طرح قرعه‌کشی خودرو فرار از واقعیت ورشکستگی این صنعت است

طرح قرعه‌کشی خودرو فرار از واقعیت ورشکستگی این صنعت است
طرح قرعه‌کشی خودرو فرار از واقعیت ورشکستگی این صنعت است
تحلیلگر بازار صنعت خودرو با انتقاد از فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی گفت: فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی نه تنها کمکی به حل مسئله افزایش قیمت ها در این بازار نخواهد کرد؛ بلکه موجب افزایش تقاضا در این بازار خواهد شد.
تحلیلگر بازار صنعت خودرو با انتقاد از فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی گفت: فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی نه تنها کمکی به حل مسئله افزایش قیمت ها در این بازار نخواهد کرد؛ بلکه موجب افزایش تقاضا در این بازار خواهد شد.

عباس خداپرست روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر قزوین با اعلام این مطلب افزود: این تصمیمی نیست که بتوان از آن دفاع کرد؛ این بازار تنها به نفع کسانی است که بخواهند با استفاده از شکاف قیمیتی بین کارخانه و بازار برای کسب درآمد بدون هیچ هزینه ای در این قرعه کشی ها ثبت نام کنند؛ در حالی که بیشتر این افراد متقاضی واقعی نیستند.

ضعف مدیریت و قیمت های دستوری عامل ورشکستگی صنعت خودرو

مدیر گروه روتن خودرو خاطرنشان کرد: هر چند نمی توان از نوسانات نرخ ارز بر بازار خودرو چشم پوشید ولی آنچه باعث شده تا در ماه های اخیر قیمت خودرو همچنان در دور صعودی باشد ضعف مدیریت و قیمت‌های دستوری است که قیمت خودورهای داخلی را روز به روز گران تر می کند.

به اعتقاد این تحلیگر بازار خودرو سیاست‌های اتخاذ شده؛ نه کمکی به صنعت خودرو و نه کمکی به بازار این محصول خواهد کرد چرا که مداخلاتی که امروز در آشفته بازار خودرو نشان می‌دهد نه تنها کارآمد نبوده بلکه تنها به حفظ ظاهر این صنعت روبه ورشکستگی کمک کرده است.

 مدیر گروه روتن خودرو با بیان این مطلب که استفاده از تکنولوژی روز حق مشتری است گفت: این صنعت توان تولید محصولات با تکنولوژی روز را  ندارد؛  لذا پرداختن به نمایش هایی مانند قرعه کشی، فروش فوری و پیش فروش تنها راه درآمدی جدید که جز صنعتی بی پول و رو به افول با کلی تعهد به مردم دستاوردی نخواهد داشت.

وی افزود: شیوه تامین نقدینگی که سال ها در این صنعت بکار گرفته شده به بن بست رسیده است در حالی که متولیان امر نحوه مداخلات غلط و نادرست خود را کارآمد می دانند.

 

سیستماتیک کردن فرصت دلالی

خداپرست گفت: پیش‌فروش کردن خودروی تولید روز با قیمت دو سال گذشته یعنی بسترسازی برای سیستماتیک کردن فرصت دلالی در صنعت خودرو و این تامین نقدینگی به شیوه پیش فروش کردن، صنعت خودرو سازی را رو به افول برده است.

وی افزود: این خلق نقدینگی و ماست مالیزه کردن این زیان ها در تجدید ارزیابی ها، با حمایت سازمان بورس و بانک مرکزی بزرگترین عامل تورم در بازار خودرو است و امروز تنها به صرف آزادسازی قیمت نمی‌توان به عبور صنعت خودرو از این بحران امیدوار بود.

نحوه  تعیین قیمت به عهده کیست؟

این کارشناس بازار خودرو ورود شورای رقابت برای قیمت گذاری را غلط دانست و اظهار کرد: شورا می‌خواهد خودروساز محصول خود را به قیمت بالا به مردم نفروشد، اما نتیجه کار آشفته شدن هر چه بیشتر بازار و اختلاف فاحش بین قیمت‌های درب کارخانه و بازار است و تا زمانی که اختلاف قیمت وجود دارد انگیزه برای تقاضا نیز وجود دارد.

وی تعیین قیمت در حاشیه بازار، کشف قیمت در بورس و تعیین قیمت از سوی خودروساز بر مبنای ارقام واقعی قطعات و تجهیزات را تنها راه برون رفت از بحران قیمت ها در این بازار ذکر کرد.

خداپرست با اشاره به مزیت‌های ورود خودرو به بورس گفت: وقتی بازار خودرو کم‌عمق است و عرضه‌کننده و تقاضا‌کننده خودرو به‌صورت شفاف در کنار یکدیگر نیستند، نمایشگاه‌داران و سایت‌ها به‌راحتی می‌توانند به‌صورت کاذب قیمت‌ها را بالا ببرند در حالی که اگر خودرو در بورس به‌فروش برسد این مشکل رفع می‌شود.

وی ادامه داد: بورس خودرو می‌تواند به بازار خودرو عمق ببخشد و از قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار جلوگیری کند که این موضوع به نفع مشتری و مصرف‌کننده تمام خواهد شد.

محصولات جدید خط تولید ندارند

مدیرگروه روتن خودرو با اشاره به انتشار اخبار تولید محصولات جدید خودروسازان در کشور گفت: طراحی محصولات‌جدید بدون تزریق نقدی و نبود خط تولید، تنها حمایت از رانت است تا حمایت از صنعت خودروسازی و این صنعت در تملک دولت است و خودروساز نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. قطعا در بحران به وجود آمده در این صنعت دست هایی پشت پرده است.



https://www.titrqazvin.ir/news/1220

مطالب پیشنهادی از سراسر وب