از پیشتازی کشتی تا جای خالی تختی؛ نعمتی تاریخ‌ ساز شد

از پیشتازی کشتی تا جای خالی تختی؛ نعمتی تاریخ‌ ساز شد
از پیشتازی کشتی تا جای خالی تختی؛ نعمتی تاریخ‌ ساز شد
پرچم‌داری کاروان ایران در المپیک وظیفه خطیری بوده که قهرمانان رشته‌های مختلف همواره از آن به عنوان یک افتخار ماندگار یاد می‌کنند.
پرچم‌داری کاروان ایران در المپیک وظیفه خطیری بوده که قهرمانان رشته‌های مختلف همواره از آن به عنوان یک افتخار ماندگار یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، با اعلام کمیته ملی المپیک پرچمداران کاروان ورزشی ایران اعزامی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس معرفی شدند. براساس اعلام این کمیته مهدی الفتی مرد تاریخ‌ساز ژیمناستیک و ندا شهسواری ملی‌پوش تنیس‌روی میز، پرچمدار کاوران خادم‌الرضای ایران در پاریس خواهند بود.

انتخاب 2 ورزشکار به عنوان پرچمدار ایران در المپیک براساس دستورالعمل کمیته بین‌المللی است که از المپیک 2020 توکیو اجرایی شد. در المپیک توکیو صمد نیکخواه بهرامی از بسکتبال و هانیه رستمی از رشته ورزشی تیراندازی این وظیفه مهم را بر عهده داشتند.

انتخاب الفتی و شهسواری بهانه‌ای شد تا نگاهی به پرچمداران ایران در ادوار المپیک داشته باشیم.

مصطفی بهارمست نخستین پرچمدار کاروان ایران (1948لندن) در ادوار المپیک بود. محمود نامجو مرد تاریخ‌ساز ورزش ایران در المپیک 1952 هلسینکی این وظیفه خطیر را بر عهده داشت و در نهایت نیز توانست نخستین نقره تاریخ ورزش ایران را در ادوار المپیک به دست آورد او همچنین در سال 1956 ملبورن برای دومین دوره متوالی پرچمدار بود.

در المپیک 1960 رم پرچم کاروان ایران به جعفر سلماسی سپرده شد و نصرت‌الله شاهمیر رئیس وقت فدراسیون شنانیز در سال المپیک 1964 توکیو پرچمدار بود.

همچنین در بازی‌های المپیک 1968 مکزیکوسیتی برای نخستین بار یک قهرمان از رشته کشتی این وظیفه مهم را بر عهده گرفت. پرچم کاروان ایران در ان دوره از المپیک در دست ابوالفضل انوری بود که به رتبه ششم کشتی آزاد در وزن به‌اضافه 97 کیلوگرم رسید.

پرچمداری کشتی ایران در ادوار المپیک با عبدالله موحد ادامه داشت اما مرد طلایی کشتی ایران در المپیک 1972 مونیخ به خاطر مصدومیت از دور رقابت‌ها کنار رفت. در سال 1976 نیز اسکندر فیلابی به عنوان پرچمدار انتخاب شد.

کاوران ایران در 2 المپیک 1980 مسکو و 1984 لس‌آنجلس حضور نداشت. نخستین پرچمدار ورزش ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حسن زاهدی از رشته تکواندو بود که نتوانست در المپیک 1988سئول نتیجه چشمگیری کسب کند.

پهلوان باشی ایران زمین در المپیک 1992 بارسلون دیگر پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود. علیرضا سلیمانی در آن دوره به عنوانی ششم وزن به‌اضافه 100 کیلوگرم رسید.

از المپیک 1996 آتلانتا رویه انتخاب پرچمداران تغییر و لیدا فریمان به عنوان نخستین زن ایران در پیشانی کاوران کشورمان به عنوان پرچمدار انتخاب شد. وی ملی‌پوش رشته تیراندازی بود که عنوانی بهتر از چهل و ششم مرحله مقدماتی تفنگ بادی ده متر را کسب نکرد.

در المپیک 2000 سیدنی امیررضا خادم از رشته کشتی پرچمدار ایران بود که نتوانست به سکوی مدالی این رشته برسد. پرچم کاروان ایران در المپیک 2004 آتن به آرش میراسماعیلی سپرده شد. البته جوان لرستانی ورزش ایران در آن دوره حاضر به رویارویی با حریف اسرائیلی نشد.

هما حسینی قایقرانی کرمانشاهی نیز در سال 2008 و در المپیک پکن رسالت پرچمداری ایران را بر عهده داشت. در المپیک 2012 لندن نیز علی مظاهری از رشته بوکس پرچمدار بود.

در المپیک 2016 ریو یک سنت شکنی شکل گرفت و زهرا نعمتی از پارالمپین‌های ایران که موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود به عنوان پرچمدار انتخاب شد. نعمتی در آن دوره از بازی‌ها به عنوان سی و سوم تیراندازی با کمان رسید.

در المپیک 2020 توکیو نیز صمد نیکخواه بهرامی و هانیه رستمیان پرچمدار ایران بودند.

از مهم‌ترین نکات مهم پرچمداری کاوران ایران جای خالی غلامرضا تختی مرد سه مداله این بازی‌ها است. در المپیک سال 1960 رم قرار بود تختی به عنوان پرچمدار انتخاب شود که در حرکتی جوانمردانه پرچم را به جعفر سلماسی ملی‌پوش وزنه‌برداری سپرد.

تا پیش از المپیک 2020 توکیو و دستورالعمل کمیته بین‌المللی المپیک سه زن به عنوان پرچمدار ایران انتخاب شدند. لیدا فریمان، هما حسینی و زهرا نعمتی این وظیفه مهم را بر عهده داشتند.

در چهار دوره ادوار المپیک رشته کشتی پرچمدار ایران بوده و سه دوره نیز این وظیفه به قهرمانان رشته وزنه برداری سپرده شده است. انوری، موحد، فیلابی و سلیمانی کشتی گیران پرچمدار ایران بودند. در وزنه‌برداری نیز محمود نامجو 2 بار و جعفر سلماسی یک بار این مهم را بر عهده داشتند.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/19059

مطالب پیشنهادی از سراسر وب