تقابل، جایگزین تعامل در نهادهای قزوین شده است

تقابل، جایگزین تعامل در نهادهای قزوین شده است
تقابل، جایگزین تعامل در نهادهای قزوین شده است
مدیرعامل تعاونی مسکن نانوایان قزوین گفت: در شرایطی قرار داریم که نهادها به جای تفاهم تقابل می‌کنند و به جای اینکه با یکدیگر مدارا کنند طوری رفتار می‌کنند که انگار هر کدام از کشورهای متفاوت هستند، این درصورتی است که اگر یک نهاد مزایایی را کسب کند تاثیر آن برای مجموع کشور خواهد بود و دلیل عدم توافق روی مسایل معلوم نیست.
مدیرعامل تعاونی مسکن نانوایان قزوین گفت: در شرایطی قرار داریم که نهادها به جای تفاهم تقابل می‌کنند و به جای اینکه با یکدیگر مدارا کنند طوری رفتار می‌کنند که انگار هر کدام از کشورهای متفاوت هستند، این درصورتی است که اگر یک نهاد مزایایی را کسب کند تاثیر آن برای مجموع کشور خواهد بود و دلیل عدم توافق روی مسایل معلوم نیست.

گفت‌وگوی تفصیلی نشریه تقاطع شماره 20 | رحیم هاشم‌پور در قزوین متولد شده و با سپری کردن دوران ابتدایی تا دبیرستان در این شهر، مدرک دیپلم ذوب فلزات و مدلسازی خود را در هنرستان صنعت قزوین کسب کرده و سپس برای ادامه تحصیل عازم کشور فرانسه شده است.

او ابتدا به رشته جامعه‌شناسی علاقه‌مند بود، اما رشته معماری را در دانشگاه ملی معماری پاریس تا مقطع کارشناسی ارشد دنبال کرد و برای دکتری رشته آمایش سرزمین و شهرسازی را در دانشگاه رنس انتخاب کرده و موفق شد در این رشته فارغ‌التحصیل شود.

از نظر او آمایش سرزمین رشته‌ای است که می‌تواند نجات دهنده ما از بسیاری از مشکلات باشد، اما درحال حاضر مقطع دکترای این رشته در کشور به صورت تخصصی وجود ندارد و جای خالی آن احساس می‌شود. عضویت در هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سال 1380 از جمله زمینه‌های فعالیت این فرزند قزوین است و در این سال‌ها، پروژه‌ها و کتاب‌های متعددی را در حوزه شهری و آمایش سرزمینی به رشته تحریر درآورده است.

دکتر هاشم‌پور بعد از فراغت از تحصیل و بازگشت به کشور، به عنوان مشاور پروژه‌های مختلفی را در حوزه مسکن عهده‌دار بوده و درحال حاضر، مدیرعامل تعاونی مسکن نانوایان استان قزوین است که پروژه بزرگ ساخت 286 واحد در شهرک کوثر را در حال اجرا دارد؛ پروژه‌ای که رو به اتمام بوده و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

آنچه در ادامه از نظر خوانندگان فرهیخته «تقاطع» می‌گذرد، گفت‌وگوی یک ساعته با این استاد دانشگاه و فعال حوزه معماری و مسکن در باره فعالیت‌ها، مشکلات، چشم انداز و آینده پیش روی تعاونی مسکن نانوایان استان است.

برای آغاز با این سوال شروع کنیم که چرا از بین حوزه‌های مختلف تعاونی مسکن را برای فعالیت انتخاب کردید؟

با توجه به پیشینه فعالیت در حوزه مسکن و ارائه مشاوره در انواع پروژه‌های خصوصی، دولتی و تعاونی با اعلام اینکه مدیرعامل تعاونی‌ها باید متخصص باشند به من پیشنهاد مدیریت شد و از آن زمان در حوزه تعاونی مسکن فعال شدم.

تعاونی مسکن نانوایان استان قزوین از چه سالی آغاز به کار کرده، تاکنون چه پروژه‌هایی را پیگیری کرده و در دست اجرا دارد؟

از سال 1379 به طور رسمی آغاز به کار کرده و عمده اقدامات آن تحویل زمین بوده است، تعاونی مسکن مهر در مهرگان را تحویل دادند و پروژه 286 واحدی کوثر که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود هم درحال اتمام است.

در حال حاضر تعاونی مسکن نانوایان چند عضو دارد و با اتمام پروژه، مشکل مسکن چند نفر برطرف خواهد شد؟

این تعاونی از اعضای موسس و اعضا که نانوایان هستند تشکیل شده و از ابتدا حدود 2 هزار و 500 نفر عضو شدند که به مرور زمان از تعاونی کنار گداشته می‌شدند؛ این واحدها به طور مستقیم به نانوایان واگذار می‌شود اما آن‌ها می‌توانند پس از آن امتیاز خود را به افراد غیرنانوا هم واگذار کنند.

مجتمع گندم دارای 286  واحد دو خوابه و یک سرایداری است و مراحل اجرای این واحدها به نازک کاری رسیده و یک سوم آن انجام شده است. این واحدها از پارکینگ، فضای خدماتی‌-‌رفاهی و ورزشی در طبقه منفی یک برخوردار است، همچنین مجهز به سیستم مستقل آب، برق و گاز بوده و سیستم گرمایشی آن هم ایرواشر است؛ ضمن اینکه در ساخت مجتمع از مصالح درجه یک استفاده شده است.

نهادهای مرتبط با حوزه مسکن مانند نظام مهندسی، مسکن و شهرسازی و همچنین معاونت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با تعاونی‌های مسکن تا چه میزان همکاری و تعامل دارند و چه میزان در پیشبرد اهداف تعاونی‌های مسکن همراه هستند؟

همکاری نهادها را منکر نیستیم و در حوزه خدماتی در مواردی مانند تراکم، پروانه و سطح اشغال کار مشکلی نداریم که این نهادها آن را برطرف کنند و در حد مقررات و قوانین همراهی دارند؛ اما ارتباط با صنعت مهم است و ما در حال حاضر در سطح اجرا برای خرید مصالح نیازمند همکاری بیشتر هستیم تا موارد مورد نیاز را با قیمت مناسب تهیه کنیم.

در حوزه نظام مهندسی هم جلساتی برگزار شده تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند اما هنوز خروجی نداشته است و نظام مهندسی اعلام کرده که ضوابطی دارد و برای کاهش دریافت حق نظارت باید دستور تخفیف داده شود.

مهم‌ترین چالش و مشکلی که تعاونی‌های مسکن و بویژه تعاونی مسکن نانوایان با آن مواجه است چه موضوعی است و برای برون رفت از آن چه پیشنهادی دارید؟

چالش اول خرید زمین است که در قیمت تمام شده تعاونی تاثیر گذار است؛ اگر مانند بخش خصوصی عمل کنیم باید زمین‌ها را به قیمت روز از مالکین در شهر بخریم یا از پروژه‌های مسکن ملی استفاده کنیم. دومین چالش در حوزه مصالح است؛ در خرید فولاد، بتن، گچ سیمان و ساختمان به حمایت نیاز داریم؛ قیمت مصالحی که خریداری می‌کنیم قیمت بازار روز است و اولویت و تخفیفی برای ما وجود ندارد؛ اگر مسئولین تعاون با تولیدکنندگان ارتباط برقرار کنند، می‌تواند در این امر موثر باشد، در حال حاضر خود ما در برای دریافت تخفیف چانه‌زنی می‌کنیم.

از یک طرف قیمت مصالح برای ما با بازار تفاوتی ندارد، اما از طرف دیگر باید ساختمان را با قیمت تعاونی ساختمان تحویل دهیم و تسهیلات بانکی هم به ما تعلق نمی‌گیرد؛ در واقع حمایت‌های صورت گرفته از ما صرفا حقوقی است و از نظر مادی حمایتی نمی‌شویم.

تعامل بین راه و شهرسازی و اداره تعاون در تامین زمین مورد نیاز تاثیرگذار خواهد بود، راه و شهرسازی زمین‌هایی را در مالکیت خود دارد که می‌تواند آن را با قیمت ارزان‌تر در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار دهد.

همچنین تخفیف‌های راه و شهرسازی هم از مواردی است که می‌تواند کمک کننده باشد که در این راستا لازم است از نظر مالیاتی هم راهکارهایی ارائه شود و به نسبت تخفیفاتی که نهادها برای تعاونی‌ها قائل می‌شوند، تخفیفات مالیاتی درنظر گرفته شود که این اقدامات به تفاهم نیاز دارد؛ اما در شرایطی قرار داریم که نهادها به جای تفاهم تقابل می‌کنند و به جای اینکه با یکدیگر مدارا کنند طوری رفتار می‌کنند که انگار هر کدام از کشورهای متفاوت هستند، این درصورتی است که اگر یک نهاد مزایایی را کسب کند تاثیر آن برای مجموع کشور خواهد بود و دلیل عدم توافق روی مسایل معلوم نیست.

نگاه تک جانبه در حوزه‌های مختلف اداری باعث می‌شود این تصور ایجاد شود که اگر برای اداره دیگری تخفیف قائل شویم، ضرر می‌کنیم و عدم تفاهم باعث می‌شود به جای اینکه برای حل مشکلات دست در دست هم دهیم و همکاری داشته باشیم، به صورت مداوم رو به روی هم قرار بگیریم.

در نظارت‌های نظام مهندسی باید این موضوع را مدنظر قرار داد که ناظرها در بازدید از پروژه‌هایی مانند تعاونی‌های مسکن که واحدها به هم شباهت دارند، نیازی نیست که زمان بیشتری صرف شود؛ اگر واحدها برای بخش خصوصی بود که سود بالا دارند مشکلی ایجاد نمی‌شد اما برای تعاونی‌ها که سودی ندارند، پرداخت این میزان حق نظارت مشکل است.

تعاونی برای این تاسیس شده که افراد جامعه خیلی از چیزهایی که گران می‌خرند را با قیمت ارزانتر تهیه کنند، اما خدماتی که برای تعاونی‌ها ارائه می‌شود مانند حق نظارت بالا است و منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شود و باید گپ موجود در اینجا حل شود.

فعالیت تعاونی‌ها، کمک به دولت است؛ اما برای تعاونی‌هایی مانند مسکن هیچ امتیازی نسبت به سایر بخش‌ها وجود ندارد و از نهادها انتظار داریم امتیازاتی مانند تخفیف و پرداخت اقساطی درنظر بگیرند تا انگیزه‌ای ایجاد شود که اصناف مختلف برای خود تعاونی مسکن تاسیس کنند و این می‌تواند بخش بزرگی از مشکل مسکن حل شود؛ چرا که نقش دولت در حوزه مسکن ضعیف است و مسئولیتی را به عهده نگرفته و کار آنچنانی برای مسکن نکرده و حتی در بخش مسکن ملی هم مشکلاتی وجود دارد؛ این در حالی است که باید حمایت داشته باشد.

افزایش قیمت دلار قطعا تاثیرگذار خواهد بود، اما توجه به یک نکته اهمیت دارد و این سوال قابل طرح است که آیا همه چیز به دلار مرتبط است؟ آیا تاثیرش بر چیزی مانند سیمان به این میزان است که به 70 تا 80 هزار تومان برسد؟ با این وضعیت قیمت‌ها از یک طرف هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما از طرف دیگر جرات نداریم از اعضا درخواست پول کنیم، بنابراین افزایش قیمت‌ها قطعا تاثیر منفی خواهد داشت و ممکن است بعضی پروژه‌ها راکد بماند.

کاهش ارزش پول ملی در نتیجه افزایش قیمت دلار و عبور از کانال چهل هزار تومان و همچنین تورم و عدم ثبات قیمت‌ها تا چه میزان در فعالیت تعاونی‌های مسکن تاثیر منفی خواهد گذاشت؟

افزایش قیمت دلار قطعا تاثیرگذار خواهد بود، اما توجه به یک نکته اهمیت دارد و این سوال قابل طرح است که آیا همه چیز به دلار مرتبط است؟ آیا تاثیرش بر چیزی مانند سیمان به این میزان است که به 70 تا 80 هزار تومان برسد؟ با این وضعیت قیمت‌ها از یک طرف هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما از طرف دیگر جرات نداریم از اعضا درخواست پول کنیم، بنابراین افزایش قیمت‌ها قطعا تاثیر منفی خواهد داشت و ممکن است بعضی پروژه‌ها راکد بماند.

آیا افزایش قیمت‌های اخیر که به همینجا ختم نمی‌شود و احتمال افزایش بیشتر از این هم وجود دارد، می‌تواند زمان اتمام پروژه مسکن نانوایان را با تاخیر مواجه کند؟

در پروژه‌های تعاونی مسکن، از اعضا پول دریافت می‌شود و باید در مدت زمان مشخصی خرج شود اما باتوجه به گرانی‌ها خیلی از محاسبات هزینه‌ای به هم می‌خورد و همین ممکن است باعث شود زمان بندی اتمام پروژه هم تغییر پیدا کند، راکد شدن پروژه و راه اندازی مجدد آن هم به انرژی مضاعفی نیاز دارد؛ ضمن اینکه نگهداری پروژه هم نیازمند هزینه است و در نهایت ممکن است به فرسودگی مصالح منجر شود.

امیدواریم پروژه مسکن نانوایان که تا حد زیادی پیشرفت داشته و رو به اتمام است بتواند در زمان مطلوب و مورد نظر به پایان برسد.

چرخه رکود و تورم که در حوزه مسکن با آن مواجه هستیم چه تاثیری بر اتحادیه‌های تعاونی مسکن خواهد داشت؟

با شرایط موجود ازجمله افزایش قیمت زمین، ساخت و ساز و مصالح؛ تعاونی‌های مسکن انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند و اعضا حتی توان پرداخت مبلغ اولیه را نخواهند داشت و واریزی را به چند صد میلیون می‌رساند که برای یک عضو تعاونی که از اقشار معمولی جامعه است، ممکن نیست، در واقع امر فردی که امکان پرداخت این هزینه‌ها را داشته باشد سراغ تعاونی نمی‌آید.

نمی‌توان به اعضا اعلام کرد در ماه 20 میلیون پرداخت کند و پنج سال بعد صاحب خانه شود و همه این‌ها باعث می‌شود تعاونی‌ها سراغ پروژه‌های جدید نروند؛ درواقع با ادامه این روند تعاونی‌های مسکن چیزی برای ارایه نخواهند داشت و تنها گزینه موجود مسکن ملی خواهد بود که مشکلات آن را هم باید وزارت‌خانه‌ها حل کنند.

با آنچه اشاره کردید، آیا می‌توان گفت وضعیت اقتصادی و کاهش مشارکت اعضا، آینده تعاونی‌ها را با چالش مواجه می‌کند؟

قطعا آینده تعاونی‌ها با چالش مواجه خواهد شد؛ چرا که بقای تعاونی با واریزی اعضا و ساخت و ساز است و با کاهش مشارکت خود به خود این روند هم مختل خواهد شد.

عواملی مانند تحریم‌های بین المللی و تغییر مداوم بخش‌نامه‌های دستگاه‌های اجرایی بر صنعت ساختمان چه تاثیری گذاشته است؟

تحریم‌ها فراگیر است و بسیاری از حوزه‌ها را شامل می‌شود که صنعت ساختمان هم ازجمله آن‌ها است. در حوزه بخش‌نامه‌ها، سعی می‌کنند در راستای بهینه سازی تعاونی‌ها اقداماتی را داشته باشند اما در مرحله اجرا هنوز چیزی محقق نشده است؛ درواقع بخش نامه‌ها سعی کرده‌ا‌ند ارتباط خوبی بگیرند که بیشتر در زمینه تعامل اداری است.

نظارت و پایان کار یکی از مواردی است که حوزه مسکن با آن مواجه است، شما هم در نظارت با مشکل برخورد کردید؟ چه مواردی را در نظر خواهید داشت که در پایان کار با مشکل مواجه نشوید؟

با توجه به روندی که از ابتدا طی کردیم در پایان کار مشکلی نخواهیم داشت و از نهادهای مرتبط درخواست کردیم ایرادات در حوزه‌های مختلف مانند آتش نشانی را مطرح کنند تا آن‌ها را حل کنیم و موازی پیش رفته‌ایم. قطعا به نفع هر پروژه و تعاونی است که از ابتدای کار با سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله آتش نشانی، شهرداری و نظام مهندسی برای رفع ایرادات ارتباط مستقیم برقرار کرده و مشکلات اعلام شده را حل کند.

قطعا آینده تعاونی‌ها با چالش مواجه خواهد شد؛ چرا که بقای تعاونی با واریزی اعضا و ساخت و ساز است و با کاهش مشارکت خود به خود این روند هم مختل خواهد شد.

موضوع ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه چند ماه است که در دستگاه‌های قضایی و نظارتی استان درحال پیگیری است، برای ارتقای ایمنی ساختمان‌های ساخته شده در تعاونی‌های مسکن چه راهکارهایی دارید و چه مواردی را ضروری می‌دانید؟

ایمنی ساختمان همیشه مد نظر مسئولین قرار داشته که البته حساسیت‌ها به خاطر اتفاقاتی که در حوزه ساختمان رخ داد، افزایش پیدا کرده است؛ ایمنی در ساختمان‌های بلند مرتبه حساس‌تر است و باید مواردی مانند دسترسی آتش‌نشان، سیستم اعلام و اطفاء حریق و پله اضطراری رعایت شود و براساس این موارد، جواز پایان کار صادر می‌شود و سازندگان باید ایمنی را جدی‌تر بگیرند؛ زیرا کوتاهی آن‌ها جان افراد را به خطر می‌اندازد. در مجتمع گندم دسترسی آتش‌نشانان را چک کرده‌ایم و درهای ضد حریق و پله فرار در نظر گرفته شده است.

در حوزه آسانسور هم هر آسانسوری باید پروانه استاندارد داشته باشد و گواهی استاندارد به معنای ایمن بودن آن است و مشکلی ایجاد نخواهد شد و کارفرما باید این موضوع را مد نظر داشته باشد و در مراحل مختلف تهیه و نصب، ایمنی را در اولویت قرار دهد.

تعامل و همراهی اتاق تعاون با اتحادیه‌های مسکن چه میزان است و چه حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی را در این حوزه انجام می‌دهد؟

اتاق تعاون باتوجه به اینکه جایگاه حقوقی دارد تا امروز با ما تعامل خوبی داشته و هر وقت مشکلی داشتیم آن را پیگیری کرده است. با اداره تعاون هم ارتباط خوبی داریم و در حوزه‌های حقوقی راهنمایی می‌کنند، مشکلی نداریم و کارها طبق قوانین انجام شده است.

از مجموع تعاونی‌های سطح استان، تعاونی‌های مسکن از چه جایگاهی برخوردار هستند؟

از نگاه کمی تعاونی فرهنگیان، بزرگترین تعاونی است و تعداد واحدهای زیادی دارد، در سایر حوزه‌ها هم تعاونی‌ها در یک بازه زمانی بسیار فعال بودند اما درحال حاضر فعالیت آن‌ها نسبت به چهار سال گذشته کاهش پیدا کرده و تورم و گرانی باعث شده حرکتی نکنند.

زمانی که قیمت‌ها افزایش نیافته بود، اعضا به سختی واریزی داشتند، با آغاز روند تورم تعاونی‌های راکد هم شروع به فعالیت کردند و در یک باره زمانی حدود 124 تعاونی مسکن در استان فعال بود، اما بعد از آن فعالیت‌ها کاهش پیدا کرد و درحال حاضر مجدد فعالیت‌هایی را شاهد هستیم که از سرگرفته شده است.


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/10937

مطالب پیشنهادی از سراسر وب