حفظ باغستان سنتی قزوین با مشارکت دستگاه های اجرایی و مردم امکان پذیر است

حفظ باغستان سنتی قزوین با مشارکت دستگاه های اجرایی و مردم امکان پذیر است
حفظ باغستان سنتی قزوین با مشارکت دستگاه های اجرایی و مردم امکان پذیر است
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: صیانت و حفظ باغستان سنتی قزوین که یک میراث گرانبها است با مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی و مردم امکان پذیر است.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: صیانت و حفظ باغستان سنتی قزوین که یک میراث گرانبها است با مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی و مردم امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، محمد قاسمی در اولین نشست کارگروه صیانت از باغستان سنتی قزوین اظهارکرد: یکی از مشخصه‌های بارز استان قزوین وجود باغستان در این شهر است و از آنجایی که این باغستان سنتی به ثبت ملی نیز رسیده، حفاظت و صیانت از این میراث با ارزش اهمیت دوچندان پیدا کرده و وظیفه همگان است.

دادستان قزوین افزود: تاکنون نشست ها و اقدامات مختلفی در راستای صیانت از باغستان سنتی برگزار و اجرایی شده است، اما همچنان بحث نابودی آن مطرح است.

قاسمی یادآورشد: بر اساس مکاتبات مرکز مطالعات استراتژیک دولت با دادستانی کل و دستورات صادره به دادستانی قزوین و همچنین در راستای حفظ حقوق عامه و باغداران، دستگاه قضایی استان در این موضوع ورود کرده و قطعاً حضور دستگاه قضایی ضمانت اجرای قوی برای اقدامات هدفمند، در راستای حفظ و صیانت از باغستان خواهد بود.

او ادامه داد: اجرای برخی پروژه های عمرانی طی سال های گذشته موجب از بین رفتن بخشی از باغستان شده و حتی به دلیل عدم کارشناسی صحیح و عدم اخذ پیوست های زیست محیطی، ادامه روند این پروژه ها به بن‌بست رسیده و حقوق بیت المال و عامه مورد تضییع قرار گرفته است، که دستگاه قضایی نسبت به این موضوع نیز ورود و پیگیری خواهد کرد و مدیران وقت در راستای ترک فعل می بایست پاسخگو باشند.

این مقام قضایی استان اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع و به استناد ماده 84 قانون شهرداری ها، سازمان باغستان های سنتی قزوین تشکیل شده  و این سازمان شخصیت مستقل حقوقی دارد و تاکنون حمایت های قابل توجهی در راستای حفظ و احیای باغستان داشته است.

دادستان قزوین ادامه داد: تمامی اقدامات در حوزه باغستان ابتدا باید به تایید کارشناسان برسد و اجرای پروژه های عمرانی شهرداری در محدوده باغستان نیز باید مورد تایید این سازمان باشد و سایر دستگاه های متولی و دخیل نیز باید همکاری های لازم را داشته باشند.

قاسمی رسیدن به گفتمان واحد را یکی از راهکارهای صیانت از باغستان دانست و تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات جدی باغستان سنتی قزوین، تعدد دستگاه های متولی و تصمیم‌گیر در این حوزه است و گاهاً اقدامات این دستگاه ها در تعارض با یکدیگر است.

او یادآورشد: رسیدن به زبان مشترک بین دستگاه های اجرایی و خصوصی یکی از راهکارهای اساسی حفظ و احیای باغستان است، که امیدواریم این گفتمان واحد در نشست های این کارگروه شکل گیرد، تا اقدامات هدفمند با عزم همگانی اجرایی شود.

مقام قضایی استان تصریح کرد: با توجه به صرفه اقتصادی که بحث زمین دارد، متاسفانه هرساله شاهد تخریب، آتش افروزی و نابودی عمدی باغستان سنتی در برخی نقاط با هدف و سودای پیوستن به محدوده شهری هستیم، اما از آنجایی که مساحت باغستان کاملا مشخص بوده و به ثبت ملی نیز رسیده، هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز در این محدوده ممنوع است .

به گفته قاسمی، قانونی شدن عدم تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین توسط شورای حفظ حقوق بیت المال پیگیری خواهد شد و با متخلفان این حوزه نیز برخورد قانونی می شود و برخی ساخت و سازها و تغییر کاربری هایی که هم‌اکنون واقع شده، سریعاً قلع و قمع می شود.

دادستان عمومی قزوین اظهار کرد: محور حفظ، احیاء و صیانت از باغستان باید قانون و نظرات کارشناسی باشد و نباید تغییر مدیریت ها باعث شود که از برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده، غافل شویم و اهداف تبیین شده با تغییر مدیران باید به قوت خود پیگیری و اجرایی شود.

قاسمی بیان کرد: باغستان سنتی قزوین با فرهنگ و تاریخ این شهر عجین شده و در راستای صیانت از آن نباید صرفاً به اقدامات برخی دستگاه ها اکتفا کرد، بلکه این موضوع نیازمند برنامه ریزی دقیق، اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی، کارشناسی و تخصصی با مشارکت و همراهی تمامی دستگاه ها و نهادها بخصوص سازمان های مردم نهاد و باغداران است و در نشست های این کارگروه اینگونه عمل خواهد شد.



https://www.titrqazvin.ir/news/1694

مطالب پیشنهادی از سراسر وب