استقبال ازبک‌ها از پلتفرم‌های آموزشی، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن‌های ایرانی

استقبال ازبک‌ها از پلتفرم‌های آموزشی، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن‌های ایرانی
استقبال ازبک‌ها از پلتفرم‌های آموزشی، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن‌های ایرانی
نشست فعالان زیست‌بوم صنایع خلاق در حالی با حضور رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در محل خانه نوآوری و فناوری ایران در ازبکستان برگزار شد که جمعی از فعالان حوزه‌های مختلف صنایع خلاق، این کشور را یک بازار مناسب برای محصولات ایرانی توصیف کردند.
نشست فعالان زیست‌بوم صنایع خلاق در حالی با حضور رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در محل خانه نوآوری و فناوری ایران در ازبکستان برگزار شد که جمعی از فعالان حوزه‌های مختلف صنایع خلاق، این کشور را یک بازار مناسب برای محصولات ایرانی توصیف کردند.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، امیرحسین میرآبادی که با همراهی معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی همچنین دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به ازبکستان سفرکرده است در رویداد نشست فعالان زیست بوم صنایع خلاق اظهار داشت: ازبکستان از دوره‌های قبل به عنوان یکی از اولویت‌های همکاری معاونت علمی بوده است.

وی با بیان اینکه، خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) در ازبکستان از فعال‌ترین مجموعه های زیست بوم فناوری و نوآوری عرصه بین المللی ذیل ماموریت‌های معاونت علمی است تاکیدکرد: به طورحتم این فضا بستر مناسبی برای همرسانی و شبکه سازی اکوسیستم فناوری و نوآوری با هدف توسعه صادراتی محسوب میشود.

صنعت آموزش و یادگیری مورد استقبال ازبکی‌ها

یک فعال حوزه آموزش و توانمندسازی حاضر در این رویداد نیز اظهارکرد: با توجه به جلسات کسب و کار با کسب و کا رو کسب و کار با نهادهای دولتی، استقبال فعالان حوزه آموزش و یادگیری، تجهیزات آموزشی، آزمایشگاه‌های مجازی، حوزه نشر و پلتفرم ها همچنین حوزه رویدادهای مشترک و تمهید تفاهم نامه‌های همکاری مشترک و همچنین تاسیس مدرسه مشترک، از جمله اقدامات و دستاوردهای آن‌ها در حوزه صنایع خلاق حوزه آموزش و یادگیری بود.

یاسر قرائی افزود: کمک به فروش و دستیابی اولیه اشتراکات برای حوزه نشر با محوریت آموزشی و همچنین ایجاد برند مشترک، از جمله پیشنهادهای طرف‌های ازبکستانی و تاجیکستانی حاضر در برنامه اعزام هیات تجاری زیست بوم صنایع خلاق بوده است.

ویحمایت و ایجاد اعتماد و کمک به تسهیل ارتباط و تبادل و شبکه سازی طرفین ایرانی و ازبکستانی را به عنوان انتظارات زیست بوم از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مطرح کرد.

بازی‌های رایانه‌ای دارای ظرفیت مناسب برای ورود به بازار ازبکستان

یک فعال صنعت بازی های رایانه ای از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان نماینده این زیست بوم نیز در این نشست به بیان ظرفیت‌ها و اقدامات شرکت‌های اعزامی این حوزه در این رویداد به مسائلی همچون تعداد جلسات شرکت کننده، توسعه تبادل تجاری و فروش بازی های ایرانی و نیز محصولات مبتنی بر سفارش طرف ازبکستانی همچنین امکان فروش بین المللی این محصولات و برنامه ریزی و حضور در رویدادهای مشترک با استفاده از ظرفیت و نیازمندی‌های طرف ازبکستانی پرداخت.

علیرضا فرهانی تصریح کرد: آموزش بازی نویسی از مواردی بود که با استقبال طرف ازبکستانی مواجه شد. از این رو، طرفین به دنبال توسعه تعامل و تبادلات خود در این بخش هم بودند. حجم تبادلات فعلی با ازبکستان، حدود 90 میلیون دلار است که با حمایت معنوی و تسهیل گری معاونت این حجم ظرفیت چند برابری را دارد.

یکی از مدیران شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های رایانه نیز در این نشست ضمن ارائه سوابق و حجم بازار شرکت خود و همچنین توسعه فعالیت این شرکت در روسیه و حوزه بریکس، وجود پایگاه‌هایی در کشورهای دارای مزایای رقابتی با محوریت آی هیت‌ها و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری را یک ضرورت خواند.

جهانبخش، استمرار حضور فعالان زیست بوم صنایع خلاق را اصلی ترین عامل تحقق ماموریت‌های توسعه فناوری و اقتصاد خلاق و دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دانست.

یکی دیگر از فعالان حوزه نوشت افزار در این نشست اظهارکرد: با توجه به جلسات کسب و کارها با هم برگزار شده، بحث قیمت گذاری و تعرفه حدود 10درصدی میان ایران و ازبکستان با توجه به حاشیه سود پایین فعلی حوزه نوشت افزار از اصلی ترین چالش‌های این صنعت در کشور ازبکستان است.

جلالیان وجود خلا فعالیت جدی در صنعت نوشت افزار در ازبکستان را از جمله فرصت‌های توسعه بازار این محصولات در این کشور عنوان کرد.

استقبال ازبک‌ها از تولیدات و سریال و انیمیشن‌های ایرانی یک فرصت بزرگ

یکی از فعالان حوزه انیمیشن کشور نیز در این نشست ضمن تقدیر از حمایت ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی برای برگزاری این رویداد، استقبال ازبکستانی‌ها از تولیدات و سریال‌های انیمیشنی را با توجه به خلا این حوزه در کشورشان، بزرگترین فرصتی ذکر کرد که نباید از دست برود.

مشکوری در همین راستا ایفای نقش تسهیل‌گری معاونت علمی برای راه اندازی استودیوها و توانمندسازی تولید کنندگان انیمیشن ایرانی که بسیار مستعد و جلوتر از بسیاری از کشورهای منطقه و اطراف ایران هستند را یک اقدام ضروری خواند.

وی گفت: ازبکستان کشوری است که در وضعیت جهش اولیه برای فعالیت و رشد صنعت انیمیشن قرار دارد و این فرصتی برای توسعه صنعت انیمیشن در عرصه صادراتی است.

در ادامه این نشست و از سوی ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و به نمایندگی از فعالان زیست بوم صنایع خلاق حاضر در رویداد، از مجموعه آی هیت ایران در ازبکستان با اهدای هدایایی از جنس صنایع خلاق تقدیر به عمل آمد.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/19554

مطالب پیشنهادی از سراسر وب