نتایج انتخابات مجلس چه اتفاق‌هایی را در استان رقم می‌زند؟

نتایج انتخابات مجلس چه اتفاق‌هایی را در استان رقم می‌زند؟
نتایج انتخابات مجلس چه اتفاق‌هایی را در استان رقم می‌زند؟
براساس تصاویری از دیدار نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس با مسئولین کشوری منتشر شده آیا می‌توان گفت فرجام این جلسات، بیش از آن‌که اقدامی برای رفع مشکلات استان باشد، تلاشی به‌منظور شکل‌گیری «تغییرات طوفانی مدیریتی» و جایگزین کردن نیروهای مورد نظر به‌جای مدیران کنونی است؟
براساس تصاویری از دیدار نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس با مسئولین کشوری منتشر شده آیا می‌توان گفت فرجام این جلسات، بیش از آن‌که اقدامی برای رفع مشکلات استان باشد، تلاشی به‌منظور شکل‌گیری «تغییرات طوفانی مدیریتی» و جایگزین کردن نیروهای مورد نظر به‌جای مدیران کنونی است؟

گزارش تحلیلی نشریه تقاطع شماره 35 | فرایند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بیش از آن‌که مشارکتی حداکثری را به‌دنبال داشته باشد، یا منجر به شکل‌گیری وحدت عمومی در سپهر سیاسی ایران شود، به‌نمادی از افزایش شکاف بین مردم و حاکمیت تبدیل شد و قهر 60 درصدی واجدین شرایط رای دادن از حضور پای صندوق‌های رای نشان داد شرایط کشور فراتر از آن‌چه تصور می‌شد، شکننده بود و نیازمند تغییر و تحولاتی ساختاری از سوی حاکمیت به‌منظور برون‌رفت از وضعیت کنونی با هدف دستیابی به همگرایی عمومی است.

این‌که دو تن از نمایندگان استان در مجلس آینده، همانانی نیستند که در مجلس یازدهم بودند، مهم نیست، اما مهم این است که آن‌چه در انتخابات یازدهم اسفندماه سال گذشته رخ داد، چه فرجامی را برای استان رقم خواهد زد. آیا شاهد تغییر و تحولایی مبنایی با هدف عبور از وضعیت کنونی و شکل‌گیری توسعه پایدار با رفع موانع و حل مشکلات فراوان موجود در حوزه‌های مختلف خواهیم بود، یا نتیجه انتخابات در تغییرات مدیریتی که از نخستین روزهای سال جدید، وقوع برخی از آن‌ها را (البته از سوی تیم مدیریت ارشد اجرایی استان) شاهد بودیم، خلاصه می‌شود؟

رخدادهای آشکار و پنهانی که در دو ماه گذشته و پس از انتخابات یازدهم اسفند در استان روی داده، گویای این مساله است که هدف بیش از آن که تغییر و تحولاتی مبنایی و یا رویکردی به‌منظور برون‌رفت از انبوه مشکلات و مسائل استانی باشد، جایگزین‌سازی نیروهای موسوم به انقلابی به‌جای جماعتی از مدیران کنونی از صدر تا ذیل ساختار مدیریتی استان است!

تغییرات مدیریتی و واکنش نیروهای انقلابی

اما در این میان، تغییر مدیران کل «راه و شهرسازی» و «فنی و حرفه‌ای» قزوین توسط استاندار که به باور جریان انقلابی به انتصاب مدیرانی غیر انقلابی منجر شد، معادلات سیاسی استان را دچار تحولی بی‌سابقه کرد. آن‌گونه که توئیت تند حجت‌الاسلام علی‌مراد یوسفی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه صاحب‌الامر استان که: انتصاب بعضی مدیران در ادارات، از اصابت موشک دشمن به آن ادارات، خسارت بارتر است. «نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. امام خمینی (ره)» به معنای واکنش به این تغییرات مدیریتی تفسیر شد.

بازنشر این توئیت در شبکه‌های اجتماعی توسط یکی از مسئولان روابط عمومی سپاه استان که با جمله «چیزی از قزوین باقی ‌نمانده‌است...» همراه شد، مُهر تاییدی بود بر این تفسیر که آن چه شیخ علی‌مراد یوسفی بر آن دست گذاشته، مربوط به افزایش قیمت «دلار» که هشتک آن ذیل توئیت‌اش قرار داشت، یا مسائل این‌چنینی نیست، که مستقیما عملکرد استاندار قزوین را هدف گرفته و ناظر بر اتفاق‌هایی است که در پشت پرده با محوریت برخی با هدف تغییر محمدمهدی اعلایی و نصب یک مدیر انقلابی در جریان است.

به‌نظر می‌رسد این توئیت استاندار که در صفحه او در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز منتشر گردید، پاسخ اعلایی به واکنش‌های نیروهای موسوم به انقلابی به تغییر و تحولات مدیریتی او در سال جدید باشد: «رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر: همه مردم، جوانان، فعالان سیاسی- اجتماعی و فعالان رسانه‌ای بدانند که توفیق ملت در توحید کلمه است. البته اختلاف‌نظر سیاسی و غیر سیاسی اشکالی ندارد، اما درگیری و یقه‌گیری و ایجاد دو دستگی جعلی به زیان دین و دنیای ملت و تضعیف کننده کشور است».
پیش از این در تحلیلی تاکید کردم که: «پیش‌بینی می‌شود تغییراتی در سال نو در ترکیب مدیریت اجرایی استان رخ دهد و احتمالا یک گزینه بومی که گمان می‌رود نظامی باشد، سکان اداره امور را به دست خواهد گرفت. این اتفاق که منابع مختلف آن را محتمل می‌دانند، تحولات متعددی را سبب خواهد شد و شیرینی این روزها را بر کام برخی که جز وعده‌های گران و عملکرد ارزان از آنان کارنامه‌ای دیده نشد، تلخ خواهد کرد!»

اما استوری‌های بعدی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه صاحب‌الامر استان، بیش از پیش هدفی که او نشان رفته، آشکار کرد. عملیات «وعده صادق» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ موشکی و پهپادی به حمله تروریستی اسراییل به ساختمان کنسولگری ایران در پایتخت سوریه و عدم واکنش و عمل به‌موقع برخی از جمله مدیران ارشد استان نسبت به آن، موضع استوری تازه «علی‌مراد یوسفی» بود.

او در این استوری نوشت: «تنبیه متجاوز توسط سپاه مقتدر دستاوردهای داخلی و خارجی زیادی داشت. از جمله یکی از این دستاوردها در داخل کشور، این بود که در مردم اتحاد و انسجام وحدت و شور و شوق ایجاد کرد. افراد و اشخاص و احزاب و... با هر نوع گرایش فکری و سیاسی و اعتقادی و مذهبی، همه به نحوی نسبت به این دستاوردها ابراز احساسات کردند؛ بعضی‌ها در تجمعات و بعضی‌ها باحضور درمراکز سپاه استان‌ها و شهرستان‌ها، بعضی‌ها با بیانیه و اطلاعیه و بعضی‌ها در فضای مجازی و غیره... بعضی‌ها هم در کمال تعجب غیبت‌شان مشهود بود؛ غایبین را می‌شناسیم، بشناسید و بشناسانید»!

این مسئول ارشد سپاه استان هم‌چنین در توئیتی تاکید کرد: «ساکت و غایب در حماسه بزرگ تنبیه متجاوز توسط سپاه، فرقی با ساکت فتنه منافقین ندارد.» در پی این توئیت، منصور بخشی سرپرست «فارس»، خبرگزاری نزدیک به سپاه در قزوین، در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت: «گذشته خانوادگی برخی از مسئولین استان ثابت کرده است که دل‌خوشی از سپاه و بسیج ندارند و از هر فرصتی برای ضربه‌زدن و تضعیف جایگاه این دو نهاد ارزشی استفاده می‌کنند. در این بین باید برای عاقبت افرادی تاسف خورد که صرفا به جهت خوشایند بالادستی‌شان و تامین منافعی کوتاه مدت، روزه سکوت گرفته‌اند!».

استوری سردبیر این خبرگزاری، تندتر از موضعی بود که سرپرست «فارس» در قزوین اتخاذ کرد. مهدی بیگدلو نوشته است: «وقتی پای امنیت و منافع ملی در میان باشد، غایب حماسه هیچ فرقی با ساکت فتنه ندارد! در بزنگاه‌ها باید مرد را از نامرد تشخیص داد...».

انتشار همزمان اطلاعاتی از «مینا احدی» فعال ضد نظام و عضو حزب کمونیست در آلمان (که گفته می‌شود خاله محمدمهدی اعلایی است و همسرش در اوایل دهه 60 به‌د‌لیل فعالیت‌های تروریستی اعدام شده)، توسط روح‌اله سبحانی‌فر، فرزند دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان در شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد تلاش برای تغییر استاندار قزوین شتاب بیشتری گرفته و عدم حضور او و تیمش در سپاه برای حمایت از عملیات «وعده صادق»، فرصت تازه‌ای را برای این «تغییر طوفانی» فراهم آورده است.
با این همه، سکوت تیم تندروی رسانه‌ای اصولگرایان که در دو سال گذشته، ردای حمایت از استاندار به تن کرده بود و مترصد هر اتفاقی، تمام قد به حمایت از او واکنش نشان می‌داد، در قبال حمله‌های تازه به اعلایی، گویای آن است که اعضای این تیم دچار سرگشتگی شده و ناتوان از «تصمیم»گیری در یک دو راهی گیر افتاده‌اند و حاضر نیستند آینده و منافع خود را به استانداری گره بزنند، که این روزها، حتی برخی از مسئولان [...] نیز دیگر ابایی ندارند از این‌که گاهی به صراحت و گاهی در پرده بگویند او دیگر جایی در قزوین ندارد و باید برود!

نماینده منتخب و انتقام سخت نوروزی!

«و اما سروران گرامی، سوال می‌کنند تا کی؟ چرا انتقام سخت صورت نمی‌گیرد؟ یعنی چه؟ چرا یک عده دارند اینقدر مساله را کوچک می‌کنند و می‌خواهند مستقیم ما را وارد صحنه درگیری کنند که ما یک موشک بزنیم و اون‌ها [اسرائیل] هم یک موشک بزند داخل نماز جمعه ما. این می‌شه انتقام سخت؟

در ایام نوروز 1403، دویست و 60 میلیون سفر ثبت شده، مردم در آرامش و آسایش و تفریح دارند تمام کفر را مضمحل می‌کنند. این انتقام سخت نیست؟ حواسمان جمع باشه مومنین؛ حواسمان جمع باشه مومنات. دشمن می‌خواهد یک جوری زمین بازی را عوض کند. حواسمان جمع باشد.»

این سخنان، فرازی از سخنان سالار ولایت‌مدار (آبنوش سابق) فرمانده اسبق سپاه استان و منتخب اصولگرای مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه قزوین پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر در روز قدس در واکنش به درخواست‌ها برای پاسخ نظامی مستقیم به اسرائیل بود؛ سخنانی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی به‌ویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برجای گذاشت.

اظهاراتی که چند روز بعد، متعاقب حمله موشکی و پهبادی جمهوری اسلامی ایران در شامگاه بیست و پنجم فروردین به سرزمین‌های اشغالی، عمق تحلیل این نماینده مجلس دوازدهم را حتی نسبت به مسایل نظامی و سیاست‌های راهبردی نظام برای عملی کردن انتقام سخت، نشان داد. ضمن آن‌که مشخص نشد آمار 260 میلیون سفر در ایام تعطیلات نوروزی امسال که آبنوش اعلام کرد به استناد داده آماری کدام مرجع مسئول بود؟

در حالی‌که سخنان سردار سرتیپ دوم پاسدار سالار ولایتمدار، واکنش‌های تند و تیزی خصوصا از سوی شماری اصولگرایان به‌دنبال داشت، معصومه مرادیان مدیرکل اسبق بازرسی و امور حقوقی استانداری قزوین و فعال سیاسی متمایل به اصلاح‌طلبان، در استوری صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «اینستاگرام» نوشت:

«بیایید از زاویه‌ای دیگر به سخنان آقای آبنوش بنگریم، شاید به این نتیجه برسیم که حق با ایشان باشد؛ چون ما مردمی داریم که هر روز با هر حرکت دلار، کلی تن و بدنشان می‌لرزد [و] هر شب با هر حرکت دشمن، پلک روی هم نمی‌گذارند که مبادا جنگی در بگیرد. هر صبح با خبر شهادت جوانان وطن در مرزهای کشور چشم می‌گشایند؛ مردمی که هنوز اولین حقوق سال جدید خود را دریافت نکرده‌اند به یک‌باره با انفجار قیمت‌ها روبه‌رو شده‌اند و هر لحظه حقوق ناچیزشان بی‌ارزش‌تر و بی‌ارزش‌تر می‌شود و...»

این فعال سیاسی افزود: «حالا اگر با همه این اوصاف سرپا هستند و حتی در سفر هم با شرایط سخت مثل اسکان در مدارس و چادرها مواجه‌اند و هر سال حدود 1000 نفر [از این مردم] در ایام نوروز جان خود را بر سر جاده‌های غیر استاندارد می‌گذارند، حتما جای خوشحالی دارد که مردمی چنین جان سخت داریم! حتما همین جان سختی ملت است که دشمن را می‌هراساند و خواب را از چشمش می‌گیرد. اصلا شما انتقامی سخت‌تر از این جان سختی، سراغ دارید؟»

سید عبدالعظیم موسوی، مدیرمسئول روزنامه ولایت قزوین در واکنشی طنزآلود به اظهارات آبنوش، در ذیل عکس او در اینستاگرام نوشت: «در انتقام سخت نوروزی بیش از 700نفر تلفات دادیم. رانندگان محترم در انتقام سخت تعطیلات عید فطر بیشتر احتیاط بفرمایند».

این در حالی بود که محمد کشاورز، مسئول بسیج رسانه استان، واکنشی متفاوت به انتقادها نسبت به سخنان فرمانده اسبق خود به‌ویژه در میان نیروهای موسوم به جریان انقلابی داشت. او در استوری صفحه‌اش در اینستاگرام تاکید کرد: «پیدا کردن نقطه ضعف دیگران کمی هوش می‌خواهد، اما سوءاستفاده نکردن از آن‌ها مقدار زیادی معرفت و آزادگی... با یک اشتباه لپی یا ناخواسته، همدیگر را تخریب نکنیم». اشاره کشاورز به بخشی از سخنان این نماینده منتخب بود که سال جدید را به اشتباه، سال 1460 عنوان کرده بود.

حسن عابدینی، فعال تندرو سیاسی اصولگرا و سرپرست خبرگزاری راست‌گرای «مهر» در قزوین هم نتوانست انتقادها از آبنوش را تاب بیاورد: «شتاب و تعجیل دوستان در حمله به نماینده جدید قزوین در مجلس منطقیه؟ فارغ از محتوای کلام، این سرعت عمل برای همراهی با [شبکه‌های تلویزیونی] اینترنشنال و من و تو و... چه پشتوانه عقلی داره؟ مثلا الان با سوژه کردن سردار آبنوش، ریشتر مطالبه‌گریمون خیلی بالا میره؟ یک کم فکر کنیم تو رو خدا...».

فارغ از این مسائل، این روزها عکس‌هایی از سردار سرتیپ دوم پاسدار سالار ولایتمدار (آبنوش) نماینده منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس دوازدهم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که از دیدارهای او با قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی؛ ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ هاشمی وزیر ورزش و جوانان و... حکایت دارد.

دیدارهایی که گفته شده با هدف تشریح مشکلات استان در حوزه‌های مختلف و تلاش برای رفع آن‌ها صورت گرفته است، اما این سوال مطرح است که چرا در دیدار با وزرای دولت رئیسی، هیچ یک از مدیران استانی این وزارت‌خانه‌ها حضور ندارند؟ آیا در آن جلسات مسائلی مطرح شده که حضور مدیران مربوطه در استان را غیر ضروری می‌کرده و این‌که آیا، فرجام این جلسات، بیش از آن‌که اقدامی برای رفع مشکلات استان باشد، تلاشی به‌منظور شکل‌گیری «تغییرات طوفانی مدیریتی» و جایگزین کردن نیروهای مورد نظر به‌جای مدیران کنونی نیست؟


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/18314

مطالب پیشنهادی از سراسر وب