انگلیس در آسیای میانه و مغولستان به دنبال چیست؟

انگلیس در آسیای میانه و مغولستان به دنبال چیست؟
انگلیس در آسیای میانه و مغولستان به دنبال چیست؟
دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس، موضوعات اولویت‌دار در جریان تور منطقه‌ای خود به کشورهای آسیای میانه و مغولستان را «برقراری نظم جهانی، امنیت، توسعه اقتصاد و آموزش» در این منطقه عنوان کرده است.
دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس، موضوعات اولویت‌دار در جریان تور منطقه‌ای خود به کشورهای آسیای میانه و مغولستان را «برقراری نظم جهانی، امنیت، توسعه اقتصاد و آموزش» در این منطقه عنوان کرده است.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، سفر وزیر خارجه انگلیس به آسیای مرکزی از دیروز (22 آوریل/3 اردیبهشت) آغاز شد و کامرون به تاجیکستان و قرقیزستان سفر کرد. این مقام انگلیسی در در شهر دوشنبه با امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان و همچنین همتای تاجیکی خود مذاکره کرد. همچنین اعلام شد که طرفین در مورد خدمات هوایی و پروازهای مستقیم بین دو کشور توافق کرده‌اند.

کامرون در اولین سفر خود به قرقیزستان نیز با صادیر جپاروف رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. برخی از مسائل، از جمله پروژه‌های تجاری، محیط زیست و مهاجرت کار فصلی در این دیدار مورد بحث قرار گرفت.

امروز (23 آوریل/ چهارم اردیبهشت) وزیر خارجه انگلیسی از مغولستان و ازبکستان دیدار خواهد کرد. علاوه بر این، در روزهای 24 و 25 آوریل (5 و 6 اردیبهشت) این سیاستمدار به قزاقستان خواهد رفت تا اهداف سفر خود را تکمیل می‌کند.

رئیس وزارت خارجه انگلیس اولویت‌های مذاکره با کشورهای این منطقه و مغولستان را تشریح کرد و گفت: در دنیای مدرن بسیاری از کشورها با چالش‌هایی مواجه هستند که به تنهایی غلبه بر آن‌ها دشوار است. بنابراین، این سفر به آسیای مرکزی در درجه اول به تقویت همکاری انگلیس با کشورهای منطقه اختصاص دارد که باید به سطح جدیدی برسد.

وزیر خارجه انگلیس قصد دارد اول از همه موضوع نظم جهانی را مطرح کند. به گفته وی، لازم است یک مشارکت نزدیک‌تر ایجاد شود تا اصولی مانند حاکمیت و تمامیت ارضی تهدید نشود. بر اساس اعلامیه مطبوعاتی وزارت خارجه انگلیس، لندن 50 میلیون پوند برای این اهداف اختصاص خواهد داد.

این سیاستمدار انگلیسی همچنین با اشاره تلویحی به کشورهایی از آسیای مرکزی است که تحریم‌های روسیه را دور می‌زنن، مدعی ضرورت مبارزه با فساد شد و تاکید کرد نباید منطقه به «راه حلی» برای متخلفان تحریم تبدیل شود.

وی همچنین بر مسائل امنیتی متمرکز شد و گفت: این امر می‌تواند به طور موثر با گروه‌های تروریستی، به ویژه داعش که حمله تروریستی اخیر آن‌ها در روسیه توسط انگلستان به شدت محکوم شد، مقابله کند.

به گزارش بخش مطبوعاتی وزارت تحت ریاست کامرون، در این سفر، طرف‌ها (وی و مقامات آسیای میانه) به طور مفصل در مورد توسعه روابط اقتصادی بحث خواهند‌کرد. کامرون از ایجاد اولین صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم (سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر) در آسیای مرکزی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط خبر داد. این ساختار برای کمک به شرکت‌های بریتانیایی در حمایت از شرکت‌های منطقه طراحی شده است.
 

کامرون دو نمونه از مشارکت‌های به گفته وی «موفق» را ارائه داد. به گفته وی، شرکت «کنکریت بوم ولز» در بیشکک کارخانه تولید بتن را افتتاح می کند. این محصولات با استفاده از فناوری جدید تولید می‌شوند که هزینه آن‌ها را کاهش می‌دهد و منابع مصرف شده در این فرآیند، به عنوان مثال باعث صرفه جویی در آب می‌شود. وی همچنین به مرکز مالی بین المللی آستانه اشاره کرد که با عملی کردن دادگاه مشترک، موفق به حل بیش از دو هزار اختلاف، از جمله اختلاف نظر در زمینه سرمایه گذاری شد.

در نهایت، وزیر خارجه انگلیس در مورد همکاری در زمینه آموزش صحبت کرد و توضیح داد که کشورش بودجه بورس تحصیلی «چونینگ» در آسیای مرکزی را دو برابر خواهد‌کرد تا افراد بیشتری بتوانند در بهترین دانشگاه‌های کشورش تحصیل کنند.

اروپایی‌ها به طور فعال به نام استانداردهای بالای آموزش در منطقه فعال هستند. بر همین اساس 10 دانشگاه انگلیسی مدرک خود را در ازبکستان صادر می‌کنند. شعبه‌های موسسات آموزشی انگلیسی نیز در قزاقستان فعالیت و برخی از شرکت ها به سازماندهی دوره های زبان انگلیسی کمک می کنند.

کامرون اشاره کرد که این امر به ویژه برای مغولستان مهم است، جایی که انگلیسی به عنوان زبان رسمی دوم شناخته می‌شود.

این سیاستمدار بریتانیایی تاکید کرد که او اولین وزیر خارجه انگلستان خواهد بود که از تمام جمهوری‌های پس از شوروی در آسیای مرکزی و مغولستان بازدید خواهد کرد. او همچنین اولین نفر از همکارانش در گروه 7 ( جی 7) است که چنین سفری را انجام می دهد.

کامرون گفت: این شش کشور، هر کدام با میراث منحصر به فرد خود، در حال تغییر سریع هستند. این‌ها کشورهای مستقل و افتخارآمیز هستند که می‌خواهند حاکمیت‌شان محافظت شود و به مرزهایشان احترام گذاشته شود.

وی تاکید کرد: من می‌خواهم یک مشارکت قوی‌تر که به نفع همه ما است با هر یک از آن‌ها ایجاد کنم.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/18047

مطالب پیشنهادی از سراسر وب