ضربه نهایی کرونا به صنعت گردشگری

ضربه نهایی کرونا به صنعت گردشگری
ضربه نهایی کرونا به صنعت گردشگری
صنعت گردشگری با شیوع کرونا یکی از مواردی بود که با ضربه سنگینی را متحمل شد، با اجرای محدودیت‌ها سفرها لغو شده و مجتمع‌های پذیرش مسافران تعطیل شد، با این حال باید دید آیا در ادامه صنعت گردشگری به چه سرنوشتی دچار می‌شود و آیا مکسئولین برای حمایت از آن چاره‌ای می‌اندیشند.
صنعت گردشگری با شیوع کرونا یکی از مواردی بود که با ضربه سنگینی را متحمل شد، با اجرای محدودیت‌ها سفرها لغو شده و مجتمع‌های پذیرش مسافران تعطیل شد، با این حال باید دید آیا در ادامه صنعت گردشگری به چه سرنوشتی دچار می‌شود و آیا مکسئولین برای حمایت از آن چاره‌ای می‌اندیشند.

گزارش نشریه تقاطع شماره 1 | قزوین که مدت ها به علت کمبود هتل های ستاره دار از غافله گردشگری جا مانده بود، حالا نبض صنعت گردشگری آن کندتر از قبل می‌زند و فعالان این عرصه با ناامیدی چشم به آینده‌ای مبهم دوخته اند؛ درحالی که قبل از فراگیری ویروس کرونا، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین از ساخت 19 هتل در این استان خبر داده بود که کرونا آخرین تیر خود را بر پیکر نیمه جان صنعت گردشگری کشور و به خصوص استان قزوین وارد کرد.

با لغو شدن تمامی تورهای گردشگری و همچنین تعطیلی هتل ها و مسافرخانه های قزوین، بسیاری از مشاغل در حوزه گردشگری متضرر شدند.

همچنین بسیاری از دفاتر و آژانس‌های گردشگری قبل از شیوع بیماری کرونا و تعدادی هم بعد از شیوع آن خواستار تعطیلی دفاتر گردشگری خود در قزوین شدند.

متولیان و راهنمایان گردشگری هم که حساب ویژه ای بر روی نوروز امسال باز کرده بودند، یکماه قبل از این ایام با کرونا غافلگیر شدند. بنا به گفته کارشناسان، صاحبان هتل ها و مسافرخانه ها و همچنین راهنمایان گردشگری بیشترین آسیب اقتصادی را در این بحران دیده اند.  

در این بین برخی هتلداران استان نیز از تعطیلی هتل ها در ایام نوروز معترض بودند و برخی دیگر معتقد بودند که سلامت جامعه و استان مهم تر از وضعیت اقتصادی آنان است.

بازگشایی هتل‌ها در گرو رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی

رئیس جامعه هتل‌داران استان قزوین نیز با بیان اینکه تعطیلی هتل‌ها یک تصمیم درست بود، می‌گوید: با توجه به اینکه قزوین در وضعیت قرمز و پر خطر به سر می برد، رفت و آمد مسافران به استان بی شک سلامت مردم را به مخاطره می انداخت.

کریم نوروزی در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و ضرورت رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از شیوع آن در سطح استان می افزاید: با توجه به اعلام دولت مبنی بر بازگشایی برخی از هتل ها و آژانس های گردشگری مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی تمام اماکن اقامتی استان قزوین، اعم ازهتل‌ها، مهمانسرا ها، اقامتگاههای بومگردی و خانه مسافرها موظف به رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی هستند و نظارت کامل بر فعالیت‌ های این مراکز انجام می ‌شود.

دولت حمایت خود را از هتل‌داران دریغ نکند

رئیس جامعه هتل‌داران استان قزوین با بیان اینکه در شرایط فعلی، دولت باید حمایت‌های خود را از بخش گردشگری و هتلداران دریغ نکند، می گوید: گردشگری به عنوان یکی از صنایع شکننده با کوچکترین اتفاق دچار آسیب می شود. گرانی بنزین و... باعث شده بود وضعیت گردشگری استان قابل قبول نباشد و حالا نیز کرونا باعث شد که هتل‌داران و تمام بخش گردشگری، سال بسیار پرچالشی را پشت سر بگذارند.

نوروزی با بیان اینکه امیدواریم که بعد از تمام شدن موضوع کرونا شاهد رونق در تمامی بخش‌ها علی الخصوص حوزه گردشگری باشیم، ادامه می دهد: هنوز هیچ برآوردی از میزان خسارتی که شیوع کرونا به جامعه هتل‌داران استان وارد کرده است در اختیار نداریم.

ضربه سنگین کرونا بر پیکر حوزه گردشگری

حسن بوداقی، مدیر هتل بین المللی البرز در استان قزوین است که در مصاحبه با خبرنگار تفاطع از ضرر و زیان های ناشی از کرونا ویروس می گوید: کرونا ضربه سنگینی به بخش گردشگری استان علل الخصوص به هتل داران وارد کرد. درست زمان پیک ورود مسافر به استان قزوین کرونا باعث تعطیلی هتل ها شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا زمانی موضوع ویروس کرونا به صورت جهانی حل نشود نمی‌توان شاهد بهبودی در تمام بخش‌ها باشیم، ادامه می دهد: این موضوع باید به صورت جهانی رشه کن شود و تا شکست کرونا، دولت باید حمایت های خود را از صنعت گردشگری دریغ نکند.

بوداقی با بیان اینکه در شرایط فعلی چراغ تمام هتل‌های استان خاموش است، می‌گوید: درست است که به ما اجازه بازگشایی هتل ها را داده اند اما هیچ مسافری نداریم و در واقع هتل تعطیل است. اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه، زمان پیک مسافر بود که اسفند و فروردین به علت کرونا و در اردیبهشت نیز به علت مقارن شدن با ماه مبارک رمضان نتوانستیم پذیرای مهمانی باشیم.

مدیر هتل بین المللی البرز، با بیان اینکه بالغ بر 150میلیون تومان در دو ماه اخیر ضرر کرده است، می افزاید: به علت ضرر های حاصله مجبور شدیم 16 نیرو و کارمند را تعدیل کنیم.

سازمان میراث فرهنگی قبل از کرونا به هتل داران ضربه زد

به سراغ یکی دیگر از هتلداران استان قزوین رفتیم، وی که تمایلی به افشای نام خود نداشت، در خصوص ضرر و زیان های ناشی از ویروس کرونا می گوید: هتل های استان قزوین به علت عدم حمایت از سازمان هایی هم چون میراث فرهنگی، پیش از کرونا ضربه خورده بودند.

وی ادامه می دهد: متاسفانه در قزوینی که می تواند قطب گردشگری باشد، توجهی به این صنعت نمی شود و مدیران آن به جای آنکه به حل معضلات گردشگری استان بپردازند، در گیر روزمره گی های خود هستند. از زمان مدیریت حضرتی ها و تا به امروز که خزائلی جانشین آن شده و در این بین که چند شهردار و استاندار عوض شده اند، قرار بود که به زیرساخت های این صنعت رسیدگی شود و تا امروز این شعار در همین سطح باقی مانده است و به همین خاطر است که هیچ سرمایه گذاری حاضر به مشارکت در ساخت هتل ها نشده است.

بهار ما، خزان شد

در ادامه به سراغ مدیر یکی از آژانس های گردشگری استان قزوین رفتیم. محمد نوروزی با بیان اینکه چند ماهی است که وضعیت دفاتر گردشگری استان در شرایط بحرانی قرار گرفته است، می‌گوید: دفاتر گردشگری در سال گذشته به علت قطعی اینترنت با مشکلات عدیده ای مواجه شدند و شیوع کرونا ضربه نهایی را به بخش گردشگری وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه دفاتر گردشگری در جهت جبران خسارت های سال گذشته همواره در تلاش بودند تا با فرا رسیدن نوروز بتوانند بخشی از کسری‌های خود را جبران‌کنند، می‌افزاید: شرایط دفاتر گردشگری از اوایل اسفندماه سال گذشته در وضعیت بحرانی قرار گرفت و تمام مسافران سفرهای خود را کنسل کردند و با ابلاغ بخشنامه کشوری فعالیت دفاتر گردشگری هم کاملا متوقف شد.

دفاتر گردشگری هزینه کنسلی سفرها را از جیب می‌پردازند

نوروزی با بیان اینکه پولی که مسافران به دفاتر گردشگری می‌پردازند در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود، تصریح می کند: دفاتر گردشگری هزینه‌ای را که از مسافران دریافت می کنند را در بخش هایی در شرکت های هواپیمایی، هتل ها و دیگر خدمات مانند ترانسفر راهنما و ..... می پردازند و به دلیل اینکه ایرلاین‌ها و هتل‌ها هزینه های کنسلی مسافرین را در اسرع وقت به دفاتر خدمات گردشگری نمی پردازند بنابراین دفاتر گردشگری هزینه های مسافرین را از جیب می پردازد.

وی با بیان اینکه زیر بار نرفتن هتل‌های خارجی در بخش بازگرداندن پول مشکلاتی را میان مسافرین و آژانس‌های گردشگری ایجاد کرده است، ادامه می دهد: جهت رزرو هتل در دیگر کشورها آژانس‌های مسافرتی مبلغی را از مسافرین دریافت کردند و به حساب هتل ها واریز کردند که متاسفانه شیوع کرونا سبب شده که هتل ها زیر بار بازگرداندن پول نروند.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر دفاتر گردشگری مشتریان زیادی ندارند بسیاری از همکاران، از جمله بنده نیروهای خود را تعدیل کرده ایم. هرچند که میدانیم پرسنل با حقوقی که از آژانس‌ها دریافت می‌کردند امورات‌شان را می‌گذراندند. اما دولت آن گونه که باید ما را مورد حمایت قرار نمیدهد.

 وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی وضعیت پرسنل از مشکلات عمده دفاتر گردشگری در سطح استان و شهر شیراز محسوب می‌شود ، ادامه می‌دهد: حدود 30 الی 50 نفر در دفاتر گردشگری این استان فعالیت می کنند بنابراین آینده این افراد همچنان از موضوعاتی است که در ابهام قرار دارد و دولت باید توجه ویژه‌ای به دفاتر خدمات گردشگری داشته باشد.

از صنعت گردشگری، ناامید نشویم

نصیبه هاشمی از دیگر فعالان حوزه گردشگری است که سال ها او را به عنوان راهنمای گردشگری در اماکن تاریخی شهر می دیدیم.

او هم ‌در گفت وگو با  خبرنگار تقاطع در خصوص ضرر و زیان های ناشی از ویروس کرونا بر پیکر صنعت گردشگری می گوید: بازار گردشگری استان قزوین هم در بحث ورود و خروج گردشگر تحت الشعاع اتفاق های چند ماهه گذشته است. کرونا برای اکثر کشورها محدودیت ایجاد کرده و بسیاری از پروازها لغو شده است.

قزوین بعنوان شهری امن و چهار فصل معرفی شود

وی با بیان اینکه باید از همین حالا به فکر وضعیت گردشگری در زمان پسا کرونا باشیم می افزاید: نباید از صنعت گردشگری ناامید شد. دولت و سازمان های مربوطه هم چون سازمان میراث فرهنگی باید برای بعد از کرونا برنامه‌ریزی کند چراکه عطش مسافرت در کسانی که به دلیل کرونا نتوانسته‌اند به سفر بروند بعد از خلاصی از کرونا، بیشتر خواهد شد. او این عطش را فرصتی برای استان می داند تا جو منفی بوجود آمده را از بین برود.

نصیبه هاشمی در ادامه بیان می کند: باید فکری به حال صنعت گردشگری شود و زیرساخت های لازم در این مدت مهیا شود. همچنین باید از این فرصت استفاده کرد و محتوای تبلیغاتی برای جذب گردشگری خارجی تهیه کرد. قزوین شهر توریست پذیری است و هر ساله شاهد استقبال و ورود گردشگران خارجی به این شهر بوده ایم اما حقیقت این است که قزوین به علت ظرفیت های بالایی که دارد می تواند بیش از این ها در زمینه جذب گردشگر خارجی بکوشد.

هاشمی مجددا تاکید می کند: از الان باید آماده شد تا بعد از حل مسأله کرونا، قزوین بعنوان شهری امن و چهار فصل به بازار گردشگری معرفی شود.

راهنمایان گردشگری متولی ندارند

وی در ادامه صحبت های خود، شغل راهنمایان گردشگری را هم چون فرزند خوانده ای می داند که در صنعت گردشگری متولی ندارد.

به گفته وی، راهنمایان گردشگری با حقوقی کم و بدون بیمه تامین اجتماعی روزگار می گذراندند و اوج کاری و در آمد اقتصادی آنان در ایام نوروز و اردیبهشت ماه بوده که به علت شیوع کرونا، میزان درآمد آن ها به صفر رسیده است.

محمد اقبالی فرد از دیگر فعالان حوزه گردشگری استان است. وی سرپرست تورهای گردشگری است که در باره  ضرر و زیان های ناشی از ویروس کرونا می گوید: من و تمامی همکارانم، عملاً تا اواخر تابستان نمی‌توانیم در حوزه کاری خود فعالیت کنیم.

پیش از کرونا، حوادث آبان ماه، ما را متضرر کرد

وی ادامه می دهد: صنعت گردشگری پیش از کرونا نیز از اتفاق های آبان ماه ضربه دید. قطعی ده روزه اینترنت در آبان یک آسیب جدی برای صنعت گردشگری بود. همچنین سانحه هواپیمای  اکراینی هم  به کنسلی بالای تورهای اروپایی، امریکایی و حتی تورهای داخلی منجر شد و تمامی سفرها و تورها به نصف کاهش یافت. حالا کرونا سنگ روی سنگ شده است و نفس را از صنعت گردشگری و فعالان این حوزه گرفته است.

با شرایط بحران های سنگین یک سال اخیر  باید دید صنعت گردشگری در سال جدید می‌تواند قامت خمیده خود را ایستاده نگه دارد و آیا مسئولان می‌توانند چراغ هتل‌ها و دفاتر گردشگری را روشن نگه دارند تا دوباره شاهد موج و حضور گردشگران سراسر دنیا به استان قزوین باشیم یا نه؟



https://www.titrqazvin.ir/news/7377

مطالب پیشنهادی از سراسر وب