تروئیکای اروپا قبل از هر تصمیم، به واکنش ایران فکر کند

تروئیکای اروپا قبل از هر تصمیم، به واکنش ایران فکر کند
تروئیکای اروپا قبل از هر تصمیم، به واکنش ایران فکر کند
با نزدیک شدن به موعد گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، گمانه زنی‌ها درباره این گزارش و تصمیمات شورای حکام افزایش یافته است. غربی‌ها و تروئیکای اروپایی شورای حکام باید به تجربه‌های گذشته فکر کرده و تصمیم بگیرند.
با نزدیک شدن به موعد گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، گمانه زنی‌ها درباره این گزارش و تصمیمات شورای حکام افزایش یافته است. غربی‌ها و تروئیکای اروپایی شورای حکام باید به تجربه‌های گذشته فکر کرده و تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین،  با انتشار گزارش محرمانه جدید دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و نزدیک شدن به نشست آینده شورای حکام، گمانه زنی‌ها برسر تصمیم تروئیکای اروپایی در نشست جدید شورای حکام که از روز 14 خرداد آغاز می‌شود، روزافزون شده است.

این گزارش پس از آخرین تصمیم شورای حکام مبنی بر صدور قطعنامه‌ای مخرب و غیرسازنده برعلیه کشورمان در آبان 1401 از اهمیت زیادی برخوردار است. غربی‌ها و به خصوص سه کشور اروپایی به خوبی می‌دانند که صدور هر قطعنامه‌ای بر علیه کشورمان در شورای حکام با پاسخ محکم و شدیدتر ایران روبرو خواهد شد. برای درک این موضوع، کافی است به واکنش‌ پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران به آخرین قطعنامه این شورا در سال 1401 توجه شود، واکنشی که باعث شد شورای حکام تا مدت‌ها مسیر تهدید را کنار بگذارد و تعامل با ایران را انتخاب کند.

اکنون نیز در حالی برخی زمزمه‌ها در خصوص تلاش‌هایی برای صدور قطعنامه بر علیه ایران در نشست آتی شورای حکام مطرح شده است که اختلافات میان کشورهای غربی در این خصوص بالا گرفته است. براساس گزارش‌های منابع غربی، هرگاه تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلستان و آلمان) از صدور قطعنامه بر علیه ایران سخن می‌گوید، دیگر بازیگران موثر و البته مخالف ایران بر سابقه واکنش‌های متقابل و فعالانه جمهوری اسلامی ایران و بالا بودن هزینه‌ها تاکید دارند.

به نظر می‌رسد تهدید به صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام و گزارش‌های غیرفنی آژانس علیه کشورمان به دلایل سیاسی برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات ریاست جمهوری و اعمال فشار در مسیر مذاکرات در حال انجام برای امتیازگیری بیشتر صورت می‌گیرد.

رویترز: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به ایران بهانه بدهند اما اروپایی‌ها به دنبال قطعنامه هستند

خبرگزاری رویترز در گزارشی در روز 24 می مدعی شد: ایالات متحده نمی‌خواهد در نشست های اخیر هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال قطعنامه دیگری علیه ایران باشد. قبل از آخرین مورد، در ماه مارس، قدرت‌های اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان، موسوم به تروئیکای اروپایی (E3) با واشنگتن در مورد اینکه آیا به دنبال راه حلی هستند یا خیر به توافق نرسیدند.

رویترز همچنین اشاره دارد: استدلال اصلی مقامات آمریکایی این است که مانند گذشته به ایران بهانه‌ای برای پاسخ دادن به فعالیت های هسته‌ای اش ندهند. تنش‌ها در خاورمیانه به ویژه با ادامه عملیات نظامی (جنگ ظالمانه) اسرائیل در غزه افزایش یافته است. اسرائیل و ایران ماه گذشته برای اولین بار به یکدیگر حمله کردند و اسرائیل بارها تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران کرده است.

رویترز مدعی است، استدلال اصلی مقامات آمریکایی این است که مانند گذشته به ایران بهانه‌ای برای پاسخ دادن به فعالیت‌های هسته‌ای اش ندهند.

رویترز در مقابل به نقل از یک دیپلمات اروپایی عنوان کرد: «قطعنامه قطعی آماده شده است. دیگران تأیید کردند که تروئیکای اروپایی پیش نویسی را آماده کرده است اما آن را به اعضای هیئت مدیره ارسال نکرده است. ما باید با این قطعنامه جلو برویم. آمریکایی‌ها مشکل هستند و در گفتگوهایمان ما به هر کاری برای متقاعد کردن آن‌ها ادامه می‌دهیم.»

وال استریت ژورنال: شکاف در غرب، پیروزی بزرگ ایران

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی در همین زمینه عنوان داشت: ایالات متحده بر خلاف دفعات قبل و فشاری که پیش از هر نشست شورای حکام اعمال می داشت، تعدادی دیگر از کشورها را نیز برای رای ممتنع در این نشست تحت فشار قرار داده است.

این رسانه مشهور آمریکایی می افزاید: انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها به واشنگتن از قصد خود برای قطعنامه ای تند برعلیه ایران گفته‌اند.

وال استریت ژورنال خاطر نشان کرد: اگر قطعنامه احتمالی شورای حکام به شکست بیانجامد، این یک پیروزی بزرگ برای تهران در عرصه دیپلماسی خواهد بود و نشان دهنده فروپاشی اتحاد غری برای فشار بر ایران است.

اگر قطعنامه احتمالی شورای حکام به شکست بیانجامد، این یک پیروزی بزرگ برای تهران در عرصه دیپلماسی خواهد بود و نشان دهنده فروپاشی اتحاد غرب برای فشار بر ایران است.

صادرکنندگان قطعنامه نقره داغ می‌شوند

در سال های پس از خروج غیرمتعهدانه آمریکا از برجام، علی رغم سعه صدر و عدم اراده جدی دولتمردان دولت سابق، کشورمان تا مدت‌ها، همچنان به تعهدات خود در برجام وفادار بوده و امیدوار به سازوکارهای بی فایده‌ای همچون اینتسکس و امیدوار به اراده اروپایی‌ها برای الزام آمریکا به اجرای تعهدات خود در برجام، از حقوق قانونی خود برای عدم پایبندی به توافق شکست خورده سال 2015 موسوم به برجام استفاده نکرد. با نمایان شدن نقش بیهوده تروئیکای اروپایی و عدم اراده جدی در میان آن‌ها برای بازگرداندن طرف آمریکایی به توافق برجام و بی عملی آن‌ها، کشورمان به تدریج و در طی زمانی طولانی تعهدات خود را پله به پله کاهش داد که در چنین شرایطی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت فشار طرفین غربی و اروپایی اقدام در خرداد ماه 1399 اقدام به صدور قطعنامه‌ای برعلیه کشورمان کرد.

این قطعنامه در شرایطی صادر گردید که در طی قریب به دو سال خروج آمریکا از برجام و شانه خالی کردن این کشور از تعهدات خود در این توافق و قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد، اعضای شورای حکام و بالاخص سه کشور اروپایی هیچ توبیخی را متوجه طرف آمریکایی نکرده و تلاشی جدی برای احیا توافق را درپیش نگرفتند.

با ادامه این روند مخرب از سوی طرفین اروپایی مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را که پیش تر در دستور کار مجلس قرار داشت را پس از ترور شهید محسن فخری زاده با قید دو فوریت در آذرماه 1399 به تصویب رسانده و این قانون از اسفند همان سال اجرایی شد.

بر اساس قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، دولت ایران ملزم به از سرگیری غنی سازی 20 درصدی اورانیوم، افزایش ذخایره غنی شده، کاهش سطح بازرسی‌های آژانس و توقف اجرای تعهدات فراپادمانی شد. مصوبه 9 ماده ای مجلس شورای اسلامی البته با مخالفت رئیس جمهور دولت دوزادهم و وزیر خارجه و دیگر دولتمردان آن دولت همراه شد ولی ماده آخر این مصوبه که پیش بینی برخورد قانونی با امتناع کنندگان از اجرای این قانون را در خود جای داده بود تبدیل به یک ضمانت اجرا در این خصوص شد و در نهایت مسئولان اجرایی را به اجرای قوانین مصوب توسط خانه ملت مجاب کرد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر جهت کلی سیاست خارجی کشورمان و اتخاذ رویکرد عزت‌مندانه در تعامل با آژانس و همچنین طرفین مذاکرات هسته‌ای، کشورمان در هر اقدام سازنده‌ای را با پاسخ سازنده و هر اقدام مخربی همچون قطعنامه‌های خرداد 1401 و آبان 1401 را با پاسخی محکم تر جواب داد.

اتخاذ رویکرد سیاسی و غیر فنی در گزارشات آژانس در سال 1401 و طرح ادعاهای واهی درباره برخی از سایت‌های ادعایی و عدم اشاره آژانس به حل و فصل اختلافات ادعایی که نهایتا به دو قطعنامه شورای حکام در خرداد ماه و آبان ماه 1401 منتهی شد، در همان دوره با پاسخی شدیدتر از سوی کشورمان روبرو گشت.

آمریکایی ها به خوبی این نکته را دریافت کرده‌اند که پاسخ ایران به هر اقدام مخربی از سوی شورای حکام شدیدتر از پیش است و به همین دلیل به دنبال افزایش تنش با ایران در زمانی که تنها چند ماه به انتخابات 5 نوامبر باقی مانده نیستند

دولت سیزدهم پس از قطعنامه شورای حکام در 26 آبان 1401، با اعلام آغاز تولید اورانیوم 60 درصد در مجتمع راهبردی فردو، به کارگیری ماشین‌های پیشرفته IR-6 به جای سانتریفیوژهای نسل اول، تجهیز سالن B فردو با هشت زنجیره جدید و همچنین، گازدهی به دو زنجیره جدید ماشین‌های پیشرفته در نطنز و اقدامات مهمی از این قبیل نشان داد که هیچ اقدام مخربی را بی پاسخ نخواهد گذاشت. آژانس و طرف‌های اروپایی نیز به وضوح این را دریافته‌اند که هر عملی از سوی آنان عکس العملی شدیدتر از سوی ایران را خواهد داشت این به این معنا است که اقدامات سازنده با پاسخ سازنده تر و دوستانه تر از سوی کشورمان مواجه و اقدامات غیر فنی، سیاسی و مخرب منجر به واکنش شدیدتر ایران خواهدشد.

با این اعلام سازمان انرژی اتمی در سال 1401، شورای حکام در رویه ای متفاوت از قبل وعلی رغم جنگ روانی غربی‌ها بر سر ادعای غنی سازی 84 درصدی، در اجلاس اسفند 1401 هیچ قطعنامه‌ای را بر علیه ایران به تصویب نرساند.

غربی‌ها به دنبال چه هستند؟

در طی جنگ روانی غرب بر علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، هر یک از طرفین غربی نقشی را برعهده می گیرد، تحولات ماه‌های آینده در جهان به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری ایران و تحولات مربوط به جنگ ظالمانه اسرائیل بر علیه مردم غزه در کنار سایر مولفه ها شرایط پیچیده ای را در مسیر مذاکرات هسته‌ای و همچنین تعامل و رفتار متقابل ایران و آژانس در برابر هم فراهم آورده است.

از یک سو بنابر اذعان رویترز، آمریکایی‌ها به خوبی این نکته را دریافت کرده‌اند که پاسخ ایران به هر اقدام مخربی از سوی شورای حکام شدیدتر از پیش است و به همین دلیل به دنبال افزایش تنش با ایران در زمانی که تنها چند ماه به انتخابات 5 نوامبر باقی مانده نیستند، از سویی دیگر غربی‌ها در نمایش جدید خود با ایفای نقش پلیس بد توسط طرفین اروپایی دو هدف مهم را در سر می‌پرورانند.

آنان از سویی با فشار بیشتر در مسیر مذاکرات و برنامه هسته‌ای ایران به دنبال امتیاز گیری بیشتر در زمانی هستند که شاید توافق در دسترس طرفین باشد و از سویی دیگر به دنبال تاثیر‌گذاری بر انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری ایران در 8 تیر برای امتیاز‌گیری از ملت ایران باشند.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/19053

مطالب پیشنهادی از سراسر وب