خط قرمزهای جدید کرونا در قزوین

خط قرمزهای جدید کرونا در قزوین
خط قرمزهای جدید کرونا در قزوین
گزارش مسئولان استانی از آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در قزوین نشان داد که در صورت کمرنگ شدن اجرای فاصله گذاری اجتماعی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، چالش‌ها و خط قرمزهای جدیدی در استان پیش رو خواهیم داشت.
گزارش مسئولان استانی از آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در قزوین نشان داد که در صورت کمرنگ شدن اجرای فاصله گذاری اجتماعی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، چالش‌ها و خط قرمزهای جدیدی در استان پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، این روزها نسبت به ماه های پیش شهروندان قزوینی کمتری از ماسک و دستکش استفاده می کنند که علت این مسئله کمبود اقلام بهداشتی نیست، بلکه مردم احساس می‌کنند بیماری کرونا از بین رفته و دیگر نیازی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

همچنین اجبار و ضرورت برگزاری برخی اجتماعات مانند برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان در برخی پایه ها، نگرانی هایی در خصوص شیوع کرونا در پی عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی به وجود آورده است.

سست شدن پروتکل‌های بهداشتی نه فقط در بین مردم عادی، بلکه در بین دستگاه‌های اجرایی قزوین نیز دیده می‌شود به گونه ای که بیشتر ادارات ؛ مردم به راحتی و به شکل عادی رفت و آمد می‌کنند.

با این حال گزارشی که از سوی مسؤولان قزوین در ستاد مقابله با کرونا مطرح شد، حاکی از آن بود که این بیماری اگرچه همانند روزهای اول با شدت و گسترش بالا سلامت مردم را تهدید نمی‌کند، اما همچنان به عنوان خطر جدی در بسیاری از نقاط استان مطرح است.

به باور مدیران عضو ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان قزوین، خطرات کرونا رنگ عوض کرده و این روزها با خط قرمزهای جدیدی وارد میدان شده است که بی‌توجهی و بی اطلاعی از آن می‌تواند بسیار مخاطره انگیز باشد.

از مشکلات حوزه دانش آموزان و دانشجویان گرفته تا مخاطرات برگزاری کلاس‌ها، مجامع و دوره‌های آموزشی در ادارات و حتی تخطی اصناف، رستوران‌ها، مطالبه مادران در مورد بازگشایی مهدکودک‌ها و غیره نشان می‌دهد که کرونا می تواند همچنان به زنده بودن و حضور در جامعه امیدوار باشد.

 

چالش ضدعفونی کردن140 هزار برگه امتحانی در قزوین

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در ستاد مقابله با بیماری کرونا گفت: با اطلاع رسانی خوب صدا و سیما توانستیم کلاس‌های مورد نیاز برای رفع اشکال دانش آموزان را به شکل حضوری برگزار کنیم؛ اما مشکل اصلی در برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم است.

حسنعلی اصغری افزود: امتحانات پایه نهم از روز هفتم خردادماه جاری شروع شده و در این خصوص چندان مشکلی نداریم؛ اما برای 11 هزار و 200 نفر دانش آموز پایه دوازدهم که باید 140 هزار برگه امتحانی بین آنها توزیع شود، لازم است که موارد و اصول ایمنی را رعایت کرد.

وی اضافه کرد: امتحانات پایه دوازدهم که از روز 17 خرداد ماه جاری آغاز می‌شود، ممکن است با مشکلاتی روبرو شود، چون حوزه‌های اجرا و تصحیح اوراق امتحانی نیازمند ضدعفونی هستند و این موضوع بسیار پرهزینه است؛ دلیل پرهزینه شدن عملیات ضدعفونی استفاده از اشعه گاما است که تهیه آن برای آموزش و پرورش ممکن نیست.

اصغری با بیان اینکه سال گذشته 76 حوزه اجرایی برای برگزاری امتحانات در استان قزوین وجود داشت، گفت: امسال به دلیل فاصله گذاری اجتماعی و لزوم قطع زنجیره انتقال کرونا این رقم به 126 حوزه افزایش یافته است؛ تا جایی که در روستای زین آباد (بخش شال شهرستان بویین‌ زهرا) فقط 12 دانش آموز پایه دوازدهم داریم، اما برای همین تعداد نیز یک حوزه اجرایی امتحانات درنظر گرفته‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه سالن‌های تربیت بدنی باید در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گرفت ، گفت: دستگاه‌های مربوطه به ما اعلام کردند که برگزاری امتحانات در این سالن‌ها و استفاده از میز و صندلی ممکن است به کفپوش‌ها آسیب بزند و ما مجبور شدیم به ظرفیت خودمان رجوع کنیم.

اصغری تاکید کرد: توصیه می شود دانش آموزان قبل از ورود به حوزه امتحانی تب سنجی شده و به نحوی پذیرش شوند که استرس آنها افزایش پیدا نکند؛ چون امسال برای پایه دوازدهم سال سرنوشت سازی محسوب می شود و خانواده ها نیز در این خصوص دغدغه دارند که هرگونه رعایت تمهیدات بهداشتی با کیفیت و آسودگی خاطر صورت پذیرد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین حوزه تصحیح اوراق امتحانی به دلیل شرایط ناشی از کرونا از 10 حوزه در سال گذشته به چهار حوزه در سال جاری کاهش داشته است.

 

رستوران‌های سطح شهر قزوین پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین نیز گفت: دانشگاه‌های این استان درخواست کرده اند که تا بازگشایی این مراکز برای برگزاری امتحانات در هفدهم خردادماه جاری، این اماکن به مدت 2 هفته به منظور رفع اشکال دانشجو با اساتید بازگشایی شود.

محمد افشار افزود: برخی از دستگاه‌ها، ادارات و کانون‌های صنفی و شرکت‌ها برای برگزاری کلاس‌های کارگاهی و مجامع عمومی و سالیانه درخواست مجوز کرده‌اند که باید برای آنها تصمیم گیری کرد.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت رستوران‌های سطح شهر به لحاظ عمل نکردن به پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: چند مورد بازرسی از رستوران های داخل شهر انجام شد که متاسفانه هیچ کدام از آنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کردند و  مشاهدات نشان داد که بیشترین خطر در حوزه مواد غذایی است و فاصله گذاری اجتماعی در اماکنی مانند رستوران ها به خوبی رعایت نمی شود؛ به طوری که فاصله میز و صندلی‌ها بسیار کم بود و پرسنل نیز از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کردند.

مردم در مورد شدت و غلظت پروتکل‌های بهداشتی بلاتکیف هستند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز گفت: با توجه به استمرار بیماری کرونا، باید پروتکل جدیدی از سوی دانشگاه علوم پزشکی تعریف شود که آیا مردم می‌توانند سفر بروند یا خیر، می توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند یا خیر؟ و به هرحال ضرورت دارد که شدت و غلظت پروتکل های بهداشتی تعیین شود.

مریم بیدخام با بیان اینکه مردم قزوین امروز دچار بلاتکلیفی شده‌اند، اظهار داشت: اگر سطح شهر را مشاهده کرده باشید، خیلی از مردم دیگر از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند و این موضوع حتی به مدیران دولتی نیز سرایت کرده است.

وی اظهار داشت: امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید مشخص کند که آیا گرما روی کاهش بیماری کرونا اثرگذار بوده است یا خیر؟ به هرحال پاسخ ندادن به این پرسش‌ها باعث می‌شود تا مردم نتوانند به خوبی با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها همگان باشند.

عدم اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا از سوی برخی دستگاه ها/ پلمب 30 مغازه در میدان بار و برخورد با سفره‌خانه‌های سنتی

دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز گفت: برخی از دستگاه‌های اجرایی مصوبات ستاد مقابله با کرونا را اجرا نمی کنند و این مسئله واقعا جای تاسف دارد.

محمد قاسمی به گزارش‌های میدانی سطح شهر اشاره کرد و گفت: اگر گزارشی در مورد یک رستوران متخلف داده می شود باید از آنچنان دقتی برخوردار باشد که بتوان تصمیم مناسبی اتخاذ کرد و بسنده کردن به کلی گویی نمی‌تواند راهگشا باشد.

وی تصریح کرد: در همین میدان بار قزوین 30 مغاره به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پلمب شده و این روزها نیازمند نظارت و بازرسی بیشتری از سوی سازمان صمت و اماکن نیروی انتظامی هستیم.

قاسمی با بیان اینکه در همین روزهای اخیر چندین سفره خانه در قزوین پلمب شده‌اند، گفت: در همین سفره‌خانه ها مواردی وجود داشت که فاقد جواز فعالیت هستند که البته علت اصلی آن را باید در اصناف فاقد پروانه کسب جستجو کرد.

مقام قضایی استان قزوین وضعیت کرونا در جامعه را برزخی عنوان کرد و توضیح داد: در شرایطی که هنوز معلوم نیست درحال اوج این بیماری هستیم یا خیر، باید فرهنگ مردم تغییر کند و زیستن با کرونا را یاد بگیریم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از ادارات خواست تا تجمعی را برای مردم ایجاد نکنند که احتمال شیوع بیماری کرونا افزایش یابد و تا جای ممکن سعی کنند به غیر از موارد نادر و اضطراری امورات مردم را غیرحضوری انجام دهند.

وی به تابستان پیش رو و اشتیاق مردم برای حضور در اماکن عمومی اشاره کرد و گفت: جمع اوری معتادان متجاهر موضوعی بود که به علت بیماری کرونا به تعویق افتاد، البته با اینکه  گفته شده این افراد پس از دستگیری باید 14 روز قرنطینه شوند، اما لازم است که ساماندهی خوبی در مورد آنها صورت پذیرد و از افزایش سرقت در شهر جلوگیری کنیم.

 برگزاری مراسم های عروسی بدون پروتکل‌های بهداشتی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز گفت: بسیاری از بانوان مادر شاغل خواهان بازگشایی مهدهای کودک هستند و اگر نتوانند برای کودکان خودشان تصمیم کیری کنند، با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.

صدیقه ربیعی افزود: از آنجایی که فرزندان زیر 6 سال به مراقبت بیشتری نیاز داشته و برای مادران آنها امکان دورکاری وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود که یک مهد مشخص به نگهداری این کودکان اقدام کرده و نیاز این خانواده‌ها را برطرف سازد.

وی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در باغ تالارهای اطراف قزوین انتقاد کرد و گفت: با وجود تعطیلی اعلام شده برای تالارها، در خیلی از باغ تالارهای اطراف قزوین مشاهده می شود که مردم در حال برگزاری مراسم عروسی هستند و نظارت و کنترل جدی روی آنها صورت نمی گیرد و اگر قرار است اقدامی برای کنترل بیماری کرونا صورت پذیرد، باید همه جانبه بوده و مردم را در آن سهیم کرد.

کرونا همچنان باقی است و باید آنرا جدی گرفت/ اجرا نکردن مصوبات ستاد تخلف محسوب می‌شود

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین نیز در واکنش به اظهارات دادستان عمومی و انقلاب قزوین که گفته بود برخی از مدیران مصوبات ستاد کرونا را اجرا نمی‌کنند،گفت: هرگونه تخطی دستگاه‌های اجرایی از دستورات ستاد کرونا تخلف محسوب شده و با برخورد جدی همراه خواهد بود؛ بنابراین از هیچ مدیری پذیرفته نیست که نسبت به این مصوبات کوتاهی و بی‌توجهی کند.

استاندار قزوین همچنان گفت که کرونا همچنان باقی است و مردم نباید تصور کنند که این بیماری رفته و خطری برای ما ندارد، چون مرجع تصمیم گیری‌ها وزارت بهداشت بوده و هنوز در رابطه با از بین رفتن این بیماری دستوری ابلاغ نشده است.

وی اضافه کرد: آشپزخانه‌ها و آبدارخانه‌های ادارت همچنان تعطیل خواهند بود و همه کارمندان باید فلاکس اختصاصی به همراه داشته باشند و نشست‌ها را به گونه‌ای تدارک ببینند که نیازی به پذیرایی و طبخ غذا نداشته باشد.

به گزارش تیتر قزوین، با توجه به پیش بینی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در خصوص شیوع مجدد پیک این بیماری در پاییز، به نظر می‌رسد که تدوین یک پروتکل بهداشتی جدید از سوی وزارت بهداشت ضروری است.


https://www.titrqazvin.ir/news/1117

مطالب پیشنهادی از سراسر وب