در انتصاب‌ها نقشی ندارم

در انتصاب‌ها نقشی ندارم
در انتصاب‌ها نقشی ندارم
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بنده در مورد انتصابات مسئولیتی ندارم؛ البته اگر در مقام مشورت از بنده سوالی شده باشد، نگاه و‌ نظر را بیان کرده‌ام.
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بنده در مورد انتصابات مسئولیتی ندارم؛ البته اگر در مقام مشورت از بنده سوالی شده باشد، نگاه و‌ نظر را بیان کرده‌ام.

گفت‌وگوی تفصیلی نشریه تقاطع شماره 1 | بی شک در گفت و گو با محمد علیخانی، نمی توان از نام و جایگاه پدرش گذشت. هرچند که او مدعی است یک علیخانی مستقل از پدر است؛ اما منش رفتاری و اخلاقی شیخ بر او چیره است. فرزند 52 ساله «قدرت اله علیخانی»، امروز منتخب مردم تهران در دوره پنجم شورای اسلامی شهر و مدیرمسئول هفته نامه تابان است. او همچنین از اعضای اصلی شورای عالی اصلاح‌طلبان استان است که در انتخابات اخیر مجلس دچار اختلاف شدند. اختلافاتی که محمد علیخانی آن ها را «طبیعی» می داند و معتقد است «بعد از انتخابات و یکدست شدن چینش به نفع اصولگراها، این اختلافات هم به مرور رفع می شود.» گرچه چهره محبوب برخی از اصلاح طلبان این روزها در تهران فعالیت می کند ولی همچنان دغدغه فضای سیاسی و تحولات مدیریتی استان با او است.

با علیخانی ِپسر، درباره کناره‌گیری‌اش از انتخابات و آینده اصلاح‌طلبان قزوین صحبت کردیم که در ادامه همراه«تقاطع» آن را می خوانید.

آقای علیخانی، مرور زندگی شما می‌تواند، نمایی واضح‌تر از شخصیت شما به مخاطب القا کند، از خودتان برایمان بگویید.

من محمد علیخانی متولد سال 1347، در انتهای بازار وزیر قزوین در منزل مرحوم محمد حسن عرب که به زرگر شهره داشت و یکی از چهره های مورد احترام قزوینی ها بود، به دنیا آمدم. دو سالگی  تا 10 سالگی ام به دلیل شروع نهضت حضرت امام خمینی (ره)، مبارزات انقلابی و فعالیت های سیاسی پدرم در قم گذشت.

در همین سال ها بود که پدرم به دلیل مبارزات انقلابی اش، زندانی شد. تقریبا آن سال ها تمام مبارزان انقلابی که در قم زندگی می کردند دچار آزار حکومت بودند و خانواده هایشان بیشترین آسیب را از نظر روحی و روانی متحمل می شدند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حکمی که حضرت امام (ره) برای رسیدگی به مناطق محروم، به پدرم دادند، مجددا به قزوین بازگشتیم. به همین خاطر دوره راهنمایی را در مدرسه بهار آزادی و دوره دبیرستان را در مدرسه رهنما ( شهید مطهری) سپری کردم.

بسیاری از شخصیت‌های انقلابی از حضور کم سن و سال شما در جبهه، می‌گویند. فرزند قدرت اله علیخانی هم به جنگ رفت؟

راه پدر باید ادامه میافت. من چندین بار در سال های 64 و 67 به جبهه رفتم که اولین حضورم در کردستان بود. ا از افتخارات دوره حضورم در جبهه، حضور در عملیات کربلای 5 و عملیات مرصاد است که در ارتفاعات شیخ محمد عراق مجروح شدم.

حضورم در جبهه تنها به دلیل ارق به وطن بود. من فرزند ارشد خانواده بودم. وظیفه خودم می دانستم که پرچمدار پدر باشم.

از شما به عنوان یک سیاست مدار کاربلد نیز یاد می‌شود؛ از اولین مواجهه خود با عالم سیاست برایمان بگویید.

من در خانواده ای پرورش یافتم که همگی یک هدف را دنبال می کردند و آن پیروزی انقلاب بود. در خانه ما نه تنها پدرم فعالیت های سیاسی داشت، بلکه مادرم نیز هم پای پدرم مبارزه می کرد. شرکت در تظاهرات قبل از انقلاب که با مادرم همراه می شدم. اولین مواجهه من با عالم سیاست بود. پس از آن وقتی برای ملاقات پدرم به زندان اوین و قصر می رفتیم، با اکثر چهره های مطرح سیاسی رو به رو می شدم. من شخصیت های بزرگ انقلاب همچون آیت اله طالقانی، آیت اله منتظری، مرحوم هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام کروبی و مرحوم عسگر اولادی را برای اولین بار در زندان ملاقات کردم. اما حضور جدی ام به دنیای سیاست به سال 1383 و انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی بر می گردد که در آن دوره مردم استان قزوین، به من رای اعتماد دادند و توانستم خدمت گزار مردم باشم. هرجند که حضورم در مجلس مصادف با دولت آقای احمدی نژاد بود و در این خصوص بسیار در تنگنا و فشار بودم. به طوری که انتقاد از احمدی نژاد بسیار پر هزینه بود و به نوعی انتقاد از مقدسات تلقی میشد.

شما پس از مجلس هفتم، در دوره‌های بعدی مجلس نیز کاندیداتور شدید، اما رد صلاحیت شدید، علت رد صلاحیت شما چه بود؟

من هیچ زمان مشکل قانونی نداشتم. چه در مجلس هفتم و چه در ادوار بعدی! اما آن زمان که تایید صلاحیت شدم، فکر نمیکردند که رای بیاورم. عده ای دوست نداشتند علیخانی ها به مجلس و مراتب بالاتر راه یابند. به هر حال من را در دوره های بعد به دلیل عدم التزام به اسلام، قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه رد صلاحیت کردند.

به امروز و مجلس یازدهم برگردیم، با توجه به آغاز به کار مجلس یازدهم و تغییر کامل نمایندگان استان قزوین در مجلس، دورنمای وضعیت سیاسی و آرایش گروه‌های سیاسی چگونه خواهد بود؟

تجربه نشان داده است که یکدست شدن چینش نماینده‌ها و از بین رفتن تنوع، خود آغاز اختلاف نظر و‌ تقابل خواهد بود و از آنجا که اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم چندان مناسب نیست این اختلاف ها بازتاب بدی میان مردم خواهد داشت. تنها امیدواری در چنین وضعیتی آن است که برخی از نمایندگان فعلی برخلاف مابقی تجربه نمایندگی و سیاسی داشته اند و‌ ممکن است انها بنحوی جمع نمایندگان را به سمت رفع مشکلات مردم هدایت کنند. طیف مقابل هم فرصت دارد که دوباره انسجام خود را به دست بیاورد. متغیر دیگری هم وجود دارد که همان وضعیت بد معیشتی مردم است که بر هرگونه فعالیت سیاسی سایه می‌اندازد.

تحلیل شما نسبت به عملکرد نمایندگان اصلاح طلب استان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی چیست؟

اصلاح طلبان استان از سه نامزد در دوره قبل حمایت کردند که هر سه رای آوردند که دو‌تن اصولگرای معتدل و یکی اصلاح طلب بود و به موازین اصلاح طلبی هم پایبند بود و از نظر بنده عملکرد قابل قبولی داشت.

چه پیشنهادی به نمایندگان جدید در استان دارید؟

نمایندگان جدید به دو طیف با تجربه و بی تجربه تقسیم می‌شوند. بخش دوم نیاز به پیشنهاد ندارد و به خوبی می‌داند استان چه مشکلاتی دارد و حتما از اشتباهات گذشته و‌ نتایج آن مطلع هستند. طیف بی تجربه هم بهتر است خیلی زود ‌به عملگرایی و رسیدگی به مشکلات روی بیاورد چون شعارهای هیجانی انتخاباتی زمان خودش را دارد. خلاصه اینکه اینها وعده‌هایی داده‌اند و جامعه هم اکنون بقدری مشکلاتش پیچیده است که زمانی برای جناح بازی و حاشیه سازی نیست.

به عنوان یک نماینده سابق مجلس و یک فعال سیاسی استان قزوین به نظرم نمایندگان جدید به دو طیف با تجربه و بی تجربه تقسیم می‌شوند. بخش دوم نیاز به پیشنهاد ندارد و به خوبی می داند استان چه مشکلاتی دارد و حتما از اشتباهات گذشته و‌ نتایج آن مطلع هستند. طیف بی تجربه هم بهتر است خیلی زود ‌به عملگرایی و رسیدگی به مشکلات روی بیاورد چون شعارهای هیجانی انتخاباتی زمان خودش را دارد. خلاصه اینکه اینها وعده هایی داده اند و جامعه هم اکنون بقدری مشکلاتش پیچیده است که زمانی برای جناح بازی و حاشیه سازی نیست.

با توجه به وضعیت پیش آمده بین اصلاح‌طلبان استان قزوین، اولا علت این دودستگی چیست؟ و ثانیا وضعیت اصلاح‌طلبان در آینده در استان قزوین چگونه خواهد بود؟

اینگونه اختلافات طبیعی است و البته روی اصول نیست و در مورد مسایلی بوده است که حالا بعد از انتخابات و یکدست شدن چینش به نفع اصولگراها، این اختلافات هم به مرور رفع می شود. اصلاح طلبان حالا باید سعی کنند رابطه خودشان را با مردم‌ بیشتر نزدیک کنند و پیوندهای خود را هم با جامعه عمیق تر کنند. زمانه در حال تغییر است و کنار ماندن از قدرت فرصت بسیار خوبی برای درک این تغییرات و اصلاح رویکردهاست.

چه میزان در انتصاب مدیران  استان نقش دارید؟

بنده در مورد انتصابات مسئولیتی ندارم؛ البته اگر در مقام مشورت از بنده سوالی شده باشد، نگاه و‌ نظر را بیان کرده‌ام.



https://www.titrqazvin.ir/news/7332

مطالب پیشنهادی از سراسر وب