آرشیو یادداشت

جام‌های هفت‌سین

جام‌های هفت‌سین

دوباره به جام‌های بلوری نگاه می‌کنم. پایه‌ی بلند و باریکی دارند با تزیین الماس‌های رنگی. جام را جلوی نور می‌گیرم، تلألو نور درون سنگ‌ها جلوه‌ی زیبایی دارد. خانمی که بغل دست من ایستاده می‌گوید: قشنگه. بخر. یه کمی گرونه، ولی تکه. می‌گویم: امسال برای اولین‌بار می‌خوام هفت‌سین بچینم. به پسرم قول دادم.

بهاریه

بهاریه

پیش از بازآمدن بهار که نور و رنگ و عطر و بو را با خود می‌آورد و امید و رویش را مهمانِ جان و جهان می‌سازد؛ بسیاری دیگر می‌آیند. مثل دیباچه و مقدمه‌ای که بر کتابی پُر برگ‌وبار نوشته می‌شود. شور و نشاط «نو» شدن، تازگی و طراوت از آن جمله است.

مایک هامر، رسول‌زاده و کتاب اجاره‌ای

مایک هامر، رسول‌زاده و کتاب اجاره‌ای

دعوای آن‌روز باعث شد با میکی اسپلین، مایک هامر، رسو‌ل‌زاده و کتاب اجاره‌ای آشنا شوم. مرد کتابخوان را با سر و صورت خونین از سینما بیرون بردند. کتابش را که روی زمین افتاده بود پیدا کردم و به خانه بردم؛ کتاب را همان روز خواندم. این اولین داستان پلیسی بود که خواندم. نام نویسنده‌اش میکی اسپلین و اسم کارآگاه با هوش‌اش مایک هامر بود؛ کتاب مال کتابفروشی رسول‌زاده بود که مهرش نشان...

سرِ سال رو شانَه‌هایِ باهار

سرِ سال رو شانَه‌هایِ باهار

هَنچِن کی یِکِ اسفَند مِشدا، انگار کَک مِفتَد دَ تُنبان مَردُم؛ س فروشَس کی فال فال بساط کَردَس، همین راستای سَبزه‌میدانَ بیگیر برو تا چار رایِ بازار هیش جا نیس بِچِقی. آدَمس کی از زمین زَمان مِجوشَد، هر چی بوخای میافی، از ماهی تو ملاقای پلاستیکی سیفید دَ تَشتِ قرمز تا سبزه و هَف سین، رَختِ لباسَم کی به ووفور ریختَس فقطا مِثکی دِلِ خوشَس کی هر سال کمتر از پارسالَس.

کودکان و کشف استعدادهای پنهان

کودکان و کشف استعدادهای پنهان

شناسایی و کشف استعدادهای پنهان کودکان هرچه در سنین پایینتر ایجاد شود، بهتر است و نتیجه بیشتری در پی خواهد داشت، این کار باعث می‌شود هم دیدگاه آن‌ها در مورد شغل آینده‌شان سریع‌تر شکل بگیرد و پرورش یابد و هم از نظر روحی- روانی در این زمینه تقویت شوند.

سال نو و نگرشی تازه به زندگی

سال نو و نگرشی تازه به زندگی

برای سال نو کافی است با حس شادابی و انگیزه و امیدواری قدم برداریم و از توجه به سلامت و بهداشت روانی، تفریح، برنامه‌ریزی، یادگرفتن مهارت‌های جدید، مثبت‌نگری واقع‌بینانه و تغییر عادت‌های غلط و قطع ارتباط با آدم‌های منفی غافل نشویم.

سوء پیشینه از باور عمومی تا حقیقت قانونی

سوء پیشینه از باور عمومی تا حقیقت قانونی

داشتن سوءپیشینه فقط در جرایم عمدی است و آن هم تنها در برخی از جرایم که بیان شد، موثر است و فرد مرتکب حتما باید محکوم به مجازات شده باشد و اینکه، سوءپیشینه دائمی و همیشگی نیست، موقتی است و پس از مدتی که در قانون بیان شده، اثر آن یعنی محرومیت از حقوق اجتماعی رفع و بلا اثر خواهد شد.

گفت‌وگو و گذر از نگاه‌های سلیقه‌ای راه تعالی اتاق بازرگانی است

گفت‌وگو و گذر از نگاه‌های سلیقه‌ای راه تعالی اتاق بازرگانی است

مهدی عبدیان و مهدی بخشنده هر دو از شخصیت‌های شاخصی هستند که سال‌ها در حوزه بازرگانی، تولید و صادرات از چهره‌های ملی بوده و نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال و ارزآوری کشور ایفا کرده‌اند؛ لذا امروز هم باید با صبوری، تعقل و گذشتن از برخی نگاه‌های سلیقه‌ای و شخصی و یا کدورت‌های کاری و همکاری با درایت پشت یک میز نشسته و با گفتگو و تعامل، اختلاف ها و یا سوء برداشت‌ها را برطرف کنند.

احقاق حقوق کودک کار؛ شرط زدودن آینده جامعه از بزه‌کاری

احقاق حقوق کودک کار؛ شرط زدودن آینده جامعه از بزه‌کاری

محمدمهدی سیدناصری (مدرس دانشگاه) بر این باور است که حقوق کودکان کار نمود و نمایش دهنده سطح رعایت دیگر حقوق در جامعه است. در یادداشت وی می‌خوانیم: مطالعات جرم‌شناسی نشان می‌دهد که اغلبِ مجرمان و بزه‌کاران، کودکی پرآسیبی را پشت سر گذاشته‌اند. در واقع می‌توان گفت آسیب‌های اجتماعی امروز، حاصل بی‌توجهی به کودکانِ در معرض آسیب دیروز بوده است.

اینترنت و تناقض حل ناشدنی مسئولان

اینترنت و تناقض حل ناشدنی مسئولان

انتظار می‌رفت آقای رئیس‌جمهور در اولین گام، اقدام به حذف حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های فیلتر شده کند و فعالیت مجازی‌اش را در توئیتر و اینستاگرام خاتمه دهد تا شهروندان نیز به تاسی از او و دیگر دولتمردان، تکلیف‌شان را با اینترنت و شبکه‌های مجازی یکسره می‌کردند، ولی او در یک اقدام غیرمعمول در اواخر سال گذشته، «تیک آبی» اینستاگرام و «تیک خاکستری» توئتیر...

دولت سیزدهم در بوته‌ی نقد

دولت سیزدهم در بوته‌ی نقد

مشکلات و مسائل مختلفی که در یک سال اخیر اتفاق افتاد به ویژه در حوزه اقتصادی و سیاسی و امنیتی نشان داد دولت در سیاست‌گذاری و همچنین در تعامل و پیشبرد سیاست داخلی و به‌کارگیری یک دیپلماسی فعال در جهت تنش‌زدایی و حل مناقشات بین‌المللی و منطقه‌ای در عرصه سیاست خارجی چندان حرفی برای گفتن نداشت.