مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) از تولید سیستم درز انبساطی ریل (Rail Expansion Joint) در این شرکت خبرداد و گفت: این سیستم یکی از مهمترین سیستمهای مورد استفاده در زیرساختهای حمل ونقل ریلی است که برای جبران انبساط، انقباض خطوط ریلی و حرکت سازهها مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) از تولید سیستم درز انبساطی ریل (Rail Expansion Joint) در این شرکت خبرداد و گفت: این سیستم یکی از مهمترین سیستمهای مورد استفاده در زیرساختهای حمل ونقل ریلی است که برای جبران انبساط، انقباض خطوط ریلی و حرکت سازهها مورد استفاده قرار میگیرد.
به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، محمد متقی پور اظهار کرد: با توجه به اهمیت وجود این سیستم در خطوط ریلی، به علت تحریم، تعداد بسیار محدود و انگشت شماری از این سیستم در زیر ساختهای حمل و نقل ریلی کشور استفاده میشود و تامین آن تا به امروز از محل واردات انجام شده است.
وی ادامه داد: این سیستم جزو محصولات استراتژیک در بخش حمل و نقل ریلی به شمار میرود که برای نخستین بار در کشور توسط مهندسین و متخصصین این شرکت دانش بنیان، طراحی و تولید شده است و با تولید آن در داخل، کشور از واردات آن بی نیاز و از خروج ارز جلوگیری خواهدشد.
متقی پور افزود: این سیستم اجازه حرکت نسبی طولی 2 ریل مجاور هم را فراهم میکند به گونهای که عرض خط به هم نخورده و از مسیر منحرف نشود.
وی بیان کرد: در خطوط واقع شده در پل ها، تونل ها و خطوط جوشکاری به هم پیوسته، انبساط در اثر افزایش دما موجب تنش فشاری و انحنای ریلی و تغییر عرض خطوط ریلی شده و انقباض در اثر سرما موجب تنش کششی در خطوط ریلی شده و درزهای جوش را با مشکل گسست مواجه می کند که با استفاده از این سیستم این تنش ها برطرف شده، خطر خروج وسایل نقلیه از ریل کاهش و ایمنی و طول عمر خطوط ریلی نیز افزایش مییابد.
متقی پور اضافه کرد: رفع مشکل طولی ناشی از انبساط (کمانش) و انقباض (شکستکی جوش) در خطوط جوشکاری بهم پیوسته، جلوگیری از خروج خط وسیله نقلیه عبوری و بروز حادثه به علت انحنای خط، جلوگیری از عدم عملکرد صحیح ماشین سوزن به
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) همچنین با اشاره به رونمایی از 2 محصول جدید این شرکت در یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته گفت: سیستم فستنینگ کراس استاپ و قطعه اسلایدچیر رولردار 2 محصول تولیدی این شرکت بودند که در این نمایشگاه رونمایی شدند.
متقی پور افزود: استفاده از سیستم فستنینگ کراس استاپ در خطوط پرسرعت الزامی بوده و حمل ونقل ریلی را در سرعت های بالای 160 کیلومتر بر ساعت میسر و ایمن میکند.
وی گفت: نوآوری صورت گرفته در این محصول سبب افزایش استقامت قطعه تکه مرکزی در برابر بارهای دینامیکی وارده شده، بطوری که این امر افزایش ایمنی و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری را نسبت به تکه مرکزیهای متداول به دنبال خواهدداشت.
وی به رونمایی از قطعه اسلایدچیر رولردار با بست AT نیز اشاره کرد و گفت: اسلایدچیرها بخشی از تجهیزات زیرساختی پرمصرف در صنعت ریلی است که ریل زبانه به شکل سرسرهای روی این قطعه حرکت کرده و امکان تغییر مسیر قطارها را فراهم میکند.
متقی پور گفت: در مدلهای قبلی قطعه اسلایدچیر، لغزش فلز روی فلز انجام میشد و همچنین صلبیت بالای سوزن را همراه داشت اما در قطعه اسلایدچیر جدید تولید شده توسط شرکت ایرید، لغزش فلز روی رُل انجام میشود که با این نوآوری، نیاز به گریس کاری و هزینههای تعمیرات و نگهداری و خدمات ایستگاهی به شدت کاهش و عمر ماشین سوزن نیز به اندازه تخمینی 60 درصد افزایش مییابد.
یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته 29 اردیبهشت تا اول خرداد ماه 1403 با حضور 80 شرکت حملونقل ریلی داخلی و 10 شرکت حمل و نقل ریلی خارجی از کشورهای چین، روسیه، آذربایجان، هند و کره در تهران برگزار شد.
انتهای پیام/
منبع: ایرنا