رادیو فقط یک متن و یک میکروفن نیست/برای موفقیت در رادیو باید آهسته و پیوسته قدم برداشت

رادیو فقط یک متن و یک میکروفن نیست/برای موفقیت در رادیو باید آهسته و پیوسته قدم برداشت
رادیو فقط یک متن و یک میکروفن نیست/برای موفقیت در رادیو باید آهسته و پیوسته قدم برداشت
گزارشگر ورزشی رادیو گفت: شاید خیلی‌ها فکر کنند تو پشت یک میکروفن می‌نشینی و از روی متنی که روبه رویت گذاشته شده می‌خوانی و حرف می‌زنی، اما اینطور نیست و یک روزه نمی‌توان گوینده یا گزارشگر شد و به سال‌ها تلاش مداوم، تجربه و کسب مهارت نیاز دارد.
گزارشگر ورزشی رادیو گفت: شاید خیلی‌ها فکر کنند تو پشت یک میکروفن می‌نشینی و از روی متنی که روبه رویت گذاشته شده می‌خوانی و حرف می‌زنی، اما اینطور نیست و یک روزه نمی‌توان گوینده یا گزارشگر شد و به سال‌ها تلاش مداوم، تجربه و کسب مهارت نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، شاید خیلی از ما بارها این تجربه شیرین را داشته باشیم که وقت کار کردن، رانندگی یا فعالیت‌های مختلف پیچ رادیوی خود را باز کنیم و همانطور که درحال انجام کار هستیم به برنامه‌های رادیویی که هر کدام روایت و داستان خاصی دارند گوش کنیم.

حتی این روزها که فضای مجازی رونق گرفته و انواع محتواهای صوتی و تصویری و پادکست‌ها تولید و پخش می‌شوند، هنوز هم رادیو جایگاه خود را دارد و با آن خاطرات تلخ و شیرینی شکل می‌گیرد.

روز جهانی رایو که چند روز پیش بود بهانه‌ای شد تا سراغ یکی از جوان‌های رادیو قزوین رفته و با او که در حوزه ورزشی فعال است به گفت‌وگو بنشینیم.

مهدی چگینی درباره آغاز فعالیت خود در عرصه خبر و رادیو به خبرنگار تیتر قزوین گفت: حدود 10 سالم بود که مسابقات ژیمناستیک در قزوین برگزار می‌شد و به آقای خرسندل که گزارشگر رادیو بود کمک می‌کردم در همین جا علاقه من به رادیو و گزارشگری استارت خورد، بعدها هم از روی علاقه برای خودم و در خیالم با امین هادیان گزارشگری والیبال می‌کردم تا اینکه در سال 93 وقتی که 18 سالم بود فعالیت رسمی خودم را آغاز کردم و از 21 سالگی تخصصی‌تر به فعالیت ادامه دادم.

او ادامه داد: البته اینطور نبود که از همان روز اولی که وارد رادیو شدم مشغول گویندگی و گزارشگری باشم، حدود دو سال فقط به گوینده‌ها نگاه می‌کردم و بعد آن کم کم پیامک و شماره تلفن اعلام می‌کردم، این کار به خبر خواندن رسید تا اینکه بعضی روزها که گوینده‌ها نبودند جای آن‌ها اجرا می‌کردم و مشخص شد توانایی کارشناس مجری بودن را دارم و در نهایت آهسته و پیوسته به جایی که هستم رسیدم و با افراد مختلفی مانند سعید کرباسی و امیر علی اکبر بیک همکاری داشتم.

این گزارشگر ورزشی رادیو درباره سختی‌های کار رادیو عنوان کرد: در کنار اینکه همیشه باید مراقب صدایت باشی تا آسیب نبیند، به‌عنوان یک گوینده یا گزارشگر باید اطلاعات بالایی در حوزه موضوع مورد نظر داشته باشی، با کلمات و نوع بیان آن‌ها آشنایی داشته باشی تا واژه‌ها را درست تلفظ کنی، تپق نزنی، ارتباط با شنونده و میهمان را بلد باشی و بتوانی اتفاقات ناگهانی مانند قطع صدا یا تلفن یا موارد دیگر را مدیریت کنی تا اجرای خوبی صورت گیرد.

نگاه تخصصی از ضروریات عملکرد موفق است

او با تاکید بر اینکه نگاه تخصصی یکی از موارد ضروری یک اجرای خوب است گفت: از ابتدا که کارم را به صورت جدی شروع کردم حوزه تخصصی من ورزش بوده،  گاهی هم در برنامه‌های دیگر مانند صبح و خانواده سرک کشیدم که البته آن هم با محوریت ورزش بود، سعی می‌کنم تخصصی باشم و به نظرم رویکرد تخصصی و عمیق بهتر از این است که در تمام حوزه‌ها ورود کنیم و هر کدام را دست و پا شکسته پیش ببریم، درواقع اگر در حوزه‌ای که حرف می‌زنیم اطلاعات نداشته باشیم مخاطب و عوامل متوجه می‌شوند و خود به خود کم کم از گردونه خارج می‌شویم.

چگینی درباره اینکه چطور تهیه کننده برنامه ورزشی رادیویی شد، گفت: هر بخش از رادیو دنیای خاص خود را دارد، هنوز خودم را تهیه کننده نمی‌دانم این کار سختی‌های زیاد دارد، اما خُب از مهر که معاونت‌ها جابه جاشد پیشنهاد داشتند که یک برنامه ورزشی داشته باشیم، من هم اول دوست داشتم دستار تهیه و گوینده باشم، اما یا تهیه کنندگان فرصت نداشته یا گویندگان همکاری نداشتند و در نهایت برنامه رادیویی عصر ورزش شکل گرفت و شروع کردیم به جلو رفتن و سعی کردم چیزهایی که در این سال‌ها یاد گرفتم را برای انجام این برنامه به کار ببرم.

او درباره وضعیت رادیو قزوین گفت: علی‌رغم کاستی‌هایی که هست در رادیو استعدادهای زیادی داریم که برنامه می‌سازند و در سطح ملی و جشنواره‌ها موفق می‌شوند، قزوین را معرفی کرده و استعدادهای خوبی که داریم هر سال پرچم قزوین را بالا می‌برند.

چگینی درباره رادیو و صدا این طور گفت: بسیار شنیده‌ایم که "تنها صدا است که می‌ماند" و در رادیو واقعا همین طور است و بارها اتفاق افتاده که افراد ما را با صدایمان شناخته‌اند، اگر کار را بلد بوده و در حوزه خود توانا باشی، رادیو هم برای ما هم برای گوینده لذت بخش هست.

او حرف‌های خود را این طور پایان داد: من مثل سایر دوستانی که فعال هستند با سال‌ها تلاش سعی کردم چیزهایی که یاد گرفتم را بویژه در حوزه ورزش اجرا کنم و امیدوارم زودتر با اتمام کرونا شاهد رونق فعالیت‌های ورزشی باشیم که در زمینه‌های مختلف می‌تواند برای استان سودآور بوده و قزوین را معرفی کند، در این راه در کنار تلاشی که داشتم همراهی خانواده هم نقش موثری داشت.



https://www.titrqazvin.ir/news/5889

مطالب پیشنهادی از سراسر وب