زبان فارسی ظرفیت جریان‌سازی فرهنگی دنیا را دارد

زبان فارسی ظرفیت جریان‌سازی فرهنگی دنیا را دارد
زبان فارسی ظرفیت جریان‌سازی فرهنگی دنیا را دارد
رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور گفت: زبان و ادبیات فارسی، ظرفیت تمدن‌سازی دارد و اثر زبان و ادبیات فارسی در مجموعه تفکرات بشری می‌تواند به دستاوردهایی بینجامد که حاصل آن ارتقای جامعه و معنویت در سطح دنیا باشد؛ زبان و ادبیات در طول تاریخ این کار را انجام داده است.
رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور گفت: زبان و ادبیات فارسی، ظرفیت تمدن‌سازی دارد و اثر زبان و ادبیات فارسی در مجموعه تفکرات بشری می‌تواند به دستاوردهایی بینجامد که حاصل آن ارتقای جامعه و معنویت در سطح دنیا باشد؛ زبان و ادبیات در طول تاریخ این کار را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، سیدعلی اصغر میرباقری فرد در هجدهمین گردهمایی بین المللی زبان و ادب فارسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه مرجعیت علمی منطقه‌ای و بین المللی یکی از ارکان اصلی در زبان فارسی تعریف شده است افزود: ظرفیت فرهنگ سازی در حوزه این زبان وجود دارد.

وی ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی هرجا رواج یافته، فرهنگ غنی را با خود به همراه آورده زیرا ادبیات فارسی برخاسته از مفاهیم اسلامی است و هرگاه در قالب‌های هنری با ذوق و هنر همراه شده، توانسته جریان فرهنگی به وجود بیاورد لذا در این زمینه موضوع زبان و ادبیات فارسی در عرصه بین المللی به عنوان پیشران درنظر گرفته شده است.

رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور گفت: باید جایگاهی خاص برای این زبان و ادبیات در حوزه تمدن سازی در نظر گرفت، زبان فارسی جایگاه پیشرفت دارد و یک رشته راهبردی است.

وی عنوان کرد: علاوه بر مسیر علمی و تخصصی، هر فعالیتی در حوزه علمی زبان و ادبیات فارسی می‌تواند دستاوردهای تمدنی و فرهنگی برای ما به همراه داشته باشد لذا در این حوزه برگزاری گردهمایی‌هایی به صورت کامل و هدفمند پیش بینی شده که فعالیت آن در راستای تحقق این سیاست‌ها پیش می‌رود.

میرباقری فرد با اشاره به ساختار گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادبیات فارسی و ارائه مقالات و سخنرانی‌ها گفت: این گردهمایی نشست‌های علمی دارد که هدفمند برگزار می‌شود.

زبان فارسی از عوامل وحدت ملی ما است

این استاد زبان و ادبیات فارسی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: موضوع زبان و ادبیات فارسی در کنار یکدیگر به عنوان یک حوزه تخصصی، دانشگاه‌ها و مراکز پیش دانشگاهی را در برگرفته و به عنوان رشته علمی شناخته می‌شود و این رشته برای کشور بسیار راهبردی است.

وی با بیان اینکه حوزه زبان و ادب فارسی یکی از عوامل بسیار مهم در حوزه مدیریت اسلامی و ایرانی ما است عنوان کرد: امروز هویت ملی در کنار اسلام یک عامل بسیار مهم دارد که در این زمینه باید از زبان و ادبیات برای تحکیم هویت استفاده کرد.

وی تاکید کرد: زبان یکی عوامل مهم وحدت ملی ما است و هویت ما در سایه ترویج زبان و ادبیات فارسی به صورت کامل تحقق می یابد.

یافته های علمی با زبان فارسی انتشار یابد

میرباقری فرد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری بیان کرد: زبان و ادبیات فارسی در ظرفیت‌های بزرگ اسناد بالادستی و نقشه مهندسی فرهنگی کشور جایگاه بسیار رفیعی دارد.

وی با اشاره به ضرورت مرجعیت علمی شدن کشور در حوزه زبان و ادبیات فارسی و طرح این پرسش که ما باید در نهاد علمی دنیا چه نقشی ایفا کنیم؟ گفت: نهادهای مختلف به این حوزه ورود کردند و زبان و ادبیات فارسی از سوی متخصصان در کانون توجه قرار گرفته و مرجعیت علمی کشور بدون زبان و ادبیات امکان تحقق ندارد.

رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور افزود: زمانی مرجعیت علمی حاصل می‌کنیم که هرکسی در هر جای دنیا خواست یافته جدید را در این حوزه فرا گیرد باید آن را در قالب زبان فارسی بیان کند.

وی ابراز داشت: باید بکوشیم زبان فارسی از نظر ظرفیت آنقدر اعتلا یابد که یافته‌های علمی را در چارچوب این زبان اعلام کنیم لذا باید بستری فراهم کنیم که در این راستا نیاز به نشریات با درجه بالای علمی در سطح بین الملل به زبان فارسی داریم.

میرباقری فرد ادامه داد: امسال در مراسم پایانی گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادبیات فارسی، قرار است که نشریات معتبر علمی در حوزه غیر علوم انسانی در آیین پایانی گردهمایی قدردانی شوند تا سهمی در این بستر داشته باشیم.

مسئولیت‌های نهاد علمی کشور و نوآوری

وی با اشاره به مسئولیت امروز نهاد علمی کشور در جامعه بیان کرد: نظام علمی زمانی در کشور شکل گرفت بدون متناسب سازی و اقتضایات جامعه و تا زمانی مبانی علمی برای نهاد علم تعریف نشود، نمی‌تواند بارور شود.

رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور گفت: نهادهای علمی در دنیا 2 رسالت مهم دارند، ابتدا کوشش می کنند که مرزهای دانش را باز کنند و با شتاب حرکت کنند و می کوشند افق ها را باز کنند، ضمن آنکه رسالت دوم ما این‌ است که یافته‌های علمی با اثربخشی اجتماعی و جامعه محوری را پیگیری کنیم لذا از تجربه دنیا می‌توانیم در این بخش استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نهاد علم در جوامع غیر اسلامی به صورت انسان محور است و علم ما باید خدامحور باشد تصریح کرد: نهاد علم باید خدا محور باشد و بر مبنای حیات مادی و معنوی انسان تعریف شود.

میرباقری فرد افزود: نهاد علم در نظام جمهوری اسلامی باید نوآوری علمی به همراه داشته باشد لذا در این زمینه بایستی یافته‌های علمی به کار جامعه بیاید.

وی ادامه داد: باید بنیادهای تخصصی حوزه زبان و ادبیات فارسی را بهبود بخشیدم و به نیازهای متنوع جامعه در حوزه زبانی، ادبی و فرهنگی در سطح درون و خارج کشور توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی براساس برآوردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از پرظرفیت ترین رشته‌های جامعه است زیرا ماهیت زبان و ادبیات فارسی تمدن سازی است.

گردهمایی بین المللی زبان و ادبیات فارسی و سیاست های کلان کشور

رییس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور همچنین یادآور شد: همایش استادان زبان و ادب فارسی از سال 51 در کشور راه‌اندازی شد و یکی از برنامه‌های شاخص این انجمن برگزاری گردهمایی‌های سالانه است که از سال 85 به صورت متوالی آغاز شده است.

وی ادامه داد: این گردهمایی‌ها یک همایش معمولی نیست بلکه رویداد علمی، ادبی و فرهنگی است که در برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها ظهور پیدا می‌کند و می‌تواند در حوزه سیاست‌گذاری زبان و ادب فارسی کشور و ترویج آن در خارج اثرگذار باشد.

میرباقری فرد با بیان اینکه نتیجه تلاش‌های این گردهمایی در اعتلا و ارتقا برنامه ریزی برای زبان و ادبیات فارسی بروز و ظهور می‌یابد تصریح کرد: این گردهمایی در حوزه سیاست‌های کلان کشور و در حوزه علم و فناوری و جایگاه ادبیات فارسی راهبردی و مهم است.

مشاور رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این آیین گفت: ترویج زبان و ادبیات فارسی از ابعاد اقتصادی می‌تواند بستری برای اقتصاد ما فراهم کند و البته ما وامدار گذشتگان برای ترویج این فرهنگ هستیم.

ابومجید جلایی ادامه داد: نمایندگی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان راه اندازی شده است.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/16715

مطالب پیشنهادی از سراسر وب