عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی استان قزوین گفت: در قانون جدید اسقاط خودروهای فرسوده، تولید و واردات را از اسقاط جدا کردیم و این کار باعث میشود که جلوی ایجاد مافیا در اسقاط خودرو را بگیریم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی استان قزوین گفت: در قانون جدید اسقاط خودروهای فرسوده، تولید و واردات را از اسقاط جدا کردیم و این کار باعث میشود که جلوی ایجاد مافیا در اسقاط خودرو را بگیریم.
به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، لطف الله سیاهکالی مرادی با اعلام این خبر گفت: با تصویب کمیسیون صنایع مجلس، افرادی که خوردوهای سنگین اسقاطی نداشته باشند، 1.5 درصد قیمت کامیون، کامیونت یا کشنده را به حساب صندوق وزرات صمت واریز کنند و کامیونهای وارداتی خود را از گمرک آزاد کنند.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وزارت صمت تنها دستگاه مسئول اجرای اسقاط خودروها شده است در قانون قبلی دستگاههای زیادی از قبیل راهداری، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و پلیس راهور در مورد اسقاط خودرو مسئولیت داشتند که متاسفانه هیچ کدام از اینها پاسخگو نبودند، و ما سراغ هر ارگان و نهادی که میرفتیم می پرسیدیم چرا اسقاط خودرو انجام نمیشود، بنابراین تشخیص همه امور یک نهاد به نام وزارت صمت است و هیچ خبری از تعداد دستگاههای متولی نسیت.
سیاهکالی مرادی در ادامه گفت: چون در قانون جدید تولید و واردات رابه هم گره نزدیم، ربطی به هم ندارند، وقتی تولید، واردات و اسقاط را به هم گره بزنیم، مافیا ایجاد میشود.
این مسئول خاطر نشان کرد: صنعت خودرو در کشور ما کارنکرده است چون نظام اسقاط خودرو در کشور ما غلط طراحی شده بود، درضمن قانون قبلی به اسقاط خودرو منجر نشد، بلکه موجب ایجاد مافیای اسقاط خودرو و محلی برای کاسبی تعداد کثیری از دلالها شد.
نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار کرد: به دلیل ناکار آمدی قانون قبلی اسقاط خودرو را امروز شاهد هستیم که 15 دستگاه هزار دستگاه کامیون وارد گمرک ما شده و مالکان آنها نتوانستهاند این کامیونها را ترخیص کنند، باید 2 سال در کامیون هایشان بخوابند و از آن مراقبت کنند؛ بنابراین قانون قبلی، اسقاط خودور ناکارآمد بود.
سیاهکالی مرادی افزود: امروز قانون خیلی خوبی برای اسقاط خودرو درمجلس تدوین شده و اطمینان داریم که با اجرای این قانون در آینده نزدیک تر در صنعت اسقاط خودرو چند برابر ظرفیت داشته باشیم.