کاشت نهال در حاشیه دریاچه ارومیه حرکتی ماندگار برای حمایت از طبیعت

کاشت نهال در حاشیه دریاچه ارومیه حرکتی ماندگار برای حمایت از طبیعت
کاشت نهال در حاشیه دریاچه ارومیه حرکتی ماندگار برای حمایت از طبیعت
کاشت نهال در حاشیه دریاچه ارومیه حرکتی ماندگار برای حمایت از طبیعت است که امروز، سه شنبه با حضور دوچرخه سواران جهانگرد و حامی طبیعت، کارشناسان منابع طبیعی و برخی روستاییان محقق شد.
کاشت نهال در حاشیه دریاچه ارومیه حرکتی ماندگار برای حمایت از طبیعت است که امروز، سه شنبه با حضور دوچرخه سواران جهانگرد و حامی طبیعت، کارشناسان منابع طبیعی و برخی روستاییان محقق شد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور و به تبع آن چهار میلیون اصله نهال در سال در آذربایجان غربی موضوعی است که از سال 1401 در دستور کار دستگاه‌های مربوطه و حامیان محیط زیست و سلامت و طبیعت قرار گرفته است.

شهروندان آذربایجان غربی و کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری و تشکل‌های زیست محیطی استان نیز در هر فرصتی در این زمینه وارد عمل شده و در راستای فرهنگ سازی برای این موضوع آستین‌های همت را بالا می‌زنند.

امروز، سه شنبه نیز فرصتی بود که با حضور 2 تن از دوچرخه سواران جهانگرد و حامی طبیعت در ارومیه، تا 200 نهال از نوع گز در حاشیه دریاچه ارومیه و روستای جبل کندی در 15 کیلومتری ارومیه غرس شود.

یکی از این دوچرخه سواران که کرامت عزیززاده و از شهروندان آستارا بود گفت: ما سفیران سلامت و همیار طبیعت هستیم که برای ترویج درختکاری رکاب می‌زنیم و از سال 1386 سفر خود را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: چون دوچرخه وسیله‌ای ورزشی و شادی آفرین بود، سفر خود را از خلیج فارس و حمایت از آبزیان دریای خزر آغاز کردم.

وی اظهار کرد: آذربایجان غربی استان بیست و پنجمی است که وارد آن شدیم و این اقدام یک اقدام ماندگار است و هم اکنون در منطقه جبل برای ترویج درختکاری و یادآوری اینکه حفاظت از طبیعت یک ضرورت است حاضر شدیم.

توجه و فرهنگ سازی در زمینه آبادانی و نجات زمین موضوعی همگانی است

دوچرخه سوار دیگر که پرویز پروین زاد و از ورزشکاران ملکانی است در این زمینه اظهار کرد: نجات زمین و آبادانی ایران اسلامی موضوعی است که لازم است همه به آن توجه داشته باشند و ما در چند روزی که در آذربایجان غربی بودیم، در مراکز غیر دولتی و دولتی و مدارس در این زمینه به فرهنگ سازی مشغول هستیم.

وی از همه شهروندان خواست تا سهم و دین خود را در این زمینه به طبیعت ادا کنند چرا که طبیعت میراث نسل امروز برای نسل‌های بعدی است.

کاشت درخت در حاشیه دریاچه ارومیه مانع گردو غبار می‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی نیز در این زمینه اظهار کرد: در سایت جبل ارومیه درختانی مثل گز و سنجد کاشته شده است و این پوشش باعث می‌شود از بروز گردو خاک و تهدید زندگی روستا نشینان سواحل دریاچه ارومیه جلوگیری شود.

مسعود شفیعی بیان کرد: 2 هزار و 600 هکتار بوته کاری و نهالکاری در حاشیه دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته جهت مقابله با ریزگردها و گردو غبارها انجام شده و پوشش گیاهی مطلوبی در عرصه انجام شده است.

وی با بیان اینکه 10 هزار هکتار قرق در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شده، اظهارکرد: 163 کیلومتر نیز بادشکن غیر زنده در این زمینه احداث شده است.

وی اضافه کرد: تمامی نهال‌های کاشته شده و پوشش مستقر نیاز آبی کمی دارند.

محمد رضایی یکی از اهالی منطقه نوشین شهر در جوار روستای جبل نیز در این زمینه گفت: ریزگردهای نمکی در سال‌های قبل مشکل اصلی ساکنان حاشیه دریاچه بود ولی هم اکنون با عملیات مختلفی که در این زمینه انجام شده شرایط رو به بهبود است ولی این پوشش‌ها نیاز به تقویت دارد که امیدواریم توجه به این مساله ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار تیتر قزوین، درخت کاری و تقویت پوشش گیاهی در طبیعت آذربایجان غربی از اقداماتی است که همواره مورد توجه مسئولان و مردم محلی بوده است.

این اقدام در ارومیه با جدیت بیشتری به علت پیوند خوردن طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال با کاشت و تقویت پوشش گیاهی سواحل دریاچه ارومیه دنبال می‌شود و شهروندان نیز با علاقه و رغبت از این گونه طرح‌های مشترک استقبلا می‌کنند.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

https://www.titrqazvin.ir/news/18462

مطالب پیشنهادی از سراسر وب