جمع‌آوری و طرد اتباع غیرمجاز در قزوین با جدیت اجرا شود/ جمع‌آوری 100 نفر در روز

جمع‌آوری و طرد اتباع غیرمجاز در قزوین با جدیت اجرا شود/ جمع‌آوری 100 نفر در روز
جمع‌آوری و طرد اتباع غیرمجاز در قزوین با جدیت اجرا شود/ جمع‌آوری 100 نفر در روز
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: باید تمام اتباع غیرمجاز استان شناسایی شوند و طرح ناایمن‌سازی، جمع‌آوری و طرد اتباع افاغنه اجرا شود؛ در این راستا لازم است روزانه 100 نفر جمع‌آوری و به اردوگاه تحویل داده شوند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: باید تمام اتباع غیرمجاز استان شناسایی شوند و طرح ناایمن‌سازی، جمع‌آوری و طرد اتباع افاغنه اجرا شود؛ در این راستا لازم است روزانه 100 نفر جمع‌آوری و به اردوگاه تحویل داده شوند.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، اولین نشست "کارگروه نظارت بر روند مهاجرت اتباع بیگانه" پیش از ظهر امروز در سالن جلسات دادگستری‌کل استان برگزار شد.

علی فولیان در این نشست گفت: باید در میدان عمل تردد اتباع بیگانه در مرزهای استانی کنترل شود، آنچه باعث شده در دستگاه قضا به این موضوع ورود کنیم این است که کارها خوب پیش نرفته، اینطور هم نیست که صرفا نیروی انتظامی مسئول باشد، دستگاه‌های مختلف وظیفه دارند و فرمانداران باید تقسیم کار کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین ادامه داد: نباید از مرزهای استانی غافل شد، باید از ورود اتباع غیرمجاز به داخل استان خودداری شود، نباید جاذبه ایجاد کرد تا قزوین محل امنی برای اتباع غیرمجاز باشد، همچنین لازم است گزارش اقدامات صورت گرفته به دستگاه قضا ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: شناسایی تعداد دقیق اتباع بیگانه برای اقدامات بعدی و طرد ضرورت دارد؛ تعداد اتباع غیرمجاز برای استان چالش امنیتی ایجاد می‌کند.

این مقام قضایی استان ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید در میدان عمل به وظایف خود عمل کنند، درغیراین صورت صرف برگزاری جلسه به نتیجه نمی‌رسد و هر دستگاهی کوتاهی کرد به مراجع نظارتی معرفی می‌شود، در این حوزه هم تشویق و هم نظارت داریم.

همراهی مردم در ساماندهی اتباع غیرمجاز ضرورت دارد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در ادامه عنوان کرد: افاغنه با استوری گذاشتن از این مملکت نمی‌روند، باید اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمومی صورت گیرد تا تسهیلات و امکانات در اختیار آن‌ها قرار نگیرد و  برای اتباع انگیزه ایجاد نشود، بدون همراهی مردم سیاست‌های ما با شکست مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: باید گشت بازرسی مشترک برای بازدید از اصنافی که اتباع را به‌کار‌می‌گیرند داشته باشیم.

این مقام قضایی استان عنوان کرد: در رابطه با مسایل اجتماعی استان بین مدیران یکپارچگی وجود ندارد که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد؛ البته به همت مسئولین نظامی، انتظامی و اطلاعاتی، قزوین در حوزه امنیت مشکل حادی ندارد و جزء استان‌های امن است.

کم‌کاری مدیران عامل افغان‌هراسی در قزوین شده است

فولیان اظهار کرد: گستردگی اتباع افاغنه در نقاط مختلف استان بین مردم نگرانی‌هایی ایجاد کرده است، براساس یک تحقیق صورت گرفته 70 درصد مردم با اتباع فاصله اجتماعی دارند که نمونه آن را چند روز پیش در اقبالیه شاهد بودیم.

وی ادامه داد: افغان‌هراسی و افغان‌ستیزی در استان درحال مشهود شدن است و نقطه آغاز آن هم در اقبالیه بود، اما کم‌کاری مدیران و نداشتن طرح و برنامه کارآمد باعث رسیدن به این نقطه است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: با گسترش اتباع غیرمجاز، فرصت‌های شغلی از جوانان گرفته می‌شود، باعث افزایش جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی، به هم خوردن ترکیب جمعیت شده و هزینه‌های اقتصادی زیادی به استان تحمیل می‌شود و در نهایت مشکل امنیتی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم راجع به اتباع برنامه‌ریزی داشته باشیم، ابتدا باید شناخت درستی داشته و به یکپارچگی در تصمیم برسیم، رسیدن به این نقطه هم داشتن آمار دقیق است؛ اما درحال حاضر بانک اطلاعاتی در این حوزه جامع نداریم.

این مقام قضایی استان بیان کرد: در استان در حوزه جمع‌آوری اتباع غیرمجاز دور باطلی داریم که آن‌ها گرفته می‌شوند اما مجدد بازمی‌گردند.

فولیان ادامه داد: قوانین ما روزآمدی لازم را ندارد و ساختارهای موجود هم ناکافی است و تنوع دستگاه‌ها و مداخلات مختلف جوابگو نیست و همین باعث شده با چالش بزرگ مواجه شویم؛ در سطح ملی هم سیاست‌گذاری‌ها همخوانی ندارند.

ضرورت اطلاع‌رسانی درباره پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز

وی بیان کرد: تعداد زیادی از اتباع به‌صورت غیرقانونی در استان سکونت دارند و حتی مدرک هویتی هم ندارند، اما چون دستگاه‌های متولی به وظایف خود عمل نمی‌کنند، این افراد آزادانه تردد داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین ادامه داد: می‌توان فراخوان داد تا اتباع غیرمجاز داوطلبانه خاک ایران را ترک کنند، اما اگر در مهلت تعیین شده نرفتند با سیاست‌گذاری‌های دیگر این کار انجام شود.

این مقام قضایی استان اظهار کرد: در این راستا باید وظایف هر دستگاه مشخص شود و شیوه‌نامه آن از طریق اداره‌کل اتباع تدوین شود.

وی اضافه کرد: باید رفتار عزت‌مندانه با اتباع مجاز رعایت و از رفتار احساسی پرهیز شود، البته لازم است از طریق رسانه‌ها معایب و نتایج حضور اتباع غیرمجاز اطلاع‌رسانی شود.

شعبه ویژه رسیدگی به جرایم اتباع در استان تشکیل می‌شود

فولیان گفت: عدم به‌کارگیری اتباع در کارگاه‌های ساختمانی و تاسیس شعب ویژه رسیدگی به جرایم اتباع از مواردی است که پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه اصناف انتظار داریم اتاق اصناف ورود و برخورد کند، همچنین کنترل مرز استانی هم ضرورت دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین بیان کرد: اگر اشخاصی موجب تسهیل اجازه دادن املاک به اتباع غیرمجاز را فراهم می‌کنند باید به دستگاه قضا معرفی شوند، همچنین خودروهای حامل اتباع غیرمجاز هم توقیف خواهند شد.


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/14446

مطالب پیشنهادی از سراسر وب