتش‌بس و پایان جنگ غزه برای کاهش بحران انسانی این منطقه می‌داند و از جامعه‌جهانی می خواهد برای حل فوری مساله فلسطین از طرح مرسوم به «راه‌حل دو دولتی» حمایت کنند.

وی در دیدار با قیس سعید رئیس جمهوری تونس که برای شرکت در مجمع «کشورهای عربی- چین» به پکن سفر کرده است نیز اظهار داشت: تحکیم و توسعه روابط بین چین و تونس در راستای منافع اساسی و انتظارات مشترک دو ملت است و ما مایل به همکاری با مقام های تونسی برای حفظ دوستی سنتی، گسترش تبادلات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و ارتقای روابط بین دو کشور هستیم.

وی اضافه کرد: پکن در راستای پیشبرد طرح موسوم به «یک‌پهنه، یک‌راه» مایل به همکاری با تونس برای اتصال توسعه‌های راهبری با یکدیگر، گسترش همکاری در زمینه توسعه زیرساخت، انرژی‌های نو، پزشکی و بهداشت، فناوری‌ سبز، منابع‌ آبی، کشاورزی، آموزش، گردشگری، تبادلات مردمی و فرهنگی است و همچنین از ورود محصولات باکیفیت این کشور به بازارهای چین استقبال می‌کند.

شی تصریح کرد: 2 طرف باید برای تقویت همبستگی و همکاری کشورهای در حال توسعه (جنوب جهانی) راهبرد چندجانبه‌گرایی، حمایت از جهانی چندقطبی برابر و منظم، اقتصاد فراگیر جهانی و دستیابی به توسعه مشترک را با یکدیگر دنبال کنند.

رئیس جمهوری چین تاکید کرد که پکن مایل به همکاری با تونس و کشورهای عربی برای حل مساله فلسطین است.

قیس سعید هم در دیدار با شی تاکید داشت: تونس مایل به همکاری با چین برای توسعه ملی و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های بهداشتی، حمل و نقل، فناوری سبز، آموزش و سایر زمینه‌ها است تا سطح روابط بین دو کشور ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه هر کشوری حق انتخاب مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی خود را دارد، افزود: تونس در راستای حفظ ارزش‌های مشترک افراد، مخالفت با سلطه‌گری، تقابل اردوگاهی و ایجاد جهانی برابر و آزادی، صلح، امنیت و رفاه، مایل به همکاری نزدیک با پکن است.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/19116

مطالب پیشنهادی از سراسر وب