سایه روشن احداث شهرک صنفی پوشاک در آبیک

سایه روشن احداث شهرک صنفی پوشاک در آبیک
سایه روشن احداث شهرک صنفی پوشاک در آبیک
احداث شهرک صنفی پوشاک در شهرک صنعتی کاسپین دو شهرستان آبیک می‌تواند در تقویت اقتصاد و همچنین اشتغال جوانان این شهرستان نقش ارزنده و بسزایی ایفا کند به شرطی که مسئولان استان قزوین، از بکارگیری نیروهای بومی و رعایت مسائل زیست محیطی در این شهرک غفلت نورزند.
احداث شهرک صنفی پوشاک در شهرک صنعتی کاسپین دو شهرستان آبیک می‌تواند در تقویت اقتصاد و همچنین اشتغال جوانان این شهرستان نقش ارزنده و بسزایی ایفا کند به شرطی که مسئولان استان قزوین، از بکارگیری نیروهای بومی و رعایت مسائل زیست محیطی در این شهرک غفلت نورزند.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، در شمال شهر آبیک و بهتر بگوییم حوالی دامنه پیغمبرکوه، علاوه بر شهرک صنعتی کاسپین دو شهرک دانشگاهی اندیشه هم وجود دارد که سال‌ها پیش زمین‌هایی برای احداث دانشگاه به دانشگاه‌های مختلف واگذار شد که پس از گذشت چندین سال، فقط از سوی تعدادی از دانشگاه‌ها در این شهرک ساخت و ساز صورت گرفته و برخی از زمین‌هایی هم که اقدامی بر روی آنها صورت نگرفته، توسط اداره کل راه  و شهرسازی استان قزوین پس گرفته شده که شامل 80 هکتار می‌شود.

 ظاهرا تملک این زمین 80  هکتاری شهرک دانشگاهی در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین برای توسعه شهرک صنعتی کاسپین دو و مدیریت شهری آبیک برای توسعه شهر قرار گرفت که اخیرا شنیده حدود 50 هکتار از این زمین در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفته و مقرر شده شهرک صنفی پوشاک در این زمین احداث شود.

البته به نظر می‌رسد برخی از مدیران شهری آبیک با توسعه شهرک صنعتی کاسپین در شمال شهر موافق نباشند و اذعان کرده‌اند بهتر است این شهرک به سمت غرب آبیک توسعه یابد.

 افزایش آلودگی با توسعه شهرک صنعتی کاسپین 2 در شمال آبیک

رئیس شورای شهر آبیک معتقد است گسترش شهرک صنعتی کاسپین دو به سمت شمال شهر آبیک  بر میزان آلاینده‌ها می‌افزاید و لازم است به سمت غرب توسعه یابد.

اسماعیل عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر قزوین اظهار کرد: با توجه به عدم احداث تعدادی از دانشگاه‌ها در شمال شهر آبیک و شهرک دانشگاهی، 80 هکتار زمین این شهرک به اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین برگردانده شد که با توجه به این مهم، شهرداری آبیک الحاق شدن آن را به محدوده شهری درخواست داده است.

وی افزود: در صورت تحقق این مهم، مدیریت شهری آبیک ایجاد شهرک باغ شهر، خدمات رفاهی و فضای سبز را در دستور کار قرار می‌دهد.

رئیس شورای شهر آبیک ادامه داد: از سوی شهرک صنعتی کاسپین دو هم پیشنهاد الحاق زمین 80 هکتاری صورت گرفته و 50 هکتار در حال انجام است که باید گفت راه شهر آبیک به پیغمبرکوه بسته می‌شود.

آبیک در محاصره منابع آلاینده طبیعی و غیرطبیعی

عبادی اضافه کرد: منابع آلاینده طبیعی و غیرطبیعی همچون کارخانه‌های سیمان و سیپورکس، ریزگردها، نیروگاه شهید رجایی و گاوداری‌های اطراف شهر آبیک را محاصره کرده و موجب آلودگی هوای این شهر شده است.

وی خاطرنشان کرد: گسترش شهرک صنعتی کاسپین دو به سمت شمال شهر آبیک  بر میزان آلاینده‌ها می‌افزاید و لازم است توسعه به سمت غرب این شهرک که خارج از محدوده شهر آبیک است، انجام شود. 

این مسئول تصریح کرد: از سوی مدیریت شهری آبیک مکاتبات بسیاری در خصوص الحاق زمین 80 هکتاری صورت گرفته و یکی از نمایندگان مجلس هم پیگیر موضوع بوده اما ظاهرا مکاتبات نتیجه نداده است.

رئیس شورای شهر آبیک افزود: سرانه فضای سبز شهر آبیک مطابق با استانداردها نیست و با مشکل تامین آب مواجه هستیم در حالی که یک حلقه چاه از سوی شرکت آب منطقه‌ای قزوین تحویل گرفته شده و پیگیر تحویل دومین حلقه چاه برای تامین منابع آبی فضای سبز هستیم چرا که با توجه به آلایندگی بسیار بالای شهر آبیک، افزایش سرانه فضای سبز حتی بیش از استانداردها امری لازم و ضروری است.

عبادی ادامه داد: فعالیت معادن در شمال شهر آبیک نفس شهر را تنگ کرده و سیمای بصری را مخدوش کرده از سویی گسترش شمال شهر آبیک با صنایع موجب از بین راه ارتباطی با پیغمبرکوه می‌شود و هوای شهر نفسگیرتر می‌شود.

مصوبات واگذاری 50 هکتار زمین انجام شده

طبق اذعان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، در گذشته 400 هکتار زمین متعلق به شهرک صنعتی کاسپین دو شهرستان آبیک بوده که مقرر شده بود صنایع دانش بنیان، کم‌آب‌بر، هایتک و رده‌های 1 و 2 در این شهرک راه‌اندازی شود که در آن زمان به دلایل خاص، استاندار وقت قزوین نسبت به تقسیم زمین مذکور دستور می‌دهد  تا علاوه بر شهرک صنعتی، شهرک دانشگاهی به صورت متمرکز و مجتمع تفریحی و گردشگری هم در این زمین احداث شود که شهرک گردشگری با بحران مواجه شد؛ گرچه خیابان‌کشی داخل شهرک از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین اجرایی شده بود.

حمیدرضا خانپور در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر قزوین گفت: پس از 12 سال، در حال حاضر 3  دانشگاه احداث به ساخت و ساز کرده‌اند و مابقی اراضی شهرک دانشگاهی به امان خدا رها شده بود و ظاهرا قرار بود زمین‌ها به ملک تجاری تبدیل و به فروش برسد که از سوی راه و شهرسازی استان قزوین با تعدادی از دانشگاه‌ها فسخ قرارداد صورت گرفت.

وی افزود: با سیل متقاضیان بومی و غیربومی برای احداث واحدهای تولیدی و صنعتی کم‌آب‌بر، هایتک و رده‌های 1 و 2 در شهرک صنعتی کاسپین دو شهرستان آبیک به نزدیکی این شهرک به پایتخت مواجه هستیم.

این مسئول با بیان اینکه در زمینه أخذ زمین از آستان قدس در ضلع غربی شهرک صنعتی کاسپین دو پیگیر هستیم تا توسعه شهرک را تا 100 و 200 هکتار داشته باشیم، ادامه داد: مصوبات واگذاری حدود 50 هکتار از زمین شهرک دانشگاهی در ضلع شرقی شهرک صنعتی کاسپین دو انجام شده و کارهای اداری آن در  حال طی شدن است تا نسبت به احداث شهرک صنفی پوشاک اقدام کنیم؛ نگاه انتفاعی به این موضوع نداریم و تلاش بر این است در راستای ایجاد اشتغال پایدار، گام ویژه‌ای برداریم.

سرمایه‌گذاری 10 تا 20 برند کشور در شهرک صنفی پوشاک آبیک

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین ،احداث شهرک صنفی پوشاک علاوه بر کمک به اقتصاد شهرستان آبیک، زمینه اشتغال بسیار بالایی را در این شهرستان فراهم می‌کند و 100 درصد اولویت با اشتغال افراد بومی، با تجربه، متخصص و همچنین افراد تحصیلکرده رشته‌های مرتبط با طراحی دوخت است که باید از آموزش‌ها و مهارت‌های لازم فنی و حرفه‌ای هم برخوردار باشند.

خانپور خاطرنشان کرد: حداقل در شهرک صنفی پوشاک بین 10 تا 20 برند کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و هر واحد می‌تواند زمینه اشتغال مستقیم برای 100 نفر را ایجاد کند.

وی بیان کرد: در شهرک صنفی پوشاک شهرک صنعتی کاسپین دو شهرستان آبیک کارگاه‌های آموزشی، واحدهای تولیدی، بازاریابی، محل دپوی محصولات و فروش مستقیم محصولات پیش‌بینی شده و علاوه بر خرید مستقیم توسط مردم شهرستان آبیک، محیط مناسبی برای بازدید، استحراحت و خرید مسافرانی می‌شود که از اتوبان تردد می‌کنند.

این مسئول افزود: استان قزوین به عنوان تولیدکننده چرخ خیاطی ایران و خاورمیانه می‌تواند چرخ‌های خیاطی شهرک صنفی پوشاک را تامین کند، پارچه را هم شهرک‌های صنعتی لیا، البرز و کاسپین یک و دو در حال تولید هستند و مواد اولیه پوشاک هم به وفور در استان وجود دارد .

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین ادامه داد: با احداث شهرک صنفی پوشاک برندها با بهترین کیفیت محصولات زنانه، مردانه، بچه‌گانه به فروش می‌رسد  این در حالی است که مسائل زیست محیطی در احداث این شهرک کاملا رعایت می‌شود و مشکلی در زمینه آلودگی برای شهر آبیک ایجاد نمی‌کند و هیچ گونه مشکل زیست محیطی نخواهد داشت.

خانپور این را هم گفت که احداث شهرک صنفی پوشاک در جوار اتوبان شهرستان آبیک به پیشنهاد هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین  بوده و با احداث و راه‌اندازی این شهرک، گام موثری در توسعه اقتصادی و اشتغال شهرستان آبیک برداشته خواهد شود.

بنابر این گزارش، مسئولان استان قزوین بیان کرده‌اند که شهرک صنفی پوشاک، شهرک صنعتی نیست که آلودگی برای آبیک در بر داشته باشد و یا شهر را محاصره کند اما از باب یادآوری به مسئولان استان قزوین باید گفت که مردم و مسئولان شهرستان آبیک همواره از جذب نیروهای غیربومی در شهرک صنعتی کاسپین یک و بعضا شهرک صنعتی کاسپین دو گلایه‌مند بوده‌اند که انتظار می‌رود با احداث شهرک صنفی پوشاک در شهرک صنعتی کاسپین دو با رعایت تمام مسائل ضوابط زیست محیطی، با جذب نیروهای بومی و متخصص از این شهرستان و آموزش آنها و ارائه مهارت‌های لازم، بستر مناسبی برای افزایش اشتغال جوانان و کاهش نرخ بیکاری در شهرستان آبیک فراهم کنند و صرف توسعه صنعتی، جوانان را از اشتغال در شهرستان خود محروم نکنند.

با توجه به احداث شهرک صنفی پوشاک در شهرک صنعتی کاسپین دو شهرستان آبیک برخی شهروندان آبیکی معتقد هستند دیگر راه ارتباطی با پیغمبرکوه باقی نمی‌ماند و توسعه شهر به سمت صنعتی شدن می‌رود در حالی که قرار بود این زمین کاربرد فرهنگی، ورزشی و باغ شهر داشته باشد.

البته با توجه به عملکرد ضعیف شورای شهر این دوره باید گفت با توجه به عقب‌ماندگی‌های موجود در شهر آبیک و پسرفت آشکار این شهر و آشفته بازار بودجه‌ای و اقتصادی احداث باغ شهر و فضای سبز و غیره کمی بعید به نظر می‌رسد با این توصیف و با توجه به أخذ  50 هکتار  زمین از 80 هکتار توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، مدیریت شهری آبیک می‌تواند نسبت به أخذ 30 هکتار دیگر اقدام کند و برای توسعه شهر آستینی بالا بزند.

باید به انتظار نشست و دید که مسئولان استان قزوین چه تصمیمی برای احداث این شهرک صنفی پوشاک خواهند گرفت و آیا نظر شهروندان آبیکی مبنی بر محاصره شدن کامل آبیک با احداث شهرک صنفی پوشاک تحقق خواهد یافت یا خیر.

گزارش: هاجر عبدالهی



https://www.titrqazvin.ir/news/515

مطالب پیشنهادی از سراسر وب