شهادتی که حمایت مردم را دوچندان کرد/تمرکز بر برگزاری انتخابات قدم مهم روزهای پیش رو

شهادتی که حمایت مردم را دوچندان کرد/تمرکز بر برگزاری انتخابات قدم مهم روزهای پیش رو
شهادتی که حمایت مردم را دوچندان کرد/تمرکز بر برگزاری انتخابات قدم مهم روزهای پیش رو
شهادت رئیس جمهور و هیات همراه درس‌های مختلفی را برای ما به همراه داشت که آشکار کردن همراهی و حمایت میلیونی مردم ازجمله آن‌ها بود و بعد از آن تمرکز بر برپزاری انتخابات مهم‌ترین موضوع روزهای پیش رو است.
شهادت رئیس جمهور و هیات همراه درس‌های مختلفی را برای ما به همراه داشت که آشکار کردن همراهی و حمایت میلیونی مردم ازجمله آن‌ها بود و بعد از آن تمرکز بر برپزاری انتخابات مهم‌ترین موضوع روزهای پیش رو است.

یادداشت تیتر قزوین| سی‌ام اردیبهشت ماه بود که خبر سانحه هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور و هیات همراه آن در سفر به استان آذربایجان شرقی منتشر شد، این موضوع باتوجه به حساسیت بالایی که داشت از همان دقایق به تیتر رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شد و کم کم نگرانی‌ها نسبت به جدی بودن حادثه افزایش پیدا کرد.

گروه‌های مختلف امدادی، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی و نیروهای نظامی و انتظامی برای جست‌وجوی محل سقوط یا فرود سخت هلی‌کوپتر بسیج شدند، تا اینکه صبح دوشنبه در آخرین روز از اردیبهشت ماه و همزمان با روز میلاد امام رضا (ع) خبر رسمی شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، فرمانده یگان حفاظت رئیس جمهور و سه نفر از کادر پرواز اعلام شد.

قابلیت قانون برای مواقع اضطراری و حساس

این حادثه از ابعاد مختلف قابل بررسی است، یکی از آن‌ها قابلیت قانون است، رهبر معظم انقلاب در شب حادثه در دیدار با خانواده‌های پاسداران به همه مردم این اطمینان را دادند که کوچکترین اختلالی در وضعیت کشور ایجاد نخواهد شد و در پیام خود به مناسبت شهادت رئیس جمهور هم با اشاره به اصل 131 قانون اساسی، مخبر، معاون اول رئیس جمهور را عهده‌دار مدیریت قوه مجریه کردند.

در این پیام تاکید شدده بود که ظرف حداکثر 50 روز باید رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

فقدان رئیس جمهور هم نتوانست مانع فعالیت‌های اجرایی شود

باتوجه به ظرفیت بالای قانونی و همچنین درایتی که رهبری داشتند، از همان ابتدا اختلالی در روند اجرایی کشور ایجاد نشد، حتی آغاز به کار دوره ششم مجلس خبرگان رهبری هم بدون تاخیر در یکم خرداد ماه، درحالی که مراسم تشییع و وداع با شهدا در تبریز درحال برگزاری بود، انجام شد.

آخرین جلسه صحن علنی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی هم براساس آنچه از قبل مشخص شده بود، برگزار شد، در استان‌های مختلف هم در کنار عزاداری و حزنی که حاکم شده بود، روند اجرایی طبق روال عادی پیش رفت.

در ادامه هم بنا شد انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر ماه برگزار شود.

ثبات و امنیت در شرایط بحرانی

همه این موارد علاوه بر قابلیت‌های تعریف شده در قانون، ثبات و امنیت در کشور را هم تایید می‌کند، زیرا درحالی که ریاست قوه مجریه و چند تن از مسئولین عالی رتبه کشوری به شهادت رسیده‌اند، شاهد پیش رفتن امور اجرایی به بهترین شکل هستیم.

مردمی که پشتیبانی خود را با حضور میلیونی ثابت کردند

پشتیبانی مردمی، بعد دیگر قابل بررسی در این حادثه است، درحالی که همان روز حادثه در فضای مجازی واکنش‌هایی مبنی بر شادی و سعی در ایجاد یاس و چالش را شاهد بودیم، مردم در شهرها و روستاهای سراسر کشور برای سلامتی رئیس جمهور مراسم دعا برگزار کردند، با اعلام خبر شهادت هم با رصد میدانی، حزن و اندوه حاکم بر جامعه قابل مشاهده بود.

مردم در نقاط مختلف در مراسم‌های سوگواری شرکت کردند، تشییع شهدا در تبریز چشم‌گیر بود، با انتقال پیکر شهدا به قم هم وداع تاریخی رقم خورد، خیل عظیم جمعیت از اقشار و با افکار مختلف حضور پیدا کردند، این وداع تاریخی در تهران و در نهایت در مشهد هم رقم خورد تاجایی که ساعت‌ها طول کشید تا پیکر شهدا از بین جمعیت میلیونی عبور کند.

حتی افرادی که منتقد رئیس جمهور بودند در این مراسم‌ها و وداع‌ها حضور پیدا کرده و پیام‌هایی که از طرف افراد مختلف، مسئولین و فعالین سیاسی منتشر شد نشان دهنده این بود که همه از این حادثه دلخراش ناراحت شده و اذعان کرده‌اند که ایران شخصیتی تاثیرگذار را از دست داده است.

انتخابات و قدمی که باید باثبات برداشته شود

مهم‌ترین اتفاق پیش رو، انتخابات ریاست جمهوری است که باید به طور ویژه ورد توجه قرار گیرد.

انتخابات در کشور ما همیشه با حساسیت بالایی همراه بوده و این انتخابات با شرایط ویژه‌ و فرصت یک ماهه‌ای که باقی مانده از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

باتوجه به برگزاری انتخابات در اسفند ماه سال گذشته و دوره دوم آن در برخی حوزه‌ها، می‌توان گفت آمادگی اجرایی برای برگزاری یک انتخابات تا حد زیادی فراهم است.

علاوه بر فعالیت‌های اجرایی و فراهم کردن زیرساخت‌ها توسط ستاد انتخابات، نهادهای نظارتی و متولی، عملکرد رسانه‌ها هم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، بدون شک در فضای مجازی و بسترهای مختلف رسانه‌ای فعالیت برای القای ناامیدی، ایجاد تردید و التهاب را شاهد خواهیم بود، لازم است رسانه‌های رسمی و فعالین مجازی با هر نوع گرایش و دیدگاه در این مدت به برگزاری سالم انتخابات تمرکز کنند.

عملکرد رسانه‌ها یکی از اضلاع مهم در برگزاری پرشور انتخابات است، این دوره نسبت به سایر دوره‌ها از اهمیت منحصر به فردی برخوردار است و از این رو وحدت عملکرد رسانه‌ها دارای اهمیت ویژه است.

داشتن برنامه، تبیین شرایط و ضرورت مشارکت از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

خانه مطبوعات هم از پیشنهادهای رسانه‌ها، پیشکسوتان و فعالین رسانه‌ای برای تولید و انتشار اخبار استقبال می‌کند و می‌توان با نشست و همفکری برای داشتن برنامه منسجم و هدفمند رسانه‌ای قدم برداشت.

کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون با حوادث، اتفاقات و چالش‌های مختلف مواجه بوده، اما همه آن‌ها را پشت سرگذاشته و هر بار قوی‌تر از دیروز به راه خود ادامه داده، قطعا این برهه حساس هم با بصیرت مردم، تلاش مسئولسن و نگاه به آرمان‌های انقلاب با موفقیت پشت سرگذاشته می‌شود.

فردی هم که انتخاب می‌شود، راهی سخت‌تر از همیشه را پیش رو خواهد داشت، زیرا علاوه بر چالش‌ها و مشکلات موجود، بعد از شهادت رئیس جمهور دولت مردمی، انتظارها از رئیس جمهور جدید افزایش پیدا می‌کند.

در هر صورت هر گاه مردم در کنار هم بودند، اتفاقات خوبی رقم خورده و سختی‌ها را پشت سرگذاشته‌ایم و این بار هم علی‌رغم همه تلاش‌های دشمنان و تبلیغات سوء رسانه‌ای، قدمی باثبات و محکم برداشته می‌شود و آینده‌ای روشن‌تر در انتظار ما خواهد بود.


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/18946

مطالب پیشنهادی از سراسر وب