آغاز فعالیت غربالگری تنبلی چشم کودکان در شهرستان البرز

آغاز فعالیت غربالگری تنبلی چشم کودکان در شهرستان البرز
آغاز فعالیت غربالگری تنبلی چشم کودکان در شهرستان البرز
رئیس بهزیستی شهرستان البرز گفت: غربالگری تنبلی چشم کودکان در 12 پایگاه سیار و 2 پایگاه ثابت در این شهرستان منتظر کودکان هستند.
رئیس بهزیستی شهرستان البرز گفت: غربالگری تنبلی چشم کودکان در 12 پایگاه سیار و 2 پایگاه ثابت در این شهرستان منتظر کودکان هستند.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، شیرین فرازمند با اعلام این خبر گفت: در سطح شهرستان 9 پایگاه غربالگری تنبلی چشم در مراکز مثبت زندگی و 3 پایگاه ثابت شامل مهار کودک و بیمارستان رحیمیان، که در این زمینه فعالیت دارند و از این تعداد 7 پایگاه با چارت و 2 پایگاه با دستگاه غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال را انجام می‌دهند.

رئیس بهزیستی شهرستان البرز بیان کرد: براساس آمار اداره کل ثبت احوال، کودکان 3 تا 6 سال این شهرستان قریب به 12 هزار کودک هسنتد که در شش ماهه ابتدای سال 4 هزار و  پانصد کودک غربالگر شدند و خوشبختانه امیدوار هستیم تا پایان سال با همکاری خانواده‌ها کل کودکان 3 تا 6 سال این شهرستان تحت پوشش این مرکز قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: برنامه غربالگری در سه سطح قابل اجرا است، در سطح اول؛ غربالگری توسط افرادی انجام می‌شود که به صورت تئوری و عملی آموزش‌های لازم را دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام می‌نماید در سطح دوم؛ کودک ارجاعی توسط اپتو متریست مورد معاینه قرار می‌گیرد و اگر بیمار تشخیص داده شود تحت درمان قرار می‌گیرد؛ و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی تر داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می شود تا توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام گیرد و برای خانواده‌ها نیازمند کمک هزینه عینک و جراحی درنظر گرفته می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم، سنین زیر 5 سالگی است و زمانی که مشکل دید کودک قبل از 5 سالگی تشخیص داده شود، اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان‌های به موقع بینایی کامل به دست خواهد آمد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد، و پس از 7 تا 10 سالگی درمان تاثیری در بینایی نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: در سال گذشته با راه اندازی و تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه آموزش‌های لازم فعالیت‌های غربالگری بینایی به این مراکز واگذار شده است و هدف از این مراکز مثبت زندگی ارائه خدمت بهتر و تسهیل مراجعه پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف در تمام نقاط استان است.

وی افزود: در زمینه تنبلی چشم، بهزیستی از خانواده‌های نیازمند دارای شرایط خاص، با پرداخت کمک هزینه عینک و جراحی چشم حمایت‌هایی را در نظر گرفته است.



https://www.titrqazvin.ir/news/9421

مطالب پیشنهادی از سراسر وب