ایجاد 150 هکتار باغ مدرن زیتون در قزوین

ایجاد 150 هکتار باغ مدرن زیتون در قزوین
ایجاد 150 هکتار باغ مدرن زیتون در قزوین
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: 150 هکتار باغ مدرن زیتون در سطح استان طی سال گذشته و امسال در راستای جوان سازی باغات ایجاد شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: 150 هکتار باغ مدرن زیتون در سطح استان طی سال گذشته و امسال در راستای جوان سازی باغات ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، محمد پیله فروش با اعلام این خبر اظهار داشت: این باغ ها متراکم و از ارقام جدید بوده، قابلیت برداشت مکانیزه محصول را دارند و به آبیاری نوین مجهز هستند.

وی ادامه داد: در باغات متراکم و مدرن زیتون در هر هکتار 800 تا یک هزار و 600 اصله نهال کشت می شود که نسبت به باغ های معمولی افزایش چشمگیری دارد.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، برنامه داریم تا 500 هکتار به سطح باغات مدرن زیتون در استان قزوین طی 2 سال بیافزاییم.

این مسوول حوزه باغبانی با بیان اینکه در برنامه جوان سازی باغات زیتون از طریق اصلاح باغات و کم شدن ارتفاع درختان عملیات برداشت محصول تسهیل شده و هزینه های برداشت نیز تا حد چشم گیری کاهش می یابد، افزود: این مساله به کاهش قیمت تمام شده برای تولید این محصول منجر شده و به سود باغداران است.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه باغداران زیتون در کشور ما قادر به رقابت با کشورهای اروپایی تولید کننده این محصول نیستند، هزینه های بالای تولید و قیمت تمام شده است که با جوان سازی باغ ها این مشکل مرتفع می شود.

این مسوول تاکید کرد: اخیرا نیز برای نخستین مرتبه کمباین تمام مکانیزه برداشت زیتون از سوی بخش خصوصی از یکی از کشورهای اروپایی خریداری شده و در آینده نزدیک وارد کشور می شود و در باغات زیتون قزوین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین از برنامه اصلاح و جوان سازی باغات زیتون خبر داد و گفت: در این طرح که به زودی عملیاتی می شود قرار است با همکاری بنیاد برکت باغ های کهن سال زیتون قزوین جوان سازی شود و 50 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات نیز برای باغداران برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

پیله فروش یادآور شد: تاکنون علاوه بر توسعه باغات مدرن، عملیات جوان سازی باغات زیتون در سطح 400 هکتار انجام شده است.

وی با بیان اینکه زیتون اخیرا به عنوان یکی از محصولات اساسی کشاورزی در کشور معرفی شده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از روغن خوراکی کشور از خارج وارد می شود، توسعه کشت زیتون و افزایش تولید روغن آن در اولویت های کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و بر همین اساس توسعه باغات این محصول و افزایش بهره وری آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

استان قزوین دارای 9 هزار و 750 هکتار باغ زیتون است.



https://www.titrqazvin.ir/news/9843

مطالب پیشنهادی از سراسر وب