43 دانشگاه ایران در میان برترین‌های دنیا

43 دانشگاه ایران در میان برترین‌های دنیا
43 دانشگاه ایران در میان برترین‌های دنیا
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اعلام نتایج رتبه­ بندی موضوعی جهانی ISC- 2023 گفت: بر این اساس تعداد 43 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان برترین‌های جهان قرار دارند.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اعلام نتایج رتبه­ بندی موضوعی جهانی ISC- 2023 گفت: بر این اساس تعداد 43 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان برترین‌های جهان قرار دارند.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، دکتر سید احمد فاضل زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نخستین نسخه رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان، با نام ISC World University Rankings by Subject در سال 2019 منتشر شده، افزود: امسال برای پنجمین سال پیاپی این رتبه بندی از سوی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام انجام و نتایج آن اعلام شد.

وی اظهار کرد: در رتبه بندی موضوعی جهانی ISC، از طرح تقسیم بندی سلسله مراتبی OECD استفاده شده که بر اساس آن حوزه‌های موضوعی در 6 رده اصلی شامل علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی و دامپزشکی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر و 42 زیر رده بررسی می‌شوند.

فاضل زاده اضافه کرد: دانشگاه‌های هدف این رتبه بندی نیز دانشگاه‌هایی هستند که از نظر تعداد انتشارات در هر حوزه در میان 700 دانشگاه اول جهان قرار گرفته و در بازه زمانی سه ساله دست‌کم 150 مدرک در هر آن حوزه موضوعی منتشر کرده باشند.

وی عنوان کرد: رتبه بندی موضوعی ISC، بر اساس سه معیار کلی پژوهش، فعالیت بین المللی و نوآوری انجام می‌شود که در این میان، معیار پژوهش بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.

جهان اسلام در رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های دنیا

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اشاره به حضور 43 دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های این رتبه‌بندی موضوعی، گفت: در این دوره هشت دانشگاه کشور بیشتر از نخستین دوره در رتبه‌بندی موضوعی ISC حضور دارند.

فاضل زاده افزود: 229 دانشگاه جهان اسلام در رتبه‌بندی موضوعی ISC در 2023 حضور دارند که 43 دانشگاه آن ایرانی هستند.

وی یادآور شد: یکی از اهداف سند 10 ساله علم و فناوری و نوآوری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، حضور حداقل 50 دانشگاه از این کشورها در جمع 500 دانشگاه برتر جهان تا سال 2025 است و در این سند بیان شده که «آموزش دانشگاهی در کشورهای عضو باید از موضوعات ابتدایی نظیر توجه صرف به افزایش ورودی دانشگاه‌ها، جذب بیشتر اعضای هیات علمی و افزایش انتشارات فراتر برود. در حقیقت لازم است بر روی تولید دانش به روز، ارائه آموزش کیفی، گسترش ارتباطات بین المللی و نیز افزایش تاثیرگذاری اجتماعی متمرکز شود.»

فاضل زاده گفت: سند علم و فناوری 10 ساله کشورهای عضو OIC، ساز و کاری را ارائه می‌دهد که هدف آن ایجاد قابلیت و ظرفیت جمعی برای توسعه طیف وسیعی از موضوعات است که از آن جمله می‌توان به موضوع آب، غذا، کشاورزی، انرژی، علوم پایه و کاربردی و نیز مبحث تقویت ارتباطات و تعاملات بین المللی با نهادهای پیشرو علمی جهان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: ریاضیات و فیزیک، زیست شناسی، زیست فناوری و علوم شیمی و موضوعات وابسته از موضوعاتی است که در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

فاضل زاده اظهار کرد: در رتبه بندی حوزه موضوعی جهانی ISC- 2023 کشورهای اسلامی حضور خوبی داشتند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: بر این اساس در حوزه علوم طبیعی تعداد 45 دانشگاه از کشورهای اسلامی حضور داشتند که بیشترین تعداد مربوط به کشور ایران با 12 دانشگاه است و در حوزه مهندسی و فناوری 59 دانشگاه از کشورهای اسلامی حضور داشتند که باز هم بیشترین تعداد مربوط به ایران با 15 دانشگاه است.

وی افزود: در حوزه علوم پزشکی و بهداشت 56 دانشگاه و در حوزه علوم کشاورزی و دامپزشکی 85 دانشگاه از کشورهای اسلامی در این رتبه‌بندی جهانی حضور دارند که بیشترین تعداد به ترتیب مربوط به کشور ترکیه با 16 دانشگاه است و کشورهای ایران 16 دانشگاه است.

فاضل‌زاده اضافه کرد: در حوزه علوم اجتماعی 20 دانشگاه از کشورهای اسلامی در رتبه بندی موضوعی ISC حاضرند که بیشترین تعداد مربوط به کشور مالزی با هفت دانشگاه است و در حوزه علوم انسانی و هنر نیز 11 دانشگاه از کشورهای اسلامی حضور دارند که بیشترین تعداد مربوط به کشور مالزی و ترکیه هر کدام با پنج و سه دانشگاه است.

نگاهی به برترین‌های ایران در رتبه‌بندی جهانی ISC

وی عنوان کرد: در رتبه بندی موضوعی جهانی ISC-2023 شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در 6 رشته از هفت رشته حوزه علوم طبیعی شامل ریاضیات، علوم کامپیوتر و اطلاعات، علوم فیزیکی، علوم شیمی، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم.

در این حوزه، دانشگاه تهران با جایگاه 350-301 رتبه نخست و دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران با جایگاه 600-501 رتبه دوم را کسب کردند.

فاضل‌زاده ادامه داد: دانشگاه‌های ایران در هر 11رشته حوزه مهندسی و فناوری این رتبه بندی حضور دارند و بر این اساس دانشگاه تهران با رتبه 150 جایگاه نخست کشور را در اختیار دارد و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 300-251 و ‌ دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران با رتبه 350-301 دوم و سوم هستند.

در حوزه پزشکی و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران با جایگاه 300-251 رتبه اول، علوم پزشکی شهید بهشتی با جایگاه 400-351 رتبه دوم و علوم پزشکی ایران با جایگاه 450-401 رتبه سوم را کسب کردند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام افزود: در حوزه علوم کشاورزی و دامپزشکی، دانشگاه تهران با رتبه 144 در رتبه نخست، دانشگاه تربیت مدرس با جایگاه 350-301 رتبه دوم و صنعتی اصفهان و دانشگاه ارومیه با جایگاه 450-401 به طور مشترک سوم شدند.

فاضل‌زاده اضافه کرد: در حوزه علوم اجتماعی تنها دانشگاه تهران حضور دارد و موفق به کسب جایگاه 400-351 شده و در حوزه علوم انسانی نیز دانشگاه تهران موفق به کسب جایگاه 600-501 شد.

وی با اعلام جایگاه دانشگاه‌های ایران در زیر شاخه‌های این رتبه بندی موضوعی، گفت: در حوزه علوم طبیعی، در رشته ریاضیات، دانشگاه علم و صنعت ایران با جایگاه 350-301، در رشته علوم کامپیوتر و اطلاعات دانشگاه تهران با جایگاه 223، در رشته علوم فیزیکی دانشگاه تهران با جایگاه 500-451، در رشته علوم شیمی دانشگاه تهران با رتبه 130، در رشته زمین و علوم محیطی دانشگاه تهران با رتبه 128 و در رشته علوم زیستی دانشگاه علوم پزشکی تهران با جایگاه 400-351 رتبه اول را در میان دانشگاه‌های ایرانی کسب کردند.

فاضل زاده ادامه داد: بر این اساس در رشته مهندسی عمران دانشگاه‌های تهران با رتبه 68، در رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران با جایگاه 251-300، در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با رتبه 49، در رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران با رتبه 99، در رشته مهندسی مواد دانشگاه تهران با رتبه 151، در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با رتبه 146و در رشته مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران با رتبه 73 برترین دانشگاه‌های کشور شدند.

وی اضافه کرد: در رشته مهندسی بیوتکنولوژی محیطی دانشگاه تهران با رتبه 205، در رشته مهندسی بیوتکنولوژی صنعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه 29، در رشته مهندسی فناوری نانو دانشگاه تهران با جایگاه 300-251 و در دیگرهای مهندسی دانشگاه تهران با رتبه 124 بهترین جایگاه را در میان دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی کسب کردند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: در حوزه علوم پزشکی و بهداشت در رشته پزشکی پایه دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه 196، در پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با جایگاه 350-301 ، در رشته علوم بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه 189 و در رشته بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه 146 دانشگاه برتر کشور شد.

وی افزود: در حوزه علوم کشاورزی و دامپزشکی نیز در رشته کشاورزی، جنگل‌داری و شیلات دانشگاه تربیت مدرس با رتبه 167، در علوم دامپزشکی دانشگاه تهران با رتبه 140، در بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه تهران با رتبه 196و در دیگر رشته‌های علوم کشاورزی، دانشگاه تهران با رتبه 98 در صدر دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه بندی موضوعی جهانی ISC قرار گرفتند.

فاضل زاده عنوان کرد: در حوزه علوم اجتماعی نیز رشته اقتصاد و تجارت دانشگاه تهران با جایگاه 300-251 ، در رشته آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران با جایگاه 450-401 اول شد، در رشته روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران با جایگاه 500-451 و در جغرافیای اجتماعی و اقتصادی دانشگاه تهران موفق با رتبه 400 -351 تنها دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی هستند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام یادآور شد: مؤسسه ISC به عنوان مرجع رتبه بندی ملی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور، از سال 2018 در کنار رتبه بندی ‌دانشگاه‌های داخلی، رتبه بندی دانشگاه‌های جهان را نیز آغاز کرد. رتبه بندی‌های بین المللی ISC شامل رتبه بندی دانشگاه‌های جهان، دانشگاه‌های جهان اسلام، رتبه بندی دانشگاه‌های کشورهای عضو D8 و رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان است.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/19008

مطالب پیشنهادی از سراسر وب