جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌شود

جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌شود
جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌شود
فرماندار بیله‌سوار مغان از برگزاری جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه در شهر جعفرآباد این شهرستان مرزی خبر داد.
فرماندار بیله‌سوار مغان از برگزاری جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه در شهر جعفرآباد این شهرستان مرزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، صاحبعلی اصغری در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون اظهار کرد: جشنواره بین المللی کوچ عشایر می‌تواند نقطه عطفی در ثبت و ضبط آداب و رسوم و فرهنگ عشایر کشور باشد ضمن اینکه این فرصتی است تا مردم در یک مکان جمع شده از اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی لذت ببرند.

وی ادامه داد: سال گذشته نخستین جشنواره‌ بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون با حضور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو و سفیرانی از کشورهای مختلف جهان برگزار و استقبال بی‌نظیری از آن شد و امسال نیز تصمیم بر این است این جشنواره پررنگ‌تر و پررونق‌تر برگزار شود.

فرماندار بیله سوار افزود: امسال میهمانانی از بیش از 10 استان کشور در بخش عشایری دعوت شده‌اند و میهمانانی از خارج از کشور نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت.

فرماندار بیله‌سوار برپایی غرفه‌هایی برای عرضه صنایع دستی و نمایش فرهنگ و آداب و رسوم و معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری استان‌های مختلف کشور، برگزاری مسابقات ورزش‌های بومی و محلی، معرفی بهترین محصولات لبنی، بهترین شتر دوکوهانه، برنامه پخت انواع آش‌های محلی، شوی اسب،موسیقی محلی، انتخاب قوچ برتر مغانه، آلاچیق محلی و لباس سنتی را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این جشنواره ذکر کرد.

اصغری گفت: تمهیدات لازم ترافیکی و امنیتی و تعیین محل استقرار میهمانان انجام شده و تلاش می‌شود این جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، عشایر استان اردبیل با بیش از 13 هزار خانوار و با 66 هزار و 500 نفر جمعیت 5.4 درصد جمعیت استان و 5.6 درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از 2 ایل شاهسون و قره داغ و 2 طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در 11 شهرستان استان، دارای 45 طایفه بوده و در 572 قشلاق، 237 ییلاق، هفت زیست بوم، 51 سامانه، هزار و 527 "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

عشایر این استان سالانه 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز، 43 هزار و 500 تن شیر، هزار و 500 تن پشم، پنج هزار و 400 تن پنیر، هشت هزار و 100 تن محصولات باغی، 92 هزار تن محصولات زارعی و 23 هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

استان اردبیل با یک میلیون و 280 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان در شمال ایران واقع شده است و به داشتن مناطق طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/17990

مطالب پیشنهادی از سراسر وب