88 درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی قزوین را پسران تشکیل می‌دهند

88 درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی قزوین را پسران تشکیل می‌دهند
88 درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی قزوین را پسران تشکیل می‌دهند
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: درحال حاضر 12 درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی دختر و 88 درصد پسر هستند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: درحال حاضر 12 درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی دختر و 88 درصد پسر هستند.

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر قزوین با اشاره به کودکان کار گفت: درحال حاضر 41 درصد کودکان کار قزوین ایرانی و 59 درصد هم جزء اتباع بوده و بیشتر کودکان اتباع و ساکن شهر قزوین با محدوده سنی 6 تا 12 سال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین، خود معرفی و مراجعه به مرکز، شناسایی و ارجاع توسط تیم سیار اورژانس اجتماعی، شناسایی و ارجاع توسط مراجع قضایی و نیروی انتظامی، گشت‌زنی در سطح شهر توسط مددکاران اداره بهزیستی را ازجمله روندهای شناسایی و پذیرش کودک کار برشمرد.

این مسئول ادامه داد: همچنین ارجاع از سایر نهادهای دولتی و غیردولتی مانند امور متکدیان شهرداری، آموزش و پرورش، مرکز بهداشت هم از راه‌های شناسایی و پذیرش کودکان کار است.

وی عنوان کرد: بیشترین پذیرش‌ها به ترتیب مربوط به قزوین، تاکستان ، البرز، بوئین زهرا و آبیک است.

ارجاع کودکان کار آلوده به مخدر به بیمارستان

به گفته دهباشی‌پور درصورتی که کودکان کار آلوده به مواد مخدر باشند ارجاع به بیمارستان در دستور کار قرار می‌گیرد و توسط مددکاری و روانشناس هم پیگیری‌های مستمر انجام می‌شود.

وی با اشاره به روند ارائه خدمات در مراکز کودکان کار و خیابان گفت: پذیرش و تشکیل پرونده، انجام معاینات پزشکی قانونی، آزمایشات ایدز و هپاتیت، معاینه پدکلوز، تزریق واکسن هپاتیت در صورت نیاز از مواردی است که انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: انجام خدمات مددکاری شامل حمایت یابی و بازدید از منزل، انجام مشاوره  با کودک و خانواده، ایجاد اشتغال برای سرپرستان خانواده، پیگیری امور تحصیلی کودک، انتقال کودک به استان محل زندگی، ارائه گزارش مددکاری به دستگاه قضایی حمایت‌های مالی جهت امور   تحصیلی و آموزشی، اشتغال و معیشت به خانواده‌های خدمت گیرندگان از دیگر مواردی است که در این حوزه  انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در مرکز روزانه اقدامات آموزشی کودک و خانواده، برگزاری مراسم‌های مذهبی، ملی و ارتباط با خیرین هم انجام می‌شود.

پرهیز از کمک مستقیم به کودکان کار

آنطور که این مسئول بیان کرد، فقراقتصادی، مهاجرت، حاشیه نشینی، طلاق، بزهکاری والدین، زندانی والدین، عدم سرپرستی موثر و بزهکاری علت‌های عمده حضور کودکان در خیابان است.

وی درباره حمایت از کودکان کار تصریح کرد: کمک مستقیم به کودک کار می‌تواند موجب شود که  کودکان و خانواده‌های آن‌ها این مسئله را به‌عنوان فرصت شغلی تلقی کرده و افراد بیشتری در این عرصه مشغول به فعالیت شوند.

دهباشی‌پور ادامه داد: ضروری است مردم جهت حمایت از این کودکان کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به مراکز مرتبط و ذی صلاح ارجاع داده تا به  بهترین شکل بین ایشان توزیع شود.

کمبود اعتبارات دولتی از چالش‌های ساماندهی کودکان کار است

وی، کمبود اعتبارات دولتی، افزایش تورم و هزینه‌های زندگی، عدم انگیزه کافی در کودکان و خانواده آنان جهت آموزش‌های حرفه‌ای، عدم فرهنگ سازی در خصوص نحوه برخورد با کودکان و حضور مداوم کودکان اتباع فاقد کارت اقامت را ازجمله چالش‌های موجود در زمینه کودکان کار و خیابان برشمرد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان قزوین، نیروی انتظامی، دادگستری و قوه قضاییه، شهرداری، اداره  کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، اداره اتباع و امور مهاجرین، صدا و سیما و رسانه‌ها، جمعیت هلال، کمیته امداد و آموزش و پرورش دستگاه‌های همکار در ساماندهی کودکان کار و خیابان هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت مسئله ضروری است که مردم هنگام رو به رو شدن با  کودکان کار و خیابان  مسئله را به  سامانه 123 اورژانس اجتماعی و یا سامانه 137 شهرداری اطلاع داده تا اقدامات لازم جهت حمایت از این کودکان انجام شود.


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/19238

مطالب پیشنهادی از سراسر وب