خطر سرمایه گذاری درحوزه دانش بنیان‌ها کاهش می‌یابد

خطر سرمایه گذاری درحوزه دانش بنیان‌ها کاهش می‌یابد
خطر سرمایه گذاری درحوزه دانش بنیان‌ها کاهش می‌یابد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: خطر سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان‌ها باید با تلاش دست اندرکاران و دستگاه‌های ذیربط کاهش یابد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: خطر سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان‌ها باید با تلاش دست اندرکاران و دستگاه‌های ذیربط کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، میثم پیله فروش در اجلاس سیاستگذاری معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه چهار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، تصریح کرد: مواجهه منفعلانه با کسب و کارهای نوین و فناوری‌های روز از چالش‌های ما در مسیر تحول دانش بنیان است و باید رویکرد خود را در این رابطه تغییر دهیم.

معاون اقتصادی استاندار استان قزوین با بیان اینکه رویکرد منفعلانه فرصت تطبیق با فناوری‌های روز از بین می برد، اظهار داشت: نمونه این مورد را در موضوع نرم افزارها و پلت فرم‌های مربوط به حوزه فضای مجازی شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه با هم افزایی ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور اتفاقات خوبی رقم می خوردبیان داشت: معنا ندارد برای دریافت گواهی‌های فنی و استاندارد، خودمان را معطل اروپا و آمریکا بکنیم، بلکه باید تلاش کرد با استفاده از ظرفیت‌های داخلی به مرجعیت استانداردسازی و کیفیت سازی برسیم.

پیله فروش از قزوین به عنوان یک استان با فرصت‌های بی نظیر در حوزه اقتصاد دانش بنیان یاد کرد و گفت: سیل سرمایه‌ها به قزوین سرازیر است و نمونه‌های خوبی از دانش بنیان‌ها را در صنعت و کشاورزی این استان شاهد بوده‌ایم که باید برای توسعه این روند تلاش جدی کنیم.

این مسئول در ادامه گفت: محدودیت‌های قانونی در حوزه سرمایه گذاری و زمین یک فرصت برای توسعه سرمایه گذاری در صنایع پاک و دانش بنیان در قزوین است و باید آن را غنیمت بشماریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود آب را مساله و اولویت اساسی در قزوین ذکر کرد و گفت: برای قرارگیری استان در مسیر تحول دانش بنیان توجه به این موضوع بسیار مهم است و برای حل مشکلات و کمبودهای خود در این حوزه استفاده از پساب‌های صنعتی و بازچرخانی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیله فروش خاطر نشان کرد: در حال حاضر به جز تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی البرز که آن هم دارای مسایل و مشکلاتی است، تصفیه خانه مهم و بزرگی برای این منظور نداریم و در این رابطه باید تدبیر کنیم.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: در راستای تامین آب مورد نیاز قزوین و تاکستان انتقال آب از حقابه سد طالقان در دستور کار قرار دارد و امیدواریم آن را طی سه سال آینده به سرانجام برسانیم.

پیله فروش یکی دیگر از چالش‌ها و موانع پیش روی قزوین در مسیر تحول دانش بنیان را کمبود نیروی کار ماهر عنوان کرد و گفت: صنایع ما در حال دانش بنیان شدن هستند اما متناسب با این موضوع از نیروی کار متخصص و ماهر بهره مند نیستیم.

وی با بیان اینکه مشاغل سخت از جمله کار در دامداری‌ها و مرغداری‌ها و بخش‌های مختلف کشاورزی و کارگاه‌های ساختمانی به دلیل نداشتن متقاضی لازم در اختیار اتباع و مهاجرین خارجی است، افزود: از سویی دیگر جوانان فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها انتظار یافتن شغل دارند اما از مهارت و تخصص لازم برای حضور در بخش تولید و صنعت برخوردار نیستند.

وی عنوان کرد: برای حل این چالش با هماهنگی بین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و بعضی دانشگاه‌ها، ظرفیتی برای آموزش مهارت‌ها و رشته‌های مورد نیاز بخش صنعت ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین سهم پایین اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص و اثربخشی محدود دانش بنیان‌ها در حل مسایل استان را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: سهم پایین صنایع در تحقیق و توسعه را نیز باید به این چالش‌ها افزود.

وی اظهار داشت: هزینه تحقیق و توسعه در بخش تولید باید از سوی صنعت تقبل شود تا به نتیجه لازم برسد در غیر این صورت تجربه نشان داده که با هزینه‌های دولتی، نتایج این تحقیقات در قفسه کتابخانه دانشگاه‌ها خاک می خورد.



https://www.titrqazvin.ir/news/8881

مطالب پیشنهادی از سراسر وب