ضرورت نوسازی تجهیزات هلال احمر قزوین

ضرورت نوسازی تجهیزات هلال احمر قزوین
ضرورت نوسازی تجهیزات هلال احمر قزوین
معاون امداد و نجات هلال احمر استان قزوین با بیان اینکه هزینه‌های بالای تامین و نگهداری تجهیزات از جمله چالش‌های هلال احمر استان است، گفت: بخشی از تجهیزات مشابه داخلی ندارند و درصورت خراب شدن برای تعمیر آن‌ها با مشکل مواجه هستیم.
معاون امداد و نجات هلال احمر استان قزوین با بیان اینکه هزینه‌های بالای تامین و نگهداری تجهیزات از جمله چالش‌های هلال احمر استان است، گفت: بخشی از تجهیزات مشابه داخلی ندارند و درصورت خراب شدن برای تعمیر آن‌ها با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، حکمت الله هاشمی به مناسبت هفته هلال احمر و صلیب سرخ با اشاره به ظرفیت‌های امداد و نجات استان قزوین‌گفت: آمبولانس‌ها و ست‌های نجات بایدنوسازی شوند؛ البته تجهیزات موجود تاکنون پاسخگو بوده اما ممکن است با عدم نوسازی در آینده آسیب جدی وارد شود.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان قزوین ادامه داد: سامانه امداد یار برای شناسایی امدادگران هلال احمر شکل گرفته و در آن حدود 60 آیتم برای افراد درنظر گرفته و توانایی‌ها و آمادگی افراد سنجیده می‌شدو در حال حاضر یک‌هزار و 500 نفر از قزوین در آن عضو هستند.

وی عنوان کرد: این امدادگران به صورت روزانه در پایگاه‌های مختلف حضور دارند به طوری که روزانه در هر پایگاه پنج نفر فعال هستند.

این مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر 16 پایگاه در سطح استان فعال است و باید توجه داشت که اهمیت آن‌ها صرفا در بخش حوادث جاده‌ای نیست؛ چرا که روزانه حدود 130 نفر نیروی آماده در این پایگاه‌ها فعال هستند و به همین دلیل هنگام بروز انواع حوادث آمادگی لازم برای پاسخگوی سریع را خواهیم داشت.

وی افزود: در بخش امداد و نجات از ظرفیت بانوان هم استفاده شده و حدود 60 نیروی تحصیلکرده و متخصص در مرکز کنترل و پایگاه‌ها فعال هستند.

وی با تاکید بر ضرورت نگاه علمی به انواع حوادث گفت: در چرخه مدیریت بحران لازم است مجموعه مدیران استان چنین نگاهی داشته باشند تا شاهد مدیریت بهتر حوادث و کاهش تلفات باشیم، در رابطه با حوادث جاده‌ای هم که بخشی از ماموریت‌های هلال احمر است تعداد پایگاه‌ها و تجهیزات به افزایش سرعت عمل و کاهش تلفات کمک می‌کند.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر تعداد پایگاه‌های هلال احمر استان قابل پذیرش است و نسبت به چندسال گذشته بسیار بهبود پیدا کرده؛ البته طبق آمایش سرزمینی باید پنج پایگاه دیگر هم اضافه شود؛ البته چند مرکز هم داریم که به صورت موقت فعال هستند که می‌توانند دایمی شوند.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان قزوین تاکید کرد: در مدیریت بحران داشتن آمادگی از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو در هلال احمر هم همواره آمادگی داریم و در حال علم آموزی و افزایش توان خود هستیم و در زمینه انواع حوادث فعالیت‌های پژوهشی داریم و در پایان‌نامه‌ها هم همکاری داریم.

وی درباره عملیات‌های امدادی پرمخاطره گفت: مناطق صعب العبور، کوهستان‌ها و دره‌ها جزء جوادث پرچالش ما است، معمولا پاسخگویی به این حوادث متولی خاصی ندارد و هلال احمر با همکاری سایر ارگان‌ها با تیم واکنش سریع این عملیات‌ها را بر عهده می‌گیرد و یکی از خلاقیت‌های هلال احمر پاسخگویی سریع به حوادث پر چالشی مانند کوهستان، دره و غریق است.

این مسئول ادامه داد: در سال گذشته حدود 40 حادثه کوهستان داشتیم که با موفقیت همراه بود؛ اما با توجه به اینکه این بخش به لحاظ فنی نیازمند نیروهای با آمادگی لازم است در ارائه خدمات کوهستان مشکل داریم.

ضرورت استفاده از تجریبات عملی امدادگران

هاشمی با اشاره به خاطره‌ای که یادآور تفکری اسنانی و نوعدوستانه است، گفت: 26 سال است که در حوزه امداد و نجات فعال هستم و هر عملیات پر از خاطرات است، یک سال که رئیس هلال احمر تاکستان بودم، در سد زیاران غریق داشتیم اما عملیات جست‌وجو پس از سه روز بی نتیجه مانده بود و مسئولین و خانوده بی تاب بودند تا جنازه پیدا شود و برای این کار باید سد تخلیه می‌شد که خسارت مالی زیادی داشت؛ با توجه به اینکه تخصص من غواصی است با وجود اینکه لباس و تجهیزات مناسب نداشتیم با نگاه انسانی که وجود داشت به آبی که دمای بسیار پایینی داشت وارد شدم و جنازه پس از چند ساعت پیدا شد اما پس از آن کلیه‌ام آسیب دید.

وی ادامه داد: در این عملیات نگاه انسانی بسیار قابل توجه بود چرا که از یک طرف خسارت جبران ناپذیر وجود داشت و از یک طرف دیگر یک خانواده نگران بودند بنابراین ریسک را پذیرفتیم، ما خانواده هلال احمر انتظار داریم حداقل امکانات و تجهیزات تخصصی در اختیارمان قرار گیرد.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان قزوین عنوان کرد: امدادگران هلال احمر همواره جانشان در معرض خطر است اما با اندیشه ناب انسانی که دارند وارد عملیات می‌شوند و مانند جهادگران و ایثارگران در زمان دفاع مقدس عمل می‌کنند و با استفاده از تجربیات عملی آن‌ها می‌توان برای مدیریت بحران‌ها نتایج خوبی را داشت درواقع استفاده از تجارب در کنار علم آموزی و استفاده از کتاب‌های حوزه مدیریت بحران به ما کمک می‌کند.



https://www.titrqazvin.ir/news/6991

مطالب پیشنهادی از سراسر وب