فرانسه در اعتصاب، پاریس در کما

فرانسه در اعتصاب، پاریس در کما
فرانسه در اعتصاب، پاریس در کما
دولت فرانسه در حالی که این روزها درگیر چالش‌های متعدد امنیتی از جمله کشته شدن چند پلیس در جریان فرار یک زندانی سابقه‌دار و اعتراض‌های مرگبار در «کالدونیای جدید» یکی از قلمروهای فراسرزمینی خود شده است، از امروز (سه‌شنبه) با اعتصاب گسترده کارکنان شبکه ریلی و هوایی در پاریس به عنوان قلب تپنده این کشور دست به گیریان شد.
دولت فرانسه در حالی که این روزها درگیر چالش‌های متعدد امنیتی از جمله کشته شدن چند پلیس در جریان فرار یک زندانی سابقه‌دار و اعتراض‌های مرگبار در «کالدونیای جدید» یکی از قلمروهای فراسرزمینی خود شده است، از امروز (سه‌شنبه) با اعتصاب گسترده کارکنان شبکه ریلی و هوایی در پاریس به عنوان قلب تپنده این کشور دست به گیریان شد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، پایتخت فرانسه در آستانه ورود مشعل بازی‌های المپیک تابستانی 2024 پاریس، آشفته‌تر از قبل ایام پرتنش اعتصابات را سپری و از امروز آتش اعتصابات گسترده کارکنان راه‌آهن و فرودگاه‌ها را تجربه می‌کند و به تعبیری به کما می‌رود تا بحرانی نوین در آغاز هفته جدید برای فرانسویان و به ویژه پاریسی‌ها رقم بخورد.

روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری فرانسه که از هفته‌های پیش زنگ خطر آمدن چنین روزی را به صدا درآورده بودند، تلاش کردند با انتشار نقشه‌ اعتصاب‌ها و محل‌هایی که بیشترین آسیب را از لغو حرکت قطارها و پرواز هواپیماها خواهند دید، از یک سو نقشی در حل این بحران داشته باشند و از دیگر سو صدایی باشند برای بیان اعتراض‌ها و دلیل اعتصاب‌ها.

شرکت ملی راه آهن دولتی فرانسه (SNCF) در تشریح دلیل اصلی اعتصاب شبکه ریلی پاریس، ارایه نشدن پاداش متناسب با آنچه در ایام بازی‌های المپیک در نظر گرفته شده است را مطرح می‌کند.

به همین دلیل رسانه‌ها و مدیران شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی فرانسه پیش‌بینی کردند که سه‌شنبه برای پاریسی‌ها و مسافرانی که از تعطیلات آخر هفته عید پنجاهه (Pentecôte: از عیدهای اصلی در میان مسیحیان) به پایتخت این کشور بازمی‌گردند، روزی سخت خواهد بود.

از این رو منطقه ایل دو فرانس چه در حوزه حمل‌ونقل هوایی، چه در زمینه شبکه ریلی و به ویژه قطارهای اِر.اُ.اِر (RER: راه‌آهن ترکیبی و سیستم حمل‌ونقل سریع ریلی که به پاریس و حومه آن خدمات می‌دهد)، ترافیک سنگین خواهدبود.

لو فیگارو در تشریح شرایط سختی که کاربران شبکه ریلی خواهند داشت، تاکیدکرده است که برای مثال در برخی خطوط RER از هر پنج قطار، تنها یک قطار آن‌هم در ساعات شلوغی مسافران یعنی 6:30 تا 9:30 صبح و 16 تا 20 بعدازظهر سه‌شنبه (به وقت محلی) خدمات ارایه خواهد کرد و در برخی مناطق حرکت قطارها به حالت تعلیق درآمده است.

اعتصاب گسترده در فرودگاه‌های پاریس

در این بین وضعیت فرودگاه‌های پاریس نیز آشفته خواهدبود و تمام کارکنان برای اعتصاب‌های گسترده امروز فراخوانده شدند. در این ارتباط روزنامه پرشمارگان لو پاریزین که اخبار پایتخت فرانسه را به شکل ویژه پوشش می‌دهد، اعلام کرده است که اعتراضات گسترده خواهد بود.

بر اساس این گزارش، یک منبع مطلع از اتحادیه‌های صنفی فرانسه در مصاحبه با این روزنامه چاپ پاریس مدعی شده است که با وجود گسترده بودن اعتصاب‌ها، اختلال عمده‌ای به ویژه در فرودگاه‌های اصلی پایتخت یعنی شارل‌دوگل و اورلی رخ نخواهد داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، معترضان و اعتصاب‌کنندگان در شبکه حمل‌ونقل ریلی و هوایی تاکید دارند رقمی که دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تحت عنوان پاداش برای ایام برگزاری المپیک 2024 پاریس برای افزایش چشمگیر خدمات‌رسانی آن‌ها در نظر گرفته، ناکافی است.

اعتصاب‌کنندگان فرودگاه‌های پاریس درخواست‌هایی همچون استخدام، آغاز مذاکرات برای افزایش حقوق و همچنین پاداش همگن برای کارکنانی که در ایام بازی‌های المپیک همکاری دارند را خواستار شدند.

المپیک 33 یا تحقیر 2024؟

اتحادیه‌های کارگران راه‌آهن فرانسه در بیانیه‌های خود با بیان اینکه کارگران این بخش‌ها در طول بازی‌های المپیک پاریس، با کاهش مرخصی‌ها و افزایش شدید مسافران، در خط مقدم خدمات‌رسانی خواهند بود اما مدیران نیازهای واقعی کارگران را نادیده می‌گیرند، اظهار تاسف می‌کنند.

کارگران راه‌آهن پاریس نیز کلیدواژه «تحقیر 2024» را برای بیان مشکلات پیش‌روی خود برگزیده‌اند و به دلیل اینکه از بودجه هنگفت بازی‌های المپیک 2024 بهره نخواهند برد، گلایه دارند.

یکی از رهبران اتحادیه‌هایی که در اعتصاب‌های امروز مشارکت دارند، از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشستی با مدیران این حوزه در تاریخ 22 می (2 خرداد) خبر داده و تاکید می‌کند: بهتر است در ماه می مذاکره کنیم تا در ژوئیه (26 ژوئیه تا 11 اوت 2024 مصادف با 5 تا 21 مرداد 1403 زمان برگزاری مسابقات المپیک) ما میل به جلو رفتن داریم، اما همه باید تعامل کنند.

حال با این اوصاف باید منتظر ماند و دید دولت فرانسه که پیش از این به دلیل آنچه نگرانی از تهدیدات تروریستی در جریان بازی‌های المپیک پاریس اعلام کرده بود، از کاهش حدود 50 درصدی تعداد تماشاگرانی که می‌توانند افتتاحیه این رویداد را در کنار رود سن به نظاره بنشینند، خبر می‌داد، امروز آتش زیر خاکستر اعتصاب‌های کارگران شبکه حمل‌ونقل ریلی و هوایی پاریس را چگونه مدیریت خواهدکرد؟

آیا باید منتظر باشیم که این اعتراض‌ها آنچنان که در دولت‌های مکرون همواره شاهدش بودیم، هر روز گسترده‌تر و به تظاهراتی میلیونی در خیابان‌های پاریس منتهی شود و مشعل المپیک، آتشی جدید در این کشور می‌افروزد یا این بار مستاجر جوان الیزه کوتاه خواهد آمد؟


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/18877

مطالب پیشنهادی از سراسر وب