ساخت حدود شش هزار مسکن کارگری در قزوین هدف‌گذاری شده است

ساخت حدود شش هزار مسکن کارگری در قزوین هدف‌گذاری شده است
ساخت حدود شش هزار مسکن کارگری در قزوین هدف‌گذاری شده است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: ساخت مسکن کارگری در استان مطرح شده و برای امسال 4 تا 6 هزار واحد مد نظر است و تاکنون 25 کارفرما ثبت نام کرده است و در حال پیگیری تامین زمین هستیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: ساخت مسکن کارگری در استان مطرح شده و برای امسال 4 تا 6 هزار واحد مد نظر است و تاکنون 25 کارفرما ثبت نام کرده است و در حال پیگیری تامین زمین هستیم.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، عین الله کشاورز ترک در نشست خبری که عصر امروز به مناسبت روز کار و کارگر در سالن جلسات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، گفت: تاکید ما به تعاونی‌های بزرگ مقیاس است که تعاون عمران شهرستان ازجمله آن‌ها است که برای قشر معلولین درحال راه اندازی است و طرح انرژی خورشیدی هم در آن پیگیری می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ادامه داد: در حوزه گردشگری اقامت‌گاه‌ها و هتل آپارتمان یکی از مواردی است که مغفول مانده و برای رسیدن گردشگری استان به درجه عالی، شرکت تعاونی سهامی عام هتل آپارتمان مد نظر است. 

وی بیان کرد: نقدینگی و منابع خرد کوچک در بین مردم جامعه وجود دارد و اگر مسئولین حمایت کنند می‌توان تعاونی‌های بزرگ مقیاس را با محوریت مزیت‌های استان داشته باشیم و در حوزه گردشگری محور قزوین، الموت، تنکابن مطرح است، همچنین تعاونی سهامی عام گلخانه‌ها و توسعه وقف از دیگر موارد مطرح است. 

این مسئول ادامه داد: جذب سرمایه‌ خارجی یکی از مواردی است که مطرح است و در این طرح از اتباع خارجی مقیم در استان قزوین استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه نظارت به تعاونی مسکن در گذشته نظارت خوبی وجود نداشته و در این دوره نظارت جدی به این تعاونی‌ها در دستور کار قرار دارد تا فرهنگ تعاون به خاطر برخی ناکارآمدی‌ها تحت سوال قرار نگیرد، سقف عضویت در تعاونی‌های مسکن 200 هم نفر خواهد بود، همچنین دستگاه قضا در استان در حل مشکلات تعاونی‌ها حمایت بالایی دارد.

این مسئول افزود: در سند دار کردن تعاونی‌ها بویژه در مسکن مهر نظام مهندسی و شهرداری‌ها به هیچ عنوان همکاری ندارند و در صورت ادامه روند از نظر حقوقی وارد می‌شویم.

کشاورز ترک اظهار کرد: خبرنگاران تاکنون از حوزه تعاون و مسکن بهره‌ای نبرده‌اند و پیگیر شکل‌گیری تعاونی با شکل جدید برای اصحاب رسانه هستیم و امسال این موضوع را انجام خواهیم داد.

گردهمایی بزرگ کارگران 11 اردیبهشت برگزار می‌شود

وی درباره هفته کارگر عنوان کرد: مراسم هفته کارگر از پنجم اردیبهشت ماه همزمان با کشور در استان برگزار می‌شود و 11 اردیبهشت هم گردهمایی بزرگ کارگران را خواهیم داشت که در آن از کارگران برتر و خانواده شهدای کارگر تقدیر می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در حوزه ورزش کارگری در سال گذشته وضعیت خوبی داشتیم و ورزشکاران کارگر استان بویژه در بخش بانوان مدال‌های مختلفی را کسب کردند.

وی ادامه داد: در مجموع بیش از 30 عنوان برنامه زرای هفته کارگر در نظر گرفته شده که شهرستان‌های مختلف هم مد نظر قرار گرفته و تقدیر از فرزندان ممتاز کارگران هم انجام می‌شود. 

به‌کارگیری بخش خصوصی برای ارتقای ایمنی کار

این مسئول بیان کرد: قزوین در نرخ بیکاری رتبه دوم کشور را دارد و در فصل زمستان که نرخ بیکاری کاهش می‌یابد در قزوین این اتفاق رخ نداد و این نشان دهنده رشد صنعت در استان است.  

کشاورز ترک اظهار کرد: ماهانه بیش از 20 میلیارد تومان برای بیمه بیکاری پرداخت می‌شود و بیش از 4 هزار و 500 نفر از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند که نسبت به استان‌های مشابه آمار بالایی است.

وی بیان کرد: در تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تشکیل شورای تخصصی در این حوزه مطرح است، زیرا تشکل‌ها در حل چالش‌های کارگری نقش قابل توجهی دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ادامه داد: در حوزه کارهای سخت و زیان آور شرکت‌های کوچک در این حوزه افزایش یافته و شرکت‌های بزرگ که از طریق رانت از این موضوع استفاده می‌کردند کاهش یافته و سعی شده تعادلی حفظ شود، البته هنوز هم از میانگین کشوری بالاتر قرار داریم.

وی عنوان کرد: برای ارتقای ایمنی از بخش خصوصی استفاده کردیم و تفاهم نامه‌ای امضا شده و کارگاه آموزشی در یک شهرستان داشتیم که در پی افزایش آن‌ها هستیم.

کشاورز ترک گفت: در فوت کارگران و حوادث ناشی از کار متاسفانه شاهد حوادث تلخی بودیم که علت آن عدم رعایت ساده‌ترین موارد ایمنی بود و این نوع حوادث باعث تاسف است.

این مسئول اظهار کرد: کرد: با کمبود جدی بازرس در حوزه کار مواجه هستیم و به همین دلیل هیچ بازرسی نمی‌تواند در اداره کار پست بگیرد و برای افزایش تعداد بازرسان و حمایت از این افراد درخواست داده‌ایم. 

کشاورز ترک گفت: در سال گذشته 50 کارگاه به دلیل عدم رعایت قانون کار به دادگاه معرفی شدند و امسال هم در برخوردها جدی هستیم.

وی ادامه داد: وقتی من به اداره کل آدم، گزارش سازمان بازرسی برای مجموعه اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی 400 صفحه بود و در سال 1401 تخلف چند نفر از کارمندان ما محرز شد.


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/11776

مطالب پیشنهادی از سراسر وب