فرصت طلبی مهمان از باران

فرصت طلبی مهمان از باران
فرصت طلبی مهمان از باران
بارندگی‌های اخیر و به دنبال آن وقوع سیلاب مانع بازدید پی در پی کارشناسان از کانون‌های شناسایی شده ملخ در شهرستان شیروان خراسان شمالی شده است و بیم آن می‌رود که این مهمان ناخوانده شیوع بیشتری یابد.
بارندگی‌های اخیر و به دنبال آن وقوع سیلاب مانع بازدید پی در پی کارشناسان از کانون‌های شناسایی شده ملخ در شهرستان شیروان خراسان شمالی شده است و بیم آن می‌رود که این مهمان ناخوانده شیوع بیشتری یابد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، ملخ مراکشی چندسالی است که وارد خراسان شمالی شده و با تخم‌گذاری زیرخاک، تشکیل کانون و زمستان‌گذرانی همزمان با گرم و مساعد شدن هوا پس از خروج از تخم به باغات و اراضی منطقه خسارت می‌زند.

هجوم آفت ملخ مراکشی ابتدا از مراتع آغاز و بعد وارد مزارع و باغات می‌شود و در صورت عدم کنترل، سیکل زندگی را تکمیل کرده و گیاهان مسیر خود را با تغذیه نابود خواهد‌کرد.

امسال 10 کانون شیوع این مهمان در شهرستان شیروان شناسایی و مبارزه با ملخ آغاز شده است ولی بارش‌های سیل آسای اخیر روند مبارزه را که باید در مرحله پوره سن انجام شود به تاخیر انداخته است و اگر این روند دمایی و هوا ادامه دار باشد ملخ صحرایی تمام منطقه را درگیر می کند.

شناسایی 10 کانون اصلی مبارزه با ملخ

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان در این خصوص گفت: 10 کانون اصلی مبارزه با ملخ در این شهرستان خراسان شمالی شناسایی شد و مبارزه با آن ادامه دارد.

انیسه رنجبر اظهارکرد: روستای «رزمغان، مشهدطرقی، باداملق، قزل حصار، شورک عبدآباد، شیرآباد، سکه، باغان، کلاته هندی و دوین» از توابع بخش مرکزی شیروان اصلی‌ترین کانون‌های مبارزه با ملخ شناسایی شد.

وی با اشاره به آغاز مبارزه با ملخ بومی و مراکشی از روز گذشته افزود: مبارزه با ملخ روستای رزمغان در سطح، 25 هکتار با تراکم در متر مربع به طور متوسط 25 عدد به صورت محلول پاشی با سم مالاتیون انجام شد.

کارشناس مسوول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان اضافه کرد: کانون‌های شهرستان از اسفندماه تاکنون، 15 بار پایش شده و پس از یک هفته نتیجه سم پاشی را بررسی می‌کنیم و این روند تا مردادماه همچنان ادامه دارد.

رنجبر ادامه داد: سطح مبارزه با ملخ در اراضی زراعی و باغی شهرستان در سال 96 در سطح هزار و 500 هکتار بوده که با مبارزه به موقع کانون کوبی هر ساله روند کاهشی داشته و تا سال گذشته به سطح 270 هکتار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود امسال همین میزان یا کم تر مبارزه انجام شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای مبارزه با ملخ در این شهرستان هزینه شد گفت: امسال 9 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفات زراعی و باغی شهرستان از جمله سن گندم، مبارزه با ملخ، جوندگان و سایر بیماری‌ها در نظر گرفته شده است.

توقف سمپاشی به دلیل بارندگی

رنجبر اظهارکرد: کانون‌های ملخ این شهرستان از اسفندماه تاکنون قبل از مرحله تفریق تخم ملخ انجام شد ولی بارندگی‌های اخیر، عملیات سم پاشی در مناطق آلوده محدود کرده است.

وی افزود: چنانچه کار سم پاشی برای مبارزه با ملخ زمانبر شودبه محصولات خسارت وارد می‌کند.

کارشناس مسوول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان اضافه کرد: مبارزه باید در اولین فرصت انجام شود تا زمانی که مراتع سرسبز هستند و به محصولات زراعی خسارت وارد نشود.

رنجبر تاکید کرد: اگر شرایط مساعد جهت خشک شدن مرتع به وجود آید در صورت مبارزه نکردن به محصولات زراعی خسارت وارد می‌کند.

وی ضمن تاکید بر شرایط جوی مناسب جهت مبارزه و کانون کوبی ملخ افزود: 10 نفر از کارشناسان در قالب سه تیم ماهانه سه مرتبه از مناطق آلوده بازید به عمل می آورند که در صورت مساعد شدن شرایط جوی، مبارزه با ملخ تا اوایل مردادماه ادامه خواهد داشت.

زندگی مرموز ملخ مراکشی

ملخ مراکشی یکی دیگر از مضرترین انواع ملخ‌هاست که مانند ملخ دریائی دارای 2 فاز بیولوژیکی، انفرادی و مهاجری (گل‌های) است و فاز انفرادی آن معمولا در کشورهایی که شرایط آب و هوایی برای تکامل ملخ مزبور مساعد نیست انجام می‌گیرد و در کشورهای دیگر که شرائط جوی مساعدتر است فاز مهاجری ملخ صورت گرفته و خسارت شدیدی را به بار می‌آورد.

ملخ مراکشی از دیرزمان غلات و مراتع را تهدید و مورد حمله قرار می‌دهد و در حال حاضر دارای 19 گونه و 19 زیرگونه است و این نوع از ملخ نر 20-28 و ماده آن 28-30 میلی‌متر طول دارد و رنگ آن‌ها خاکستری متمایل به زرد همراه با نقاط و لکه‌های تیره رنگ است.

خسارت این آفت بستگی به شرایط هر منطقه و وضع طبیعی و رستنی‌های هر محل دارد و ملخ مراکشی در درجه اول آفت غلات است، زیرا در مناطق انتشار این ملخ غیر از گندم و جو، مزارع دیگر کم یافت می‌شود، ولی در نقاطی که پنبه یا گیاهان صیفی و صنعتی هم وجود دارد.

شهرستان 157 هزار نفری شیروان 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و 12 هزار بهره بردار کشاورزی دارد.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/18781

مطالب پیشنهادی از سراسر وب